Page 52 - Forsvarets forum 4-2016
P. 52

mediegruppen



















        Totalforsvar og



        krigens folkerett





        Norge er avhengig av et godt totalforsvar,

        men det er en smertegrense for når det er

        greit å benytte sivile ressurser i krig.





        Med krevende økonomiske ramme-         medføre at også andre sivile lastebiler, og særlig
        betingelser er Norge avhengig av samarbeid med    de som frakter drivstoff, utsettes for en forhøyet
        det sivile når det gjelder beredskapsplanlegging.   risiko for å bli angrepet.
        En viktig bærebjelke i disse planene er totalfor-
        svarskonseptet. For en småstat som Norge er det   En sivil lastebilsjåfør kan også selv bli ansett
        viktig å komme til løsninger som gir god for-  som et lovlig mål dersom innsatsen hans eller
        svarseffekt, gitt de ressursene man har å spille   hennes anses som «direkte deltagelse i fiendt-
        med. Samtidig er det også knyttet utfordringer   ligheter». For eksempel vil en lastebilsjåfør som
        til å benytte sivile ressurser i krigsinnsatsen.   frakter ammunisjon helt frem til krigsskue-
                                               plassen, bli ansett for å være direkte deltakende
        I langtidsmeldingen som kom på forsommeren,                                  i fiendtlighetene. Den som er direkte deltakende
        sies det at «totalforsvaret utformes i samsvar                               i fiendtlighetene, mister beskyttelse mot angrep
        med folkeretten ved i nødvendig grad å skille                                fra fienden. I krig vil det være fienden som treffer
        militær virksomhet fra beskyttelsesverdige                                   avgjørelsene om hva de vil angripe, basert på
        sivile persongrupper og objekter». Etter folke-                              egen forståelse av folkeretten og av situasjonen
        retten er alle sivile som ikke aktivt deltar i   Skribent                    på bakken. Folkerettsspørsmål om når og hvor
        krigen, beskyttelsesverdige. Går man for langt                               lenge sivile personer mister sin beskyttelse mot
        i å anvende sivile og sivile ressurser til å gjøre      Kommandørkaptein     angrep, er omdiskuterte. Det kan derfor tenkes
                                                                JACOB THOMAS STAIB
        en krigsinnsats, risikerer man i økende grad å          Seksjonssjef jus og etikk   at en motstander mener det skal mindre til for
        utsette andre deler av det sivile samfunn for           ved Forsvarets stabsskole  at lastebilsjåføren mister beskyttelsen, enn hva
        angrep. For eksempel vil sivile lastebiler som                               vi mener.
        frakter drivstoff til stridende enheter, være lov-
        lige mål for fienden. Men ikke nok med det. I sin                            Historien viser at dersom man i forsvar av lan-
        ytterste konsekvens vil en slik praksis kunne                                det benytter enkelte sivile og sivile ressurser,





           mi meining                                      Erlend Rædergård                    Karoline Schaug (26)
                                                           Grenader, Rena                      Korporal, Andøya:
        Fleire bruker snus i Forsvaret                     Nei, eg har aldri brukt snus. Eg    Eg snuser litt av og til. Eg slutta
        enn ellers i samfunnet.                            tykkjer det er «hæsleg».            eigentleg før opptaket, og det heldt
        Bruker du snus?             » » »                                                      til eksamen på befalsskolen. Det er
                                                                                               jo nokre snusara i Forsvaret, men
        Kva meiner nettlesarane? Ja: 33%  Av og til: 21%  Nei: 46%                             eg har planar om å slutte.
        Si di meining du også på www.fofo.no
     52  AUGUST 2016
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57