Page 11 - Forsvarets forum 5-2016
P. 11

ledelsen








          Statsbudsjettet vil bedre situasjonen, men betyr også betydelige innsparinger.


          Riktig prioritering









          En måned før Stortinget ferdigbehandler den foreslåtte langtidspla-  I budsjettet prioriteres det å ta inn deler av etterslepet på vedlikehold
          nen, skisserer regjeringen gjennom forsvarsbudsjettet hvordan det første   og reservedelslager. Dette er etter min mening en riktig prioritering som
          året i langtidsplanen skal finansieres. Jeg vil understreke at det fra et   bidrar til å styrke Forsvarets reaksjonsevne, men det vil ta lang tid å ta inn
          fagmilitært ståsted er grunn til å være godt fornøyd med forslaget til lang-  hele etterslepet og derved sikre tilstrekkelig reaksjonsevne.
          tidsplan. Det er stor grad av sammenfall mellom planen og Forsvarsjefens   Effektivisering og innhenting av etterslep er to faktorer som jeg som
          fagmilitære råd, og det legges opp til et forsvar av høy kvalitet som kan   etatsjef vil følge svært nøye fordi de er avgjørende for å nå målene i lang-
          løse bredden av Forsvarets oppgaver.                      tidsplanen, og fordi det hefter usikkerhet ved dem.
            Langtidsplanens strategi er å ta inn etterslep på vedlikehold og fylle   De langsiktige virkningene av budsjettet vil tre tydeligere frem når
          lagrene for å styrke utholdenheten og tilgjengeligheten til Forsvaret. Med   langtidsplanen besluttes i Stortinget i november. Men, allerede nå kan vi
          andre ord, styrke grunnmuren. I neste fase kan man så øke aktiviteten og   slå fast at vi gjennom budsjettet ser en økt satsning på Forsvaret ved et
          deretter investere i nye kapasiteter.                     styrket driftsbudsjett, økt balanse innenfor vedlikehold og høyere aktivi-
            Ut fra forsvarsbudsjettet leser jeg at regjeringen følger denne strategien.   tet for våre operative avdelinger.
          Vedlikehold og anskaffelse av reservedeler og beredskapsbeholdninger
          prioriteres i budsjettet for 2017. I tillegg styrkes driftsbudsjettet, og det
          legges blant annet opp til økt øvingsaktivitet i Hæren og økt seiling med   Forsvarssjef
          fregatter. For Luftforsvaret kan vi se frem mot ankomsten av det første   HAAKON BRUUN-HANSSEN
          F-35 kampflyet til høsten, og jeg vil si at dersom vi lykkes med ambisjonen   Admiral
          i budsjettet, vil Forsvaret totalt sett kunne styrke sin operative evne noe
          gjennom 2017.
            Men, dette er ikke en ubetinget styrking. Budsjettet legger opp til
          krevende effektiviseringstiltak. Gjennom utfasing av struktur, redusert
          ambisjon innen enkeltområder og andre effektiviseringstiltak skal nær-
          mere 450 millioner frigjøres i løpet av 2017.
            Forsvaret kommer ikke utenom innsparinger dersom målsettingene
          om å styrke den operative evnen skal nås. Dette ligger til grunn for både
          FMR, LTP og forsvarsbudsjettet. Et relevant forsvar krever både økte bud-
          sjetter, og et kontinuerlig arbeid for å effektivisere driften for å styrke
          satsningen på operativ virksomhet. Vi er allerede godt i gang med dette
          arbeidet gjennom HR reformen, omstillingen av Forsvarsstaben, Sjøfor-
          svarsstaben og Forsvarets logistikkvirksomhet, for å nevne noen prosjek-
          ter. Jeg ser positive resultater av dette arbeidet, og det er en forutsetning
          at vi lykkes med det.







                 «Dette er ikke en ubetinget styrking.
                   Budsjettet legger opp til krevende
                         effektiviseringstiltak»















                                                                                                                  OKTOBER 2016   11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16