Page 37 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 37
Sjefen for Luftforsvaret har i kjølvannet av hendelsen ved Mosken og den påfølgende forsvarsinterne rapporten gitt følgende oppdrag:
1. Oppdragsporteføljen til C-130J skal konkretiseres og avstemmes mot eksisterende ressursgrunnlag.
2. Nødvendig kompetanse på C-130J tilføres Luftoperativt inspektorat.
3. Vurdere om rutiner for oppfølging og kontroll av 335 skvadron er tilstrekkelige.
4. Utbedre feil og mangler i regelverket forbundet med flyging etter visuelle flygeregler i mørket, med og uten nattoptikk, i lav høyde.
5. Se om regelverket er transparent og oversiktlig nok, eventuelt gjøre grep for å tydeliggjøre det.
6. 335 skvadron må evaluere og håndtere risiko knyttet
til presskultur, heve kompetanse innen crew resources management (samhandling i cockpit) og bruk av nattoptikk.
7. Lage en plan for å sikre at 335 skvadron får fellesarenaer for læring og kontinuerlig forbedring.
8. Sende over forslag om prosedyreendring i flyets manual vedrørende Recovery-prosedyrer.
9. Sørge for at operativt personell er kjent med bakgrunnen for endringsforslaget nevnt over.
10. Etablere prosjekt som skal sikre bedre operativ balanse og bedre læringskultur i Luftforsvaret.
11. Lage et utdannings- og treningsprogram for
Crew Resource Managagement tilpasset avdelingene.
12. Sikre at besetninger på C-130J har tilstrekkelig
kunnskap og rutiner for å sikre at det taktiske bakkkekollisjonssystemet anvendes på en forsvarlig måte.
Utbedre feil og mangler. Regelverket knyttet
til flyging etter visuelle flygeregler i mørket er mangelfullt, særlig med minimumskrav til for værforhold og lysintensitet, går det fram av den forsvarsinterne undersøkelsen etter Mosken. Bestemmelse for militær luftfart henviser til at vilkår til minstehøyder i og utenfor fjellområd- er, krav til sikt og avstand til skyer er beskrevet i et eget regelverk.
Sjefen for Luftforsvaret skriver i sine merkna- der at forhold knyttet til regelverk har hatt sentral betydning for den alvorlige hendelsen ved Mosken. Hun skriver at det er feil og man- gler i regelverket. Ansatte i skvadronen har bedt henne vurdere om det kan gjøres mer oversiktlig for operativt personell å holde seg oppdatert på innholdet. Til slutt nevner hun også personellets holdning og tilnærming til regelverket som et element.
Skinnarland har gitt luftoperativt inspek- torat i oppdrag å utbedre feil og mangler i regelverket forbundet med flyging etter visuelle flygeregler i mørket i lav høyde, med og uten nattoptikk. I tillegg ber hun inspektoratet om
å evaluere eksisterende regelverksstruktur for flyoperativ virksomhet og avklare om den er oversiktlig nok. Dersom det er behov, skal de gjøre tiltak for at personell som flyr, har for- utsetninger for å utøve operativ virksomhet innenfor regelverkets rammer.
Kontinuerlig prosess. – Det har skjedd mye forbedringsarbeid etter Kebnekaise-ulykken. Samtidig er dette en omfattende og kontinu- erlig prosess i takt med utviklingen av opera- sjonskonsepter, innføringen av nye systemer på C-130J og nye oppdragstyper, sier hun.
Skinnarland viser til at regelverket for Hercules-flyene er revidert to ganger siden Kebnekaise-ulykken.
– Samtidig ser Luftforsvaret at det fremdeles er en del igjen før vi har tilstrekkelig «tydelige regler, manualer og rutiner» på alle områder. Regler for VFR (visuelle flygeregler, journ.anm.) nattflyging er et eksempel på dette.
Seks dager etter nestenulykken ved Mosken besluttet sjef 335 skvadron, Knut Egil Hansen, at Hercules ikke skulle fly i lav høyde med nattop- tikk før den forsvarsinterne rapporten var klar.
Skinnarland har utvidet dette til at de ikke får lov til å fly på den måten før det er gjort endringer i regelverket. Skvadronen får fortsatt lov til å fly lavt, men ikke i kombinasjon med nattoptikk.
– Luftoperativt inspektorat jobber nå sammen med 335 skvadron om å lage entydige og klare regler for VFR (visuelle flygeregler, journ.anm) flyging på natt, både med og uten NVG (nattopptikk, journ.anm), sier sjefen for Luftforsvaret.
Oppdragsporteføljen. Hun forteller at det paral- lelt med arbeidet med reglene gjøres en vurde- ring av den såkalte oppdragsporteføljen til 335 skvadron. Det handler om hvor mange ulike typer disipliner de skal være oppdatert på og tilby resten av Forsvaret og samarbeidspartnere i utlandet.
– I dette ligger at man skal vurdere hvorvidt blant annet lavtflyging med NVG skal inngå
i de oppdragstyper skvadronen skal kunne gjennomføre. I påvente av dette arbeidet vil 335 skvadron ikke gjennomføre VFR-nattflyging før regelverket er gjennomgått og oppdatert, sier Skinnarland.
Ført til endringer. Forsvarets forum har lest opp de fire anbefalingene fra den svenske havari- kommisjonen etter Kebnekaise for skvadrons- sjef Hansen. Han sier at selv om manglende bevissthet om terrenget er et fellestrekk mellom de to hendelsene, er det ikke riktig å sette likhetstegn mellom behov for tydeliggjø- ring av regler i de to hendelsene. Fordi det var snakk om visuell flyging i Mosken-hendelsen og instrumentflyging i Kebnekaise-ulykken, er det ulike regler som har spilt inn. » » »
– Det som er tatt opp gjen- nom hendelsen (ved Mosken, journ.anm.) og pekt på, er at
AUGUST 2020 37