Page 11 - Forsvarets forum 5-2016
P. 11
ledelsen
Statsbudsjettet vil bedre situasjonen, men betyr også betydelige innsparinger.
Riktig prioritering
En måned før Stortinget ferdigbehandler den foreslåtte langtidspla- I budsjettet prioriteres det å ta inn deler av etterslepet på vedlikehold
nen, skisserer regjeringen gjennom forsvarsbudsjettet hvordan det første og reservedelslager. Dette er etter min mening en riktig prioritering som
året i langtidsplanen skal finansieres. Jeg vil understreke at det fra et bidrar til å styrke Forsvarets reaksjonsevne, men det vil ta lang tid å ta inn
fagmilitært ståsted er grunn til å være godt fornøyd med forslaget til lang- hele etterslepet og derved sikre tilstrekkelig reaksjonsevne.
tidsplan. Det er stor grad av sammenfall mellom planen og Forsvarsjefens Effektivisering og innhenting av etterslep er to faktorer som jeg som
fagmilitære råd, og det legges opp til et forsvar av høy kvalitet som kan etatsjef vil følge svært nøye fordi de er avgjørende for å nå målene i lang-
løse bredden av Forsvarets oppgaver. tidsplanen, og fordi det hefter usikkerhet ved dem.
Langtidsplanens strategi er å ta inn etterslep på vedlikehold og fylle De langsiktige virkningene av budsjettet vil tre tydeligere frem når
lagrene for å styrke utholdenheten og tilgjengeligheten til Forsvaret. Med langtidsplanen besluttes i Stortinget i november. Men, allerede nå kan vi
andre ord, styrke grunnmuren. I neste fase kan man så øke aktiviteten og slå fast at vi gjennom budsjettet ser en økt satsning på Forsvaret ved et
deretter investere i nye kapasiteter. styrket driftsbudsjett, økt balanse innenfor vedlikehold og høyere aktivi-
Ut fra forsvarsbudsjettet leser jeg at regjeringen følger denne strategien. tet for våre operative avdelinger.
Vedlikehold og anskaffelse av reservedeler og beredskapsbeholdninger
prioriteres i budsjettet for 2017. I tillegg styrkes driftsbudsjettet, og det
legges blant annet opp til økt øvingsaktivitet i Hæren og økt seiling med Forsvarssjef
fregatter. For Luftforsvaret kan vi se frem mot ankomsten av det første HAAKON BRUUN-HANSSEN
F-35 kampflyet til høsten, og jeg vil si at dersom vi lykkes med ambisjonen Admiral
i budsjettet, vil Forsvaret totalt sett kunne styrke sin operative evne noe
gjennom 2017.
Men, dette er ikke en ubetinget styrking. Budsjettet legger opp til
krevende effektiviseringstiltak. Gjennom utfasing av struktur, redusert
ambisjon innen enkeltområder og andre effektiviseringstiltak skal nær-
mere 450 millioner frigjøres i løpet av 2017.
Forsvaret kommer ikke utenom innsparinger dersom målsettingene
om å styrke den operative evnen skal nås. Dette ligger til grunn for både
FMR, LTP og forsvarsbudsjettet. Et relevant forsvar krever både økte bud-
sjetter, og et kontinuerlig arbeid for å effektivisere driften for å styrke
satsningen på operativ virksomhet. Vi er allerede godt i gang med dette
arbeidet gjennom HR reformen, omstillingen av Forsvarsstaben, Sjøfor-
svarsstaben og Forsvarets logistikkvirksomhet, for å nevne noen prosjek-
ter. Jeg ser positive resultater av dette arbeidet, og det er en forutsetning
at vi lykkes med det.
«Dette er ikke en ubetinget styrking.
Budsjettet legger opp til krevende
effektiviseringstiltak»
OKTOBER 2016 11