Page 113 - Forsvarets forum 5-2016
P. 113
her&nå
Oberst
CARL CHRISTIAN STIKBAKKE
Sjef CKT
CYBER-KU: Oberstløytnant Ann Vi må jobbe godt sammen for en
Kristin Aas, korporal Eirik Jensen,
brigader Kurt Pedersen og oberst ny utdanningsordning.
Carl Christian Stikbakke i engasjert
samtale rundt «Kua».
Til høyre dekan Nils Karlstad Nytt utdanningssystem
Svendsen fra NTNU. FOTO: ANETTE ASK
Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH) er en viktig del
av Cyberforsvarets kompetanse- og transformasjonsavdeling
(CKT). Både fordi vi gjennom FIH har en direkte styring med
hvordan vi utdanner på fagområdet og fordi skolen, gjennom
sin virksomhet, utgjør en viktig øvingsarena. Her kan nye kon-
septer, tanker og ideer testes ut under feltoperative forhold.
Studentene bidrar gjennom sine hovedprosjekter til kompe-
tanse og kunnskapsutvikling på feltet.
Regjeringens forslag til ny langtidsplan for Forsvaret peker
dog på det faktum at dagens utdanningssystem i Forsvaret
– Det kunne dreid seg om en hvilken i dag, men det å forstå virksomheten fremstår som fragmentert, kostbart, med komplekse styrings-
som helst sensor, hensikten er å bygge og kunne bidra inn i tyngre prosesser linjer og ofte små og sårbare fagmiljøer. Utdanningssystemet
kompetanse og forståelse for operative rundt konsepter, evalueringer og ope- må videre tilpasses den nye militærordningen, som etablerer
behov og betydningen kommunika- rativ støtte kommer ikke av seg selv. to komplementære karrieresystemer med en karrierevei for
sjon og informasjonsutveksling har Trolig er det også dette vi trenger å offiserer (OF) og en karrierevei for befal, grenaderer og konsta-
innenfor rammen av militære operasjo- forbedre oss mest på. Det fordrer at de bler (OR/spesialister). Endring er følgelig nødvendig for å for-
ner, utdyper Aas. menneskene som skal jobbe med det, bedre utdanningssystemet både kvalitativt og kostnadsmessig.
ikke bare er gode på det rent teknolo-
Styrkes. Det er nettopp den kompetan- gifaglige. De må også ha militær virk- Nivådannenede og sivilt sertifisert utdanning er i Stortings-
sen oberst Stikbakke ønsker seg. somhetsforståelse samt gode militære proposisjonen foreslått organisert ut av Cyberforsvaret og inn
– Min intensjon er å bygge et ferdigher og holdninger, utdyper oberst under Forsvarets høgskole. Forutsatt at dette blir vedtatt av
moderne militært skole- og kompe- Carl Christian Stikbakke. Stortinget vil det få konsekvenser for
tansenter, som skal forbedre vår evne «ET NÆRT OG GODT hvordan CKT og Forsvarets ingeniør-
til å ivareta fagansvaret og Forsvarets Veien videre. – Vi ser nok for oss at vår høgskole (FIH) skal se ut i fremtiden.
muligheter til å lede og samvirke i et anbefaling vil gå i retning av å innrette SAMARBEID ER Samtidig er det slik at mange av
fellesoperativt perspektiv. Men for å våpenskolen mot tre hovedområder; FORUTSETNING kapasitetene som ligger i skoleap-
lykkes er vi helt avhengige av å ha med utdanning, utvikling og taktikk i paratet til dagens FIH, vil være en
oss riktig kompetanse, forklarer han. betydningen doktrine, konsept- og FOR Å OPPNÅ forutsetning for etableringen av
Mye av dette er tenkearbeid. reglementsutvikling basert på ope- en våpenskole i Cyberforsvaret,
– Å etablere en våpenskole skal rativ forståelse og systematisk erfa- MÅLSETTINGENE» som skal drive fag- og funksjons-
bidra til å styrke den «tenketanken» ringshåndtering. Men vi er ennå ikke rettet utdanning på IKT-området.
som operasjonaliserer resten av Cyber- kommet langt nok i prosessen til at det Et område vi ser for oss å styrke med tanke på at det også er
forsvaret gjennom å lede utvikling og er mulig å si noe sikkert. Trenings- og behov for å utdanne teknikere på lavere nivå enn hva som
forvaltning av doktriner, konsepter, utdanningsfasiliteter er også noe vi må gjøres ved Forsvarets ingeniørhøgskole i dag.
og reglementsutvikling knyttet til se nærmere på, konkluderer Stikbakke.
militære kommunikasjons-og infor- Våpenskolen vil samtidig måtte bidra med støtte til Forsva-
masjonssystemer. Dette er særdeles Kommunikasjonsrådgiver rets høgskole på enkeltmoduler og fagspesifikke deler av
viktig da det legger grunnlaget for at HILDE LINDBOE deres utdanningen. FIHs kompetanse knyttet til forskning
Cyberforsvaret i fremtiden skal fungere og utvikling er viktige kjerneressurser for den fremtidige
godt som en militær organisasjon, utviklingen av IKT-området i Forsvaret og innenfor rammen
som også understøtter andre militære av totalforsvaret. Det samme gjelder det apparatet FIH har for
organisasjoner på en god måte, mener Forsvarets ingeniørhøgskole forvaltning av utdanningsplaner, koordinering av ressurser og
Stikbakke. Q Kombinerer bachelor i telematikk gjennomføring av utdanning og trening i militære ferdigheter
Derfor er obersten særdeles opp- med befalsutdanning. Kombinasjo- og holdninger.
tatt av hva cyberingeniørene ved FIH nen er unik og gir en fremtidsrettet Derfor er det viktig at vi holder en god dialog med Forsva-
fyller hodene med under sine tre år på militær utdanning innenfor data- og rets høgskole og ser på hvordan vi kan jobbe sammen for å
skolebenken. kommunikasjonsteknologi. lage den nye utdanningsordningen, forutsatt at Stortinget går
– For meg handler dette om at FIH Q Øvelse Initial Entry er første- for Regjeringens forslag.
utdanner mennesker med evne til å se årsstudentenes første møte med Et nært og godt samarbeid mellom de nivådannende
hvordan fremtidens sambandskonsep- feltliv og sambandsetablering, utdanningene, mellom våpenskolene og på tvers av fag- og
ter må utvikles for å understøtte ope- mens avgangskullet har ansvar for funksjonsrettet utdanning og nivådannende utdanning er en
rative behov. Det trenger vi. Å skaffe planlegging, klargjøring og drifting sentral forutsetning for å oppnå målsettingene om effektiv
mennesker med kunnskap om system av utstyr. og kvalitetsmessig bærekraftig utdanning basert på robuste
og teknologi er ikke det vanskeligste fagmiljøer.
OKTOBER 2016 113