Page 34 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 34

dokument » Nestenulykke med Hercules
 » breddegrad inn i systemet umiddelbart etter Kebnekaise-ulykken, sier hun og utdyper:
– Årsaken til at dette har tatt lang tid ligger utenfor Luftforsvarets kontroll og styringsevne. Dette er drevet av utenlandske kontraktører og deres evne og vilje til å gjennomføre oppdaterin- ger for en multinasjonal flåte av C-130J.
Begrensninger. Hun forklarer at det etter Kebne- kaise-ulykken ble klart at ikke alle flygerne var klar over begrensningene på systemet. Derfor ble den anbefalingen gitt av havarikommisjo- nen. Grunnen til at oppdraget er gitt i forbin- delse med nestenulykken i mars, er for å sikre at den nye kapasiteten i taktisk modus skal imple- menteres på en grundig og forsvarlig måte.
Den nye databasen blir relevant for lavtflyging i mørket, slik som oppdraget som ble gjennomført ved Mosken.
Mangelfulle regelverk og presskultur
Oppdraget ble planlagt, brifet, autorisert og gjennomført mot regler for visuell flyging i mør- ket, står det i den forsvarsinterne rapporten etter den alvorlige hendelsen ved Mosken.
– Utløsende årsak til hendelsen var en rekke svakheter i planlegging og gjennomføring av oppdraget, skriver Skinnarland i sine merkna- der og føringer.
Når skvadronen får et oppdrag, slik de fikk under øvelse Cold Response 11. mars, er det en standard for fordeling av oppgaver. Fartøysjefen skal gå gjennom de aktuelle værrapportene, skaffe kart over der de skal fly, og sørge for at både den selv og de andre i besetningen har de gyldige sertifikater og bevis som trengs. Deretter har den ansvaret for at oppdraget blir autorisert.
Flygningen der hendelsen ved Mosken inntraff var en utsjekkstur i rollen som fartøysjef for en av pilotene. Utsjekk betyr i flysammenheng at man får opplæring og godkjennelse på at man har en viss kompetanse.
Brif er en gjennomgang av ordren og forbere- delser før oppdraget, med utfyllende informa- sjon for å sikre at det kan gjennomføres trygt og effektivt.
– Er det takhøyde og mulighet for å si nei til et oppdrag dersom besetningen ser at egen kompetanse ikke er tilstrekkelig, eller at værforholdene ikke er gode nok?
– Det er ikke bare en mulighet, men en absolutt forventning på alle nivåer at man skal si nei på spesifikt grunnlag dersom planleggin- gen av oppdraget tilsier at det ikke er mulig å gjøre dette på en sikker og forsvarlig måte, sier Skinnarland.
  34 AUGUST 2020 forsvaretsforum.no





















































































   32   33   34   35   36