Page 19 - Forsvarets forum 5-2016
P. 19
PÅ VENT: Disse lastebilene venter på deler,
forteller tøymester Fred A. Waaktaar (t.h.)
og verkstedsjef Tom Eirik Flovik ved
Bardufoss fellesverksted.
FOTO: TORBJØRN LØVLAND
Forsvarsbudsjettet 2017
6,6 mrd.
Forsvarsmateriell og
større anskaffelser og vedlikehold
5,5 mrd.
%-endring Forsvarsbygg,
mot 2016
FÅR MEST: nybygg og nyanlegg
8,8 mrd.
- 2,0 %
Nye kampfly med
baseløsning
+4,8 %
+2,8 %
Slik fordeles 5,4 mrd.
50,9 mrd. fra +1,9 % Hæren
årets budsjett
Busjettet økte med 4,18 %
sammenlignet med 2016.
+4,5 %
6,2 mrd.
Fellesledelse,
+10,6 +38,8 +7,7 % +0,3 % kommando,
% %
apparat og
1,7 mrd. 1,8 mrd. spesial-
Etterretnings- Forsvarets 4,2 mrd. 4,8 mrd. styrker og
tjenesten logistikk- Sjøforsvaret Luftforsvaret Fellesinsti-
organisasjon tusjoner **
%-endring
mot 2016
Forsvarsdepartementet * 1,3 mrd. +7,9
Heimevernet 1,2 mrd. +2,6
Kystvakten 1,1 mrd. +4,8
Redningshelikoptertjenesten 925 mill. +6,8
Norske styrker i utlandet 823 mill. +17,0
Nasjonal sikkerhetsmyndighet 259 mill. +15,0
Kulturelle og allmennyttige formål 248 mill. -7,2
Forsvarets forskningsinstitutt 162 mill. -13,9
* Med fellesutgifter og tilskudd til foretak
** Og -utgifter under Forsvarsstaben
Kilde: Statsbudsjettet 2017
Alle endringer er nominelle endringer.
venter på deler på Bardufoss
– Behov for mer penger er ikke det samme hende Forsvaret sparer noen kroner på å kjøpe i nord og i sør. Vi er pålagt å følge forsyningspro-
som å ikke ha kontroll på kostnadene. Dette er inn i stort, men da må vi akseptere at bilene blir sessene, men ett sted må vi til slutt si stopp: når
en varslet situasjon, og vi skal nå øvingsmålene, stående på delemangel i lengre perioder, sier han. det går ut over utdanningen av soldatene, sier
sier Johannessen. Han legger til at de 216 ekstra – Denne negative utviklingen er tydelig både oberstløytnant Waaktaar.
millionene som regjeringen foreslår å bevilge til Han legger til at også FIF 3.0 med sine innkjø-
Hæren neste år vil være en god begynnelse for å ringsproblemer har gjort forsyningen av deler
fylle opp lagrene igjen, men etterslepet har bygd utfordrende og at innkjøpsstopp er med på for-
seg opp over tid og er så stort at det ikke kan verre situasjonen.
rettes opp på ett år. På Bardufoss har man nå registrert at avde-
lingene tar snarveier for å få kjøretøyer fikset
Prosesser. Tøymester Fred Arne Waaktaar sier kjapt, enten ved å bruke sivile verksteder eller
sentralisering av innkjøp også er medvirkende ved at man kjøper deler sivilt og bringer dem til
til at venting på deler har blitt dagligdags: det militære verkstedet.
– Tidligere kunne vi gå til Scania lokalt og
kjøpe deler. Da fikk vi ofte delene levert innen TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
48 timer. Nå skal innkjøp gjøres sentralt, det
kan bety leveringstid på flere uker. Det kan nok Mer om statsbudsjettet på neste side.
OKTOBER 2016 19