Page 33 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 33

 KEBNEKAISE: Under øvelse Cold Response i 2012 skjedde tragedien da et Hercules-fly traff Sveriges høyeste fjell. FOTO: CHRISTIAN NØRSTEBØ
Forsvarets forum er ikke kjent med om TAWS ble brukt eller spilte noen rolle i den alvorlige hendelsen ved Mosken 11. mars. Luftforsvaret ønsker ikke å besvare flere spørsmål angående hendelsesforløpet før Havarikommisjonens rapport foreligger.
Skvadronssjef Hansen sier at bakkekollisjons- systemet er i maskinen til enhver tid, men i første omgang er det et verktøy for instrument- flygning.
– Dette var ikke en flyging under instrument- forhold, da forholder man seg til visuelle refe- ranser.
Han påpeker at man ikke kan basere seg på TAWS-systemet og så føle at man flyr på en sik- ker måte.
– Det er et backupsystem som er avhengig av datagrunnlag. Det er de manuelle beregningene vi gjør, planleggingen og ivaretakelsen av sik- kerhet og regelverk, som i første omgang er det som gjør at vi opererer trygt.
To tilrådninger. Skinnarland har likevel gitt følgende oppdrag til Luftoperativt inspektorat etter hendelsen ved Mosken:
«SJ L ber sjef LOI kvalitetssikre at flybesetninger på C-130J har tilstrekkelig kunnskap og rutiner for å sikre at det taktiske bakkekollisjonssystemet anven- des på en forsvarlig måte.»
Tilrådningen fra den svenske havarikommi- sjonen etter Kebnekaise-ulykken lyder nesten ordrett det samme:
«Det norske Luftforsvaret anbefales å sikre seg at flybesetninger har kunnskap og anvender rutiner som medfører at bakkekollisjonssystemet anvendes på en forsvarlig måte.»
Hun forklarer at de to tilrådningene er så like fordi TAWS nylig ble oppdatert:
– TAWS-databasen med terrengelevasjon nord av 60 grader nord ble først implementert i sommer. Dette til tross for at det var et operativt ønske om å få databasen for terreng nord av 60
«Det er der Luftforsvaret svikter.
De skal si: Vi skjønner at dere har lyst,
men dere har ikke den nødvendige treningen»
MORTEN ÅSLI, TIDLIGERE HERCULES-FLYGER
»»»
AUGUST 2020 33

















































































   31   32   33   34   35