Page 73 - Forsvarets forum 5-2016
P. 73
meniges
mening
Landstillitsvalgt
KUPP: Tidligere president Michael Gorbatsjov ble Jens Kristian Øvstebø
først satt i husarrest, før han tre dager senere Tillitsmannsordningen i Forsvaret
satte igang det Vladimir Putin i ettertid har kalt
den største geopolitiske katastrofen i russisk
historie. FOTO: AFP PHOTO/DIAM TANIN/SCANPIX
Flyreise til besvær
Det er ikke enkelt å komme seg på perm.
De vernepliktige har som mange kjenner til, rett på syv
hjemreiser i løpet av året de er i førstegangstjeneste. Har de
mer enn ti timers reisevei, har Forsvaret også lovet at en skal
få gjennomføre disse reisene med fly. Vernepliktsrådet har
selvsagt ikke noe i mot dette, men mener både soldaten og
Forsvaret ville tjent på å endre litt på regelverket her. Først av
alt burde Forsvaret senke kravet om ti timers reisevei til åtte
timer. Kravet om ti timer gjør at eksempelvis soldater som
tjenestegjør i Oslo og bor i Stavanger, Bergen eller Trond-
heim, eller vice versa, er nødt til å ta tog når de skal på permi-
sjonsreise betalt av Forsvaret.
Selv om Forsvaret bare må punge ut med ca kr 90,- for tog
hver vei, brukes det store summer hvert år på å betale ut
kostgodtgjørelse som soldaten har krav på når reisetiden
overskrider 6 timer. Legger man sammen dette med hva
togbilletten koster, vil det i mange tilfeller være billigere
for Forsvaret å betale en flybillett til soldaten, i tillegg til
at soldaten kommer seg raskere frem og tilbake og således
får mer ut av permisjonen sin. En vinn-vinn-situasjon, der
altså. KNM Harald Hårfagre har allerede innført dette som
en «lokal vri», så all honnør til dem. Så er det bare å håpe at
resten av Forsvaret snart følger etter.
En annen sak som forhindrer effektiv permisjonsreise for
soldatene våre, er Forsvarets totale binding til Norwegi-
an-avtalen. Mens ansatte kan benytte det flyselskapet de selv
ønsker i forbindelse med pendlerreise, er de vernepliktige
bundet til å bruke Norwegian når de skal hjem. Haugevis av
soldater som tjenestegjør ved de forskjellige leirene vi har i
vårt langstrakte land, må derfor fly via Oslo som Norwegian
interessant å følge med på hva som bygger fortsatt. Det er absolutt ikke sitt rutenett i hovedsak baserer seg på, for så å fly videre til
minnes eller feires når den russiske noe nostalgisk 100-årsminne etter de hvor de måtte bo. Når både SAS og Widerøe har et langt mer
revolusjonen blir 100 år i 2017. skyttergravene som gikk gjennom fleksibelt rutenett, som faktisk flyr i mellom flyplassene
Ukraina feiret landets 25-års- landet under første verdenskrig, og soldatene våre tjenestegjør i nærheten av og hvor de bor, så
jubileum som uavhengig stat med det ukrainske forsvaret anskaffer er det ikke rart mange finner det utrolig merkelig å måtte
militærparade i Kiev 24. august, mens anleggsmaskiner spesialutrustet for å fly via Oslo. Tjenestegjør du i Trøndelag og bor i Bodø, eller
den selverklærte Folkerepublikken grave skyttergraver. Om Putin virke- omvendt, er det rett og slett utrolig unødvendig å måtte fly
Donetsk feiret sitt toårsjubileum i lig vil reversere den største geopoli- to timer ekstra hver vei for å komme innom forsinkelsesmo-
mai i år. Langs Ukrainas frontlinje tiske katastrofen i det 20. århundret, mentet Gardermoen når både SAS og Widerøe flyr direkte
mot de to russiskstøttede utbryterre- kan det bli akutt behov for slik red- flere ganger daglig. Ikke bare kunne Forsvaret spart penger
publikkene har det i to år blitt byg- skap også i vår del av verden. på å unngå kostgodtgjørelse også her, det er ofte også langt
get skyttergraver og sperringer. De billigere å fly direkte enn å fly via andre lokasjoner.
Thor Lysenstøen (63) Halvor Hygen (46), Leonardo Rivas (43),
Generalsekretær NVIO: veileiar, Bodø: orlogskaptein, Haakonsvern:
– Bardufoss eller i Evenes- – Eg meiner skvadronen bør – Eg synast faktisk Forsvaret
området. Dermed er kapasite- være der han er – på treng denne kapasiteten i nord
ten tilgjengelig på kort varsel Bardufoss. Hæren treng og sør.
for både Forsvaret og sivile wstøtte frå helikoptrane.
myndigheter.
OKTOBER 2016 73