Page 113 - Forsvarets forum 5-2016
P. 113

her&nå


                                                                              Oberst
                                                                              CARL CHRISTIAN STIKBAKKE
                                                                              Sjef CKT





          CYBER-KU: Oberstløytnant Ann                                        Vi må jobbe godt sammen for en
          Kristin Aas, korporal Eirik Jensen,
          brigader Kurt Pedersen og oberst                                    ny utdanningsordning.
          Carl Christian Stikbakke i engasjert
          samtale rundt «Kua».
          Til høyre dekan Nils Karlstad                                       Nytt utdanningssystem
          Svendsen fra NTNU. FOTO: ANETTE ASK
                                                                              Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH) er en viktig del
                                                                              av Cyberforsvarets kompetanse- og transformasjonsavdeling
                                                                              (CKT). Både fordi vi gjennom FIH har en direkte styring med
                                                                              hvordan vi utdanner på fagområdet og fordi skolen, gjennom
                                                                              sin virksomhet, utgjør en viktig øvingsarena. Her kan nye kon-
                                                                              septer, tanker og ideer testes ut under feltoperative forhold.
                                                                              Studentene bidrar gjennom sine hovedprosjekter til kompe-
                                                                              tanse og kunnskapsutvikling på feltet.
                                                                              Regjeringens forslag til ny langtidsplan for Forsvaret peker
                                                                              dog på det faktum at dagens utdanningssystem i Forsvaret
            – Det kunne dreid seg om en hvilken   i dag, men det å forstå virksomheten   fremstår som fragmentert, kostbart, med komplekse styrings-
          som helst sensor, hensikten er å bygge   og kunne bidra inn i tyngre prosesser   linjer og ofte små og sårbare fagmiljøer. Utdanningssystemet
          kompetanse og forståelse for operative   rundt konsepter, evalueringer og ope-  må videre tilpasses den nye militærordningen, som etablerer
          behov og betydningen kommunika-  rativ støtte kommer ikke av seg selv.   to komplementære karrieresystemer med en karrierevei for
          sjon og informasjonsutveksling har   Trolig er det også dette vi trenger å   offiserer (OF) og en karrierevei for befal, grenaderer og konsta-
          innenfor rammen av militære operasjo-  forbedre oss mest på. Det fordrer at de   bler (OR/spesialister). Endring er følgelig nødvendig for å for-
          ner, utdyper Aas.               menneskene som skal jobbe med det,   bedre utdanningssystemet både kvalitativt og kostnadsmessig.
                                          ikke bare er gode på det rent teknolo-
          Styrkes. Det er nettopp den kompetan-  gifaglige. De må også ha militær virk-  Nivådannenede og sivilt sertifisert utdanning er i Stortings-
          sen oberst Stikbakke ønsker seg.   somhetsforståelse samt gode militære   proposisjonen foreslått organisert ut av Cyberforsvaret og inn
            – Min intensjon er å bygge et   ferdigher og holdninger, utdyper oberst   under Forsvarets høgskole. Forutsatt at dette blir vedtatt av
          moderne militært skole- og kompe-  Carl Christian Stikbakke.                           Stortinget vil det få konsekvenser for
          tansenter, som skal forbedre vår evne                               «ET NÆRT OG GODT   hvordan CKT og Forsvarets ingeniør-
          til å ivareta fagansvaret og Forsvarets   Veien videre. – Vi ser nok for oss at vår    høgskole (FIH) skal se ut i fremtiden.
          muligheter til å lede og samvirke i et   anbefaling vil gå i retning av å innrette   SAMARBEID ER   Samtidig er det slik at mange av
          fellesoperativt perspektiv. Men for å   våpenskolen mot tre hovedområder;   FORUTSETNING   kapasitetene som ligger i skoleap-
          lykkes er vi helt avhengige av å ha med   utdanning, utvikling og taktikk i            paratet til dagens FIH, vil være en
          oss riktig kompetanse, forklarer han.   betydningen doktrine, konsept- og   FOR Å OPPNÅ   forutsetning for etableringen av
          Mye av dette er tenkearbeid.    reglementsutvikling basert på ope-                     en våpenskole i Cyberforsvaret,
            – Å etablere en våpenskole skal   rativ forståelse og systematisk erfa-  MÅLSETTINGENE»  som skal drive fag- og funksjons-
          bidra til å styrke den «tenketanken»   ringshåndtering. Men vi er ennå ikke            rettet utdanning på IKT-området.
          som operasjonaliserer resten av Cyber-  kommet langt nok i prosessen til at det   Et område vi ser for oss å styrke med tanke på at det også er
          forsvaret gjennom å lede utvikling og   er mulig å si noe sikkert. Trenings- og   behov for å utdanne teknikere på lavere nivå enn hva som
          forvaltning av doktriner, konsepter,   utdanningsfasiliteter er også noe vi må   gjøres ved Forsvarets ingeniørhøgskole i dag.
          og reglementsutvikling knyttet til   se nærmere på, konkluderer Stikbakke.
          militære kommunikasjons-og infor-                                   Våpenskolen vil samtidig måtte bidra med støtte til Forsva-
          masjonssystemer. Dette er særdeles   Kommunikasjonsrådgiver         rets høgskole på enkeltmoduler og fagspesifikke deler av
          viktig da det legger grunnlaget for at   HILDE LINDBOE              deres utdanningen. FIHs kompetanse knyttet til forskning
          Cyberforsvaret i fremtiden skal fungere                             og utvikling er viktige kjerneressurser for den fremtidige
          godt som en militær organisasjon,                                   utviklingen av IKT-området i Forsvaret og innenfor rammen
          som også understøtter andre militære                                av totalforsvaret. Det samme gjelder det apparatet FIH har for
          organisasjoner på en god måte, mener   Forsvarets ingeniørhøgskole  forvaltning av utdanningsplaner, koordinering av ressurser og
          Stikbakke.                       Q Kombinerer bachelor i telematikk   gjennomføring av utdanning og trening i militære ferdigheter
            Derfor er obersten  særdeles opp-  med befalsutdanning. Kombinasjo-  og holdninger.
          tatt av hva cyberingeniørene ved FIH   nen er unik og gir en fremtidsrettet   Derfor er det viktig at vi holder en god dialog med Forsva-
          fyller hodene med under sine tre år på   militær utdanning innenfor data- og   rets høgskole og ser på hvordan vi kan jobbe sammen for å
          skolebenken.                     kommunikasjonsteknologi.           lage den nye utdanningsordningen, forutsatt at Stortinget går
            – For meg handler dette om at FIH   Q Øvelse Initial Entry er første-  for Regjeringens forslag.
          utdanner mennesker med evne til å se   årsstudentenes første møte med   Et nært og godt samarbeid mellom de nivådannende
          hvordan fremtidens sambandskonsep-  feltliv og sambandsetablering,   utdanningene, mellom våpenskolene og på tvers av fag- og
          ter må utvikles for å understøtte ope-  mens avgangskullet har ansvar for   funksjonsrettet utdanning og nivådannende utdanning er en
          rative behov. Det trenger vi. Å skaffe   planlegging, klargjøring og drifting   sentral forutsetning for å oppnå målsettingene om effektiv
          mennesker med kunnskap om system   av utstyr.                       og kvalitetsmessig bærekraftig utdanning basert på robuste
          og teknologi er ikke det vanskeligste                               fagmiljøer.

                                                                                                                  OKTOBER 2016  113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116