Page 11 - Forsvarets forum 4-2016
P. 11

ledelsen







          Regjeringen har i stor grad fulgt mine råd.



         Et steg i riktig retning








          Forslag til ny langtidsplan (LTP) for Forsvaret ble lagt frem i juni.   seringsmål er for optimistiske. Det vil bli svært krevende å realisere hele
          I planen tok regjeringen utgangspunkt i flere studier, og mitt fagmilitære    innsparingspotensialet, men vi må altså lykkes med dette for å realisere
          råd har vært helt sentralt i regjeringens arbeid med utformingen av   styrkingen som er vektlagt.
          forslaget.
            I perioden fremover må vi forvente at Stortingets behandling av LTP   Selv om regjeringen på noen områder har prioritert annerledes enn mitt
          vil skape stor politisk og offentlig debatt. Jeg håper vi får se at det offent-  fagmilitære råd, vil jeg understreke at det fra et fagmilitært ståsted er god
          lige ordskiftet vil dreie seg om hvilket forsvar som skaper mest sikkerhet   grunn til å være fornøyd med forslagene som nå skal behandles i Stortinget.
          for Norge. For vår del er det først etter at Stortinget har fattet vedtak om   Like fullt, uavhengig av resultatet av behandlingen, er det slik at Forsvaret
          endelig langtidsplan, at Forsvarsdepartementet vil utarbeide oppdrag til   står overfor store endringer i årene som kommer. Derfor blir en av de
          Forsvaret – i form av et iverksettingsbrev. Da er det opp til oss å bidra kon-  viktigste oppgavene fremover å ivareta dere, våre ansatte – Forsvarets
          struktivt til gode løsninger innenfor rammene som angis.  viktigste ressurs – på best mulig måte. For, når langtidsplanen er vedtatt,
                                                                    er det opp til oss å sette planen ut i live og sammen bygge fremtidens
          I mitt fagmilitære råd ba jeg om en utvikling av et forsvar som i større grad   forsvar av Norge.
          kunne løse de mest krevende oppgavene med å forsvare Norge. Det var et
          nøkternt råd, men det innebar også en vesentlig økonomisk styrking. Jeg   Admiral
          opplever at regjeringen i stor grad har fulgt mine råd om å legge til rette   HAAKON BRUUN-HANSSEN
          for en økonomisk bærekraftig utvikling av Forsvaret. I proposisjonen    Forsvarssjef
          legges det opp til et betydelig økonomisk løft for å sikre et moderne og
          relevant forsvar for fremtiden. For meg betyr dette at misforholdet mellom
          økonomi og oppgaver i Forsvaret er anerkjent av regjeringen, og at tilgjen-
          gelighet og reaksjonsevne skal styrkes gjennom nødvendige tiltak. Ved å
          håndtere etterslep på vedlikehold, fylle opp reservedelslagrene og sikre til-
          strekkelig aktivitet skal driftssituasjonen bedres. Allerede fra inngangen
          til 2017 skal dette gis prioritet.

          I regjeringens forslag ser vi at de vil ha et forsvar av høy kvalitet og med
          god evne til å løse bredden av Forsvarets oppgaver. De foreslår et forsvar
          som kan ivareta sin rolle i Nato og bidra til troverdig avskrekking. Derfor
          har de prioritert strategiske kapasiteter. Det legges fortsatt opp til 52 nye
          kampfly, nye ubåter, områdeluftvern og en fortsatt satsning på etterret-
          ningstjenesten. Det anbefales å erstatte de aldrende P-3 Orion med nye
          maritime patruljefly. Og: I likhet med i FMR anbefales Bell 412-helikop-
          trene flyttet til Rygge som en dedikert ressurs for spesialstyrkene.

          Regjeringen anbefaler å utsette den planlagte moderniseringen av Hæren
          og varsler en ny landmaktstudie, som skal vurdere fremtidig innretning
          av, og se på rollene til, Hæren og Heimevernet. Store deler av Hærens
          hovedmateriell er gammelt, og en ny studie må gjennomføres raskt slik at
          vi kommer til en beslutning før viktig kompetanse og materiell går ut på
          dato.

          Det er verdt å merke seg at regjeringen satser på rasjonalisering og effek-
          tivisering som viktige forutsetninger i planen. Dette stiller store krav til
          oss. Jeg må være ærlig og si at jeg er bekymret for at regjeringens effektivi-




               «Jeg er bekymret for at regjeringens
             effektiviseringsmål er for optimistiske»






                                                                                                                   AUGUST 2016   11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16