Page 36 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 36

dokument » Nestenulykke med Hercules
 LIKHETER: Tidligere flyger Morten Åsli mener det er likhetstrekk mellom Mosken-hendelsen og ulykken ved Kebnekaise. FOTO: KRISTER SØRBØ
» at en flyger eller navigatør med ansvaret for navigering av et militært luftfartøy før og under flygningen skulle føre en «operativ flygeplan» på en loggblankett. Kommisjonen skriver at de ikke har funnet noen av denne type loggblan- ketter som avdelingssjefen hadde godkjent.
– Som sammenfatning så er det ikke mulig å klart uttale seg om hvilken planlegging som faktisk ble utført før flygingen, og heller ikke hvordan denne planleggingen ble fulgt opp under turen, står det i rapporten.
Konkrete oppdrag. Derfor ble det i havarikom- misjonens rapport etter Kebnekaise anbefalt at Luftforsvaret måtte se på og om nødvendig iverksette tiltak for å sikre at besetningskonfi- gurasjonen tok med alle aspekter i planlegging og gjennomføring av sikker flyging.
– Besetningskonfigurasjonen er utredet etter Kebnekaise. Undersøkelsen av Mosken-hen- delsen har ikke avdekket behov for ytterligere vurdering av besetningskonfigurasjonen, sier Tonje Skinnarland.
– Mosken-hendelsen viser imidlertid at det er en del å hente på planlegging og gjennomføring av sikker flyging på natt, herunder oppdatere regelverk for å understøtte dette, sier hun og viser til at hun har gitt konkrete oppdrag med frister for å sørge for at det blir fulgt opp.
335-skvadronens kultur. Et sentralt tema i etter- kant av Mosken-hendelsen har vært 335-skva- dronens kultur der medarbeiderne betegnes som oppdragsfokuserte og løsningsorienterte. Dette er i hovedsak en positiv beskrivelse av
en avdeling som løser en bred portefølje av oppdrag de får både nasjonalt og internasjonalt. Skinnarland beskriver det som drivkraften i organisasjonen. Dog kan dette utvikle seg til en negativ presskultur dersom det blir for mye av det, står det i den forsvarsinterne rapporten.
– Går det bra den ene gangen, da tar man gjerne en snarvei neste gang også, forklarer tid- ligere pilot og psykolog Hans Landström, som uttaler seg på generelt grunnlag om presskultur i operative avdelinger.
Han sier at slike snarveier over tid kan bli normalisert innad i en avdeling, og at det da kan oppstå en oppfatning internt om at det er en måte det er greit å operere på.
– Det er et veldig vanlig fenomen. Ledelsen setter press på avdelingen som klarer å levere ved å bryte mot regler og rutiner. Til slutt blir det normaltilstanden. Men dette kan påvirke flysikkerheten negativt.
– Hvordan unngår man at en slik kultur får utvikle seg innad i en avdeling?
– En slik internkultur utvikler seg så lenge ingen kommer utenfra for å evaluere avde-
lingen. Dette er livsfarlig og kan på sikt føre til ulykker.
Tilsyn. Skvadronssjef Knut Egil Hansen sier at tematikken knyttet til presskultur ikke er nytt for skvadronen, men at de i større grad må gå inn og se på om de oppgavene de får, er i balanse med antall folk på jobb.
– Det som er avdekket her, i dette tilfellet, er at planleggingstrinn og autorisasjonen ikke har vært god nok. Noe som har ført til at man har gjennomført et oppdrag uten de rette sik- kerhetstilnærmingene. Da er jo det et tegn på at man har noe å gå på generelt med tanke på planlegging og autorisering, sier Hansen.
– Det er der Luftforsvaret svikter. De skal si «vi skjønner at dere har lyst, men dere har ikke den nødvendige treningen», mener Morten Åsli.
Han er kritisk til at det ikke også er en ekstern myndighet som fører tilsyn med Luft- forsvarets avdelinger, i tillegg til Luftope- rativt inspektorat (LOI), som svarer til sjef Luftforsvaret.
– Det er viktig å stille spørsmål ved om vi er kritisk nok til egen virksomhet ved denne orga- niseringen, sier Skinnarland.
Hun mener at det ivareta på en god måte gjennom en dedikert sjef og organisasjon. Hun mener det er positivt at eksterne aktører i tillegg kan se dem i kortene.
36 AUGUST 2020 forsvaretsforum.no













































































   34   35   36   37   38