Page 95 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 95

 GRENSEVERN: Heimevernet trer av på Norges største grenseovergang. Politiet takker av HV-01 og HV-02 på Svinesund tollstasjon. FOTO: MADS SUHR PETTERSEN/FORSVARET
 OM FRITAKSORDNINGEN
Alle virksomheter som ivaretar eller understøtter samfunnets kritiske funksjoner, kan etter forsvars- loven søke om fritak i krig, når krig truer og ved styrkeoppbygging. Dette omfatter ansatte som har en sentral rolle i virksomheten og som er pålagt tjeneste i Forsvaret.
Ordningen forvaltes gjennom samarbeid mellom Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS), ansvarlige departement og arbeidsgivere som er definert som samfunnskritiske virksomheter.
sordningen, innebærer det at Forsvaret disponerer og kaller inn personell som i realiteten ikke er tilgjengelige for Forsvaret.
– Forsvaret kan ikke sette seg i den situasjonen at personell med kritisk eller viktig kompetanse tas ut av struk- turen før erstatning er identifisert, understreker brigaderen.
Tar lærdom av pandemien. Forsvars- departementet har gitt Forsvaret førin- ger om at virksomheter som ivaretar samfunnskritiske funksjoner, skulle gis prioritet med personellet. Det har ført til at mange nye virksomheter
og tjenestepliktige er innmeldt til fritaksordningen.
– FPVS har tatt grep og fortløpende håndtert utfordringer som har oppstått som en følge av krisen. Erfaringene vi
har gjort oss med økt antall fritak, er relevante også i fredstidskriser, med økt gjensidig avhengighet mellom militær og sivil side. Dette er det viktig å ha kontroll på, konstaterer Håbjørg.
Nå skal en arbeidsgruppe med repre- sentanter fra Heimevernet og FPVS se på å rydde i styrkestrukturen og foreslå tiltak rettet mot offentlige etater og sivile virksomheter.
Kommunikasjonsrådgiver MORTEN DYBSLAND
Forsvarets personell- og verne- pliktssenter har ansvar for å gjennomføre sesjon og selektere personell til førstegangstjeneste.
Å tenke nytt
Ti sesjonssentre på forskjellige steder i Norge tar til sammen imot cirka 22 000 ungdommer til teoretiske prøver, fysiske prøver og helsesjekker hvert år. Når det over natta settes i verk nasjonale tiltak som gjør dette umulig, gjelder det å snu seg fort.
Takket være dyktige og handlekraftige fagfolk kunne vi i løpet av en drøy uke iverksette alternativ plan for sesjon. Fra 23. mars ble sesjon gjennomført som et telefonintervju. Alle som var planlagt å møte frem til sommeren 2020, har nå gjennomført sesjon på denne måten.
«VI HAR GODE MÅLEVERKTØY
FRA EGENERKLÆRIN- GEN OG DATA FRA SKOLEVERKET SOM HAR KOMPENSERT FOR DET VI IKKE HAR FÅTT MÅLT VED FYSISK OPPMØTE PÅ SESJON»
Alle som ble kalt inn til sesjon, fylte på forhånd ut en elektro- nisk egenerklæring. Har det vært usikkerhet knyttet til helsesta- tus og medisinsk skikkethet, er dette blitt avklart med lege før en sesjonsspesialist har gjen- nomført et telefonintervju med kandidatene.
Vi har gode måleverktøy fra egenerklæringen og data fra sko- leverket som har kompensert for det vi ikke har fått målt ved fysisk oppmøte på sesjon. Fysisk test er ikke gjennomført, men egener- klæringen og status fra telefonin- tervjuet har gitt vurderinger på styrke og kondisjon.
Vi har heller ikke fått tatt hørselstest, men dette føl- ger vi opp i forbindelse med fremmøte og vil gjennom- føre nødvendige tester og ta helsesjekk der.
De første som gjennomførte «telefonsesjon», møtte på Forsvarets opptak og seleksjon i juni. Mange vil også møte på innrykk i sommer.
Erfaringene fra «telefonsesjon» er viktige å innar- beide siden covid-19-situasjonen vil prege vår aktivitet i flere måneder fremover. Forsvarets personell- og ver- nepliktssenter vil bruke erfaringene til å videreutvikle hvordan seleksjon og sesjon kan gjennomføres med utvidet bruk av digitale løsninger.
her&nå
Oberstløytnant
PETTER LYSHOLM Avdelingssjef verneplikts- avdelingen FPVS
  AUGUST 2020 95
   







































































   93   94   95   96   97