Page 52 - Forsvarets forum 4-2016
P. 52
mediegruppen
Totalforsvar og
krigens folkerett
Norge er avhengig av et godt totalforsvar,
men det er en smertegrense for når det er
greit å benytte sivile ressurser i krig.
Med krevende økonomiske ramme- medføre at også andre sivile lastebiler, og særlig
betingelser er Norge avhengig av samarbeid med de som frakter drivstoff, utsettes for en forhøyet
det sivile når det gjelder beredskapsplanlegging. risiko for å bli angrepet.
En viktig bærebjelke i disse planene er totalfor-
svarskonseptet. For en småstat som Norge er det En sivil lastebilsjåfør kan også selv bli ansett
viktig å komme til løsninger som gir god for- som et lovlig mål dersom innsatsen hans eller
svarseffekt, gitt de ressursene man har å spille hennes anses som «direkte deltagelse i fiendt-
med. Samtidig er det også knyttet utfordringer ligheter». For eksempel vil en lastebilsjåfør som
til å benytte sivile ressurser i krigsinnsatsen. frakter ammunisjon helt frem til krigsskue-
plassen, bli ansett for å være direkte deltakende
I langtidsmeldingen som kom på forsommeren, i fiendtlighetene. Den som er direkte deltakende
sies det at «totalforsvaret utformes i samsvar i fiendtlighetene, mister beskyttelse mot angrep
med folkeretten ved i nødvendig grad å skille fra fienden. I krig vil det være fienden som treffer
militær virksomhet fra beskyttelsesverdige avgjørelsene om hva de vil angripe, basert på
sivile persongrupper og objekter». Etter folke- egen forståelse av folkeretten og av situasjonen
retten er alle sivile som ikke aktivt deltar i Skribent på bakken. Folkerettsspørsmål om når og hvor
krigen, beskyttelsesverdige. Går man for langt lenge sivile personer mister sin beskyttelse mot
i å anvende sivile og sivile ressurser til å gjøre Kommandørkaptein angrep, er omdiskuterte. Det kan derfor tenkes
JACOB THOMAS STAIB
en krigsinnsats, risikerer man i økende grad å Seksjonssjef jus og etikk at en motstander mener det skal mindre til for
utsette andre deler av det sivile samfunn for ved Forsvarets stabsskole at lastebilsjåføren mister beskyttelsen, enn hva
angrep. For eksempel vil sivile lastebiler som vi mener.
frakter drivstoff til stridende enheter, være lov-
lige mål for fienden. Men ikke nok med det. I sin Historien viser at dersom man i forsvar av lan-
ytterste konsekvens vil en slik praksis kunne det benytter enkelte sivile og sivile ressurser,
mi meining Erlend Rædergård Karoline Schaug (26)
Grenader, Rena Korporal, Andøya:
Fleire bruker snus i Forsvaret Nei, eg har aldri brukt snus. Eg Eg snuser litt av og til. Eg slutta
enn ellers i samfunnet. tykkjer det er «hæsleg». eigentleg før opptaket, og det heldt
Bruker du snus? » » » til eksamen på befalsskolen. Det er
jo nokre snusara i Forsvaret, men
Kva meiner nettlesarane? Ja: 33% Av og til: 21% Nei: 46% eg har planar om å slutte.
Si di meining du også på www.fofo.no
52 AUGUST 2016