Page 38 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 38

dokument » Nestenulykke med Hercules
 HERCULES: Etter Mosken-hendelsen har sjef for Luftforsvaret gitt 12 konkrete oppdrag for å hindre at noe lignende skjer igjen. FOTO: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET
» regelverket her tilsier at det ble gjort feil under planlegging og gjennomføring.
Skvadronssjefen sier at Kebnekaise-ulykken førte til flere endringer i måten de arbeider på.
– Om vi har lært noe av den hendelsen? Ja, det har vi selvfølgelig, sier han og legger til: At de tilrådningene som er fulgt opp, har tilført mye til regelverket, planleggingen og autorisasjonsprosessene.
ANDREA ROGNSTRAND ar@fofo.no SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
GRO ANITA FURREVIK gaf@fofo.no
 Havarikommisjonen lager egen rapport Skal være klar før 11. mars 2021.
Havarikommisjonen. Nå arbeides det med en undersøkelse ytterligere av hendelsen. Statens havarikommisjon, som fra og med i sommer også undersøker hendelser i Forsvaret, har som mål å få klar en rapport innen årsdagen for hendelsen.
Ingvild Ytrehus (bildet) i
Statens havarikommisjon sier
til Forsvarets forum at de er i et
stadium hvor de har gjennom-
gått informasjon knyttet til hendelsesforløpet, gjennomført
intervjuer av involverte og
samlet inn dokumentasjon.
Deretter vil de gå tilbake i tid og se hvordan flysikkerheten ved F-335 skvadron har blitt fulgt opp.
– Da vil vi gjøre en dokumentstudie og gjen- nomføre intervjuer med personell i ulike nivåer i Luftforsvaret for å samle inn informasjon
og fakta om flysikkerhetsarbeid generelt som kunne hatt betydning for denne hendelsen.
I dette ligger også oppfølging av Kebnekai- se-ulykken, sier hun.
Hun forklarer at man i luftfart tradisjonelt har vært gode på å lære av hendelser og inn- føre tiltak for å unngå at lignende hendelser skjer igjen. Denne undersøkelsen er den første Statens havarikommisjon gjennomfører i Luftforsvaret.
Ytrehus sier at den forsvarsinterne under- søkelsen er god og at det er veldig bra at det er gjort et så grundig arbeid internt i Luftforsva- ret. Det gjør Luftforsvaret i stand til umiddel- bart å iverksette relevante tiltak for å ivareta sikker drift i perioden fram til Havarikommi- sjonens rapport foreligger.
– Vi jobber på et vis likt. Man starter med
å samle inn fakta for å etablere et hendelses- forløp og identifisere medvirkende faktorer på ulike nivåer. Vi ser det litt mer utenfra som en ekstern myndighet og har mulighet til å gå mer i dybden på systemnivå.
– Det vil helt sikkert være noen sammen- fallende funn, men mye sannsynlig også ytter- ligere faktorer.
  38 AUGUST 2020 forsvaretsforum.no









































































   36   37   38   39   40