Page 33 - Forsvarets forum 4-2018
P. 33

VIKTIGE KART: Kartene som styrkene skal bruke under øvelsen, ble sortert i denne lagerhallen på Værnes. Kartene inneholder viktige markeringer for å
          spare miljøet for potensielle skader. FOTO: MARIANNE BØ



       »  Miljøvernoffiserene drar videre på sin rekogno-  ved et gjerde. Strutsen var iskald da vi oppdaget   Han mener det er få steder hvor man kan
          sering nordover i Østerdalen. Trøndelag står for   den på morgenkvisten. Vi fikk berget den inn   manøvrere så fritt som i Norge.
          tur, før veien går til Surnadal og så tilbake over   i strutsehuset der vi forsøkte å varme den opp,   – Cold Response viste at måten vi gjør det
          Hjerkinn, Folldal og nedover Østerdalen igjen.  forteller Anne Marit Skillestad Helmersen.  på, fungerer i praksis. Da ryddet vi opp etter
            – Det blir et stykke å kjøre,         Hun forteller at Forsvaret raskt stilte opp for   oss. Det skal vi også gjøre nå. 
          150 mil, faktisk. Men det er her      å forsøke å redde dyret.
          styrkene skal være, så det er bra       – De troppet opp med varmevifter og for-  De fleste skader som oppstår, skyldes belte-
          å bli kjent med områdene, sier        søkte så godt de kunne. Men på kvelden døde   kjøretøy som leoparder og CV90-er på jorder og
          miljøvernoffiser Marianne Bø          hun, forteller hun.                    innmark.
          (bildet).                                                                      – Grunneieren er ofte ikke trygge på hvordan
                                                Sjef for Forsvarets operative hovedkvarter   det vil se ut til våren. Hvis det er vinter, ser man
          Når en skade oppstår før,             (FOH), generalløytnant Rune            ikke skadeomfanget før våren kommer, sier Mai
          under og etter øvelsen, er målet å gjøre opp med   Jakobsen (bildet), forventer   Sissel Skaue.
          grunneier så raskt som mulig. I all enkelthet   skader. Men han er ikke        Har det vært sterk kompresjon av jorda, kan
          vil skadeoppgjør som er enkle å løse, nærmest   bekymret for at det skal bli   man se hvor vognene har kjørt flere år etterpå.
          utbetales så å si nesten uten forsinkelse.  «skade-bonanza» under Tri-         – Vi bruker rekvisisjonsloven for å kunne
            – En kjapp rapport og en bankoverføring.   dent Juncture. Han mener de     bruke områder til øvelsen. I den står det at alle
          Saker som det er stor uenighet om, eller som vi   har god kontroll.          skader skal erstattes av statskassen. Skadene
          må gå flere runder på, vil nok ikke bli gjort opp   – Vi har jobbet lenge med mil-  skal dekkes selv om det er gitt tillatelse, under-
          så kjapt. Men målet er at vi skal være raske, sier   jøperspektivet. Vi har kartlagt områdene vi skal   streker Bø.
          Bø.                                   øve i, og har god dialog med grunneiere, sier   – Vi ønsker at grunneiere skal ta kontakt hvis
            Hun nevner et eksempel fra Cold Response i   FOH-sjefen. Han mener at det handler om alt fra   de har hatt kjøretøy på sine jorder, for det gir oss
          2016: Et svensk helikopter skulle ta av fra et felt-  hvor man kan kjøre med militært materiell, til å   et klarere bilde av hva som har skjedd. Men hvis
          sykehus og i nærheten lå Namsskogan familie-  begrense støy og håndtere avfall.  bonden sender Leoparder ut på innmark og sier
          park. En av strutsene ble så stresset av bråket at   – Noen steder er mer sårbare enn andre. Det   værsågod å kjør, så blir det ureint spill å kreve
          den døde. – Det kostet Forsvaret 50 000 kroner.  tar vi hensyn til. Mye avhenger også av om det   penger i ettertid, sier Bø.
          Daværende ansvarlig for dyrene i Namskogan   blir tele i bakken. Det handler blant annet om
          familiepark bekrefter historien.      hvor vi kan kjøre. Uten tele, er det områder hvor
            – Hunnen i strutseparet vi hadde, ble skremt   vi ikke kan manøvrere, sier han.
          av en overflyging med helikopteret og løp ut av   – Vi opplever at Nato-landene er lydhøre og   PAAL RAVNAAS pr@fofo.no   » » »
          strutsehuset og satt seg fast i den dype snøen   følger våre råd.            SVEIN ARSTAD sa@fofo.no

                                                                                                                   AUGUST 2018   33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38