Page 11 - Forsvarets forum 4-2016
P. 11
ledelsen
Regjeringen har i stor grad fulgt mine råd.
Et steg i riktig retning
Forslag til ny langtidsplan (LTP) for Forsvaret ble lagt frem i juni. seringsmål er for optimistiske. Det vil bli svært krevende å realisere hele
I planen tok regjeringen utgangspunkt i flere studier, og mitt fagmilitære innsparingspotensialet, men vi må altså lykkes med dette for å realisere
råd har vært helt sentralt i regjeringens arbeid med utformingen av styrkingen som er vektlagt.
forslaget.
I perioden fremover må vi forvente at Stortingets behandling av LTP Selv om regjeringen på noen områder har prioritert annerledes enn mitt
vil skape stor politisk og offentlig debatt. Jeg håper vi får se at det offent- fagmilitære råd, vil jeg understreke at det fra et fagmilitært ståsted er god
lige ordskiftet vil dreie seg om hvilket forsvar som skaper mest sikkerhet grunn til å være fornøyd med forslagene som nå skal behandles i Stortinget.
for Norge. For vår del er det først etter at Stortinget har fattet vedtak om Like fullt, uavhengig av resultatet av behandlingen, er det slik at Forsvaret
endelig langtidsplan, at Forsvarsdepartementet vil utarbeide oppdrag til står overfor store endringer i årene som kommer. Derfor blir en av de
Forsvaret – i form av et iverksettingsbrev. Da er det opp til oss å bidra kon- viktigste oppgavene fremover å ivareta dere, våre ansatte – Forsvarets
struktivt til gode løsninger innenfor rammene som angis. viktigste ressurs – på best mulig måte. For, når langtidsplanen er vedtatt,
er det opp til oss å sette planen ut i live og sammen bygge fremtidens
I mitt fagmilitære råd ba jeg om en utvikling av et forsvar som i større grad forsvar av Norge.
kunne løse de mest krevende oppgavene med å forsvare Norge. Det var et
nøkternt råd, men det innebar også en vesentlig økonomisk styrking. Jeg Admiral
opplever at regjeringen i stor grad har fulgt mine råd om å legge til rette HAAKON BRUUN-HANSSEN
for en økonomisk bærekraftig utvikling av Forsvaret. I proposisjonen Forsvarssjef
legges det opp til et betydelig økonomisk løft for å sikre et moderne og
relevant forsvar for fremtiden. For meg betyr dette at misforholdet mellom
økonomi og oppgaver i Forsvaret er anerkjent av regjeringen, og at tilgjen-
gelighet og reaksjonsevne skal styrkes gjennom nødvendige tiltak. Ved å
håndtere etterslep på vedlikehold, fylle opp reservedelslagrene og sikre til-
strekkelig aktivitet skal driftssituasjonen bedres. Allerede fra inngangen
til 2017 skal dette gis prioritet.
I regjeringens forslag ser vi at de vil ha et forsvar av høy kvalitet og med
god evne til å løse bredden av Forsvarets oppgaver. De foreslår et forsvar
som kan ivareta sin rolle i Nato og bidra til troverdig avskrekking. Derfor
har de prioritert strategiske kapasiteter. Det legges fortsatt opp til 52 nye
kampfly, nye ubåter, områdeluftvern og en fortsatt satsning på etterret-
ningstjenesten. Det anbefales å erstatte de aldrende P-3 Orion med nye
maritime patruljefly. Og: I likhet med i FMR anbefales Bell 412-helikop-
trene flyttet til Rygge som en dedikert ressurs for spesialstyrkene.
Regjeringen anbefaler å utsette den planlagte moderniseringen av Hæren
og varsler en ny landmaktstudie, som skal vurdere fremtidig innretning
av, og se på rollene til, Hæren og Heimevernet. Store deler av Hærens
hovedmateriell er gammelt, og en ny studie må gjennomføres raskt slik at
vi kommer til en beslutning før viktig kompetanse og materiell går ut på
dato.
Det er verdt å merke seg at regjeringen satser på rasjonalisering og effek-
tivisering som viktige forutsetninger i planen. Dette stiller store krav til
oss. Jeg må være ærlig og si at jeg er bekymret for at regjeringens effektivi-
«Jeg er bekymret for at regjeringens
effektiviseringsmål er for optimistiske»
AUGUST 2016 11