Page 16 - Forsvarets forum 5-2016
P. 16

Sammen mot korrosjon



        Korrosjon kan bli et problem for flymaskiner.


        Derfor var både produsenten av NH90 og
        noen nasjoner som opererer helikoptertypen
        samlet på Bardufoss for å dra nytte av bruker-
        nasjonenes erfaringer med å inspisere og fore-
        bygge korrosjon.
        Erfaringer. Dette var den femte korro-
        sjons-workshopen på helikoptertypen, som
        nå opereres av 13 nasjoner. At man la møtet til
        Bardufoss, har litt å gjøre med de gode erfarin-
        gene fra Kystvaktas gamle Lynxer, som var i
        svært godt hold til tross for at de opererte over
        30 år i svært ugjestmilde omgivelser til siste
        helikopter ble parkert for et år siden.
          – Vi har hatt lite korrosjon på våre flymas-
        kiner og vil at flere skal dra nytte av driftser-
        faringene våre. Det er et poeng at flyfabrikken   FOREBYGGE: Ingeniør Raphael Paquin fra Eurocopter forklarer overflatebehandling for interesserte
        sammen med brukernasjonene oppnår bruker-   NH90-brukere. FOTO: TORBJØRN LØVLAND
        vennlige prosedyrer for å inspisere og preser-
        vere helikopteret, sier overingeniør Arild   av karbonfiber. I dag er det rundt 300 NH90-   en stor fordel, for oss er det uansett viktig å ligge
        Grønnestad i Forsvarsmateriell, divisjon for   helikoptre i lufta – under ulike forhold, Norge   i forkant for å forebygge korrosjon, sier kaptein
        luftkapasiteter.                       har nå seks av dem.                   Steve Sivertsen som er teknisk kontrollør ved
                                                 – Vi brukte noen år for å finne beste praksis   139 luftving på Bardufoss.
        I forkant. Mens Lynx-helikopteret i stor grad   på Lynxen også med hensyn til korrosjonsbe-
        besto av aluminium, er NH90-skroget i stor grad   skyttelse og inspeksjonsrutiner. Kaldt klima er   TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no



         annonse


           RAMMEAVTALEN SOM GIR DEG DET BESTE LYSET


















           Forsvarets rammeavtale med Bertel O. Steen
           Defence & Security lar deg velge de beste
           løsningene for ditt operative behov. Lyktene fra
           NITECORE og LUPINE er bare en av de mange mulighetene
           Forsvaret har for innkjøp av den beste lyskilden.

           Kontakt oss for mer informasjon om kontraktsnummer 4600001423;
           Mail contact@bos.no eller tlf 458 82 375


                              Nitecore HA20 er en meget liten                Lupine Piko X4 IND er en kraftig og lett
                              og nett hodelykt som drives av                 hodelykt som yter 1500 lumen og veier
                              2 stk. AA batteri og yter 300                  kun 230gr inkl. batteri. Forpakningen
                              lumens. Den har ett fargeløst                  består av bla. 230V og 12V lader, hjelm-
                              hvitt lys på 6000 kelvin, taktisk              IHVWH RJ GL΍XVRU ȴOWHU  3LNR ;  Ζ1' KDU HW
                              UºGW O\V RJ HQ )/   Ζ3;  VHUWLȴ                fargeløst hvitt lys på 6000 kelvin og har en
                              sering (1 meters dybde i 30 min.).             )/   Ζ3   VHUWLȴVHULQJ    P G\EGH  W  Ζ.
                                                                              (2m slagfasthet).

     16  OKTOBER 2016
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21