Page 44 - Forsvarets forum 4-2016
P. 44

teknikk&viten                                      Avisningssystem: Helikopteret har et avisingssystem som gjør det


                                                               mulig å fly i nær sagt alle slags værforhold. AW101 kan brukes under
                                                               ekstreme værforhold, fra minus 40 grader i arktiske strøk til pluss
                                                               50 under tropiske eller ørkenaktige forhold.





              Radarsystem: AW101 er utstyrt med en moderne søkeradar bestående
              av tre flate paneler som hver dekker 120 grader. Systemet gir 360-
              graders dekning med «sømløs» overgang mellom panelene som er
              plassert i snuten og på sidene av skroget. AW101 er det første
              helikopteret i verden som får montert en slik radar.














             Lasterampe: Gjør det enklere å få utstyr,
             bårer med pasienter og mannskap inn og ut
             av kabinen. Sea King mangler tilsvarende
             lasterampe.


















        Livredderen















        Det nye redningshelikopteret AW101 er større, raskere og har

        lengre rekkevidde enn forgjengeren Sea King.


        – Med det nye redningshelikopteret dekker   personer i nød og returnere uten å etterfylle.   sere mobiltelefoner, gjør dette arbeidet raskere
        vi nesten hele det norsk ansvarsområdet for søk   Det innebærer en femdobling av rekkevidden   og enklere.
        og redning til havs, forteller oberst Helge Lolland.   til dagens Sea King, fortsetter   – På hvilke andre måter er AW101 et bedre red-
          Han er prosjektleder i Forsvaret for nye red-    Lolland (bildet).         ningshelikopter enn Sea King?
        ningshelikoptre. I slutten av mai ble det første     Foruten økt fart, rekkevidde   – Det har et avisingssystem som gjør at det kan
        eksemplaret avduket på fabrikken i England og      og lasteevne har AW101 også   brukes under nær sagt alle værforhold. Dette
        i 2017 flyr det for første gang i Norge.           bedre søkemidler for å finne   innebærer at man kan fly den korteste veien til
          – For å sette ting i perspektiv så kan AW101     personer i nød. Både ny radar   målet, mens man på Sea King ikke kan fly under
        ta av fra Rygge, fly sør for Kiel, plukke opp 20   og et system som kan lokali-  forhold hvor det legger seg is på maskinen.
     44 AUGUST 2016
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49