Page 8 - Forsvarets forum 4-2016
P. 8
kort fortalt FOTO: OLAV STANDAL TANGEN
HEISA SEGLET: Veteraninspektør brigader Tom Guttormsen var med
under Veteranseilaset 2016. Mellom Fredrikstad og Stavern fekk veteranane
bryna seg på å heise seglet. Foto: OLAV STANDAL TANGEN
Siglar frå Oslo til Arendal
Måndag 8. august starta «Veteranseilas 2016». Skonnerten «Svanen» la ut frå Bygdøynes kai kl. 1430
med kurs mot Oscarsborg. Til stades var blant anna forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen for å
ynskje dei om bord ein god tur. «Veteranseilas 2016» skal heidre innsatsen til alle veteranar ute og for-
telje om korleis livet her heime pregar fleire av våre veteranar og deira nærmaste. Seglasen markerer
òg at veteranforeininga SIOPS (Skadde i internasjonale operasjonar) fyller ti år. Rundt 20 veteranar og
støttespelarar vil sigle frå Oslo til Arendal. Turen tek to veker – med fleire stopp langs kysten.
Bodø-dekket Vil gjenåpne Årlig vinterøvelse
friskmeldt Olavsvern Forsvaret justerer øvingsmønsteret etter å
ha prøvd fire årlige fellesoperative arenaer
Forsvarsbygg avviste erstatningskrav for En rapport fra den anerkjente amerikanske (FOA-øvelser) siden 2012. Heretter skal det
dekkslitasje i Bodø, og etter to år synes det tenketanken Center for Strategic & Inter- gjennomføres to årlige FOA-perioder i tillegg
som om banedekket er av akseptabel kva- national Studies (CSIS) tar til orde for å til én større fellesoperativ øvelse hvert år:
litet. Det var SAS som reagerte på det nye gjenåpne deler av den nedlagte marinebasen vinterøvelsen.
epoksydekket som ble lagt på rullebanen i Olavsvern utenfor Tromsø. Basen er solgt til – Av operative hensyn har vi erkjent behovet
2014. Selskapet hevdet de skarpe steinene private, men CSIS viser til at Natos ubåt- for én årlig større fellesoperativ øvelse.
førte til massiv dekkslitasje og varslet krav operasjoner i Nord-Atlanteren mangler en I tillegg vil vi gjennomføre FOA 1 på våren og
om erstatning på 1,5 millioner kroner i nordlig forsyningsbase i en tid hvor russisk FOA 2 om høsten som mindre øvingsperioder,
måneden. Senere ble dette redusert. Men aktivitet under vann er økende. sier oberstløytnant Christoffer T. Knutsen i
Forsvarsbygg avviste å betale. Forsvarsstaben.
– Vi fikk meldinger om dekkslitasje under Vinterøvelsen vil være enten Joint Viking
landing og oppbremsing, men etter to års (i oddetallsår) eller Cold Response (i partalls-
drift synes det som om forholdene har Fortsetter i år). Joint Viking-17 er lagt til Nord-Troms
normalisert seg. Valsing og brøyting har og Vest-Finnmark. 2018 blir et unntaksår.
nok gjort banedekket mer gummi-vennlig, Afghanistan Da skal Norge på høsten være vertskap for
og vi har unngått å spyle banen, sier John Natos storøvelse Trident Juncture, som i
Eivind Skogøy, som er Forsvarsbyggs pro- realiteten består av to øvelser: Først en feltø-
sjektleder. Også i 2017 skal norske styrker trene og velse for å trene styrkestrukturen og deretter
– Etter en juridisk vurdering lot vi være å støtte afghansk spesialpoliti i Kabul. Styrken en kommandoplassøvelse – med til sammen
betale regningen til SAS, og nå ser det ut vil bestå av om lag 50 personer. Den økono- kanskje 30.000 deltakere.
til å gå ganske greit, sier Skogøy. Også miske støtten til de afghanske sikkerhetsstyr-
militære fly har registrert økt dekkslitasje kene videreføres på dagens nivå, med 150
i Bodø. millioner kroner årlig i perioden 2018-2020.
8 AUGUST 2016