Page 44 - Forsvarets forum 4-2016
P. 44
teknikk&viten Avisningssystem: Helikopteret har et avisingssystem som gjør det
mulig å fly i nær sagt alle slags værforhold. AW101 kan brukes under
ekstreme værforhold, fra minus 40 grader i arktiske strøk til pluss
50 under tropiske eller ørkenaktige forhold.
Radarsystem: AW101 er utstyrt med en moderne søkeradar bestående
av tre flate paneler som hver dekker 120 grader. Systemet gir 360-
graders dekning med «sømløs» overgang mellom panelene som er
plassert i snuten og på sidene av skroget. AW101 er det første
helikopteret i verden som får montert en slik radar.
Lasterampe: Gjør det enklere å få utstyr,
bårer med pasienter og mannskap inn og ut
av kabinen. Sea King mangler tilsvarende
lasterampe.
Livredderen
Det nye redningshelikopteret AW101 er større, raskere og har
lengre rekkevidde enn forgjengeren Sea King.
– Med det nye redningshelikopteret dekker personer i nød og returnere uten å etterfylle. sere mobiltelefoner, gjør dette arbeidet raskere
vi nesten hele det norsk ansvarsområdet for søk Det innebærer en femdobling av rekkevidden og enklere.
og redning til havs, forteller oberst Helge Lolland. til dagens Sea King, fortsetter – På hvilke andre måter er AW101 et bedre red-
Han er prosjektleder i Forsvaret for nye red- Lolland (bildet). ningshelikopter enn Sea King?
ningshelikoptre. I slutten av mai ble det første Foruten økt fart, rekkevidde – Det har et avisingssystem som gjør at det kan
eksemplaret avduket på fabrikken i England og og lasteevne har AW101 også brukes under nær sagt alle værforhold. Dette
i 2017 flyr det for første gang i Norge. bedre søkemidler for å finne innebærer at man kan fly den korteste veien til
– For å sette ting i perspektiv så kan AW101 personer i nød. Både ny radar målet, mens man på Sea King ikke kan fly under
ta av fra Rygge, fly sør for Kiel, plukke opp 20 og et system som kan lokali- forhold hvor det legger seg is på maskinen.
44 AUGUST 2016