Page 35 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 35

 – Det går helt ut i ytterste ledd, som er far- tøysjefen, om man i gjennomføringen beslutter å avbryte oppdraget. Det gjelder enten det er treningsoppdrag eller skarpt oppdrag, sier hun.
Autorisasjon. Når besetninger i Luftforsvaret har planlagt et oppdrag, må det gjennomgås
og godkjennes av en offiser med autorisasjons- myndighet. Ofte er dette en erfaren flyger som ikke selv skal være med på oppdraget. Offiseren som gir autorisasjon, skal vurdere oppdraget, vær, lys og føreforhold, navigasjonshjelpemid- ler, luftfartøyets ytelser, tilstand og utrustning, fartøysjefens og besetningens kvalifikasjoner og erfaringsnivå samt hvor lenge siden de har øvd på den typen flyging som skal gjennomføres. Også denne har myndighet til å si stopp dersom den mener at risikoen er for stor.
Grunnen til at dette gjøres, er at noen skal kva- litetssikre at forutsetningene for at man kan gjen- nomføre et oppdrag så trygt som mulig og innenfor regelverket, er på plass.
Høyere opp i systemet kan dessuten luftope- rasjonssenteret NAOC stanse aktiviteter dersom de ser at det er for mange oppdrag til at flygerne og flyene har mulighet til å gjennomføre dem på en trygg måte.
11. mars, valgte besetningene å fortsette oppdra- get selv om lys- og værforhold var mer krevende enn forutsatt. I tillegg valgte de å fly en ikke-forhånds- planlagt rute uten å klatre til sikker høyde.
Gått gjennom hendelsen. Skvadronssjef Hansen forteller at de i etterkant av Mosken-hendelsen har gått gjennom hendelsesforløpet med hele
335-SKVADRONEN: Knut Egil Hansen er sjef for 335-skvadronen. Etter nestenulykken ved Mosken har avdelingen gått gjennom hendelsen.
FOTO: KRISTER SØRBØ
avdelingen, undersøkelsesgruppen og Luftope- rativt inspektorat (LOI). Der fikk de et innblikk i tilrådningene fra den forsvarsinterne rapporten. Selv har skvadronen begynt å se på elementer de ønsker å bedre.
– Enkle ting som briefinger, debriefinger, autorisasjon av oppdrag: Hva er det vi kan bli bedre på der for å følge opp sikkerhet på en bedre måte, sier Hansen.
I Kebnekaise-rapporten ble det pekt på at man ikke kunne finne rutiner hos det nor- ske Luftforsvaret som sikret at flyging plan- legges i overensstemmelse med gjeldende bestemmelser.
«Jeg tror det
som er avdekket her,
i dette tilfellet,
er at planleggingstrinn
og autorisasjonen
ikke har vært god nok»
KNUT EGIL HANSEN, SJEF FOR 335-SKVADRONEN
Havarikommisjonen skrev at det ikke var mulig å bedømme hvilken konkret planlegging flygerne gjorde før og under flygingen i 2012.
Den peker på det den kaller » » » «visse svakheter», deriblant
AUGUST 2020 35













































































   33   34   35   36   37