Page 58 - Forsvarets forum 5-2018
P. 58

mediegruppen











        Kampen om mediene








        Bruk fornuft! Les teksten! Sjekk kilde!





                                                                      «Fake news», falske nyheter altså, ble et etablert begrep under
                                                                      den amerikanske valgkampen i 2016, samtidig med at begrep som
                                                                      alternative sannheter, desinformasjons og post-sannhet har blitt
                                                                      vanlige. Forsvarets høgskoles mediegruppe benytter nyheter som sin
                                                                      hovedkilde, og hvordan forholder vi oss egentlig til alt dette?

                                                                      Hvorfor oppstår dette? Det finnes mange teorier og forklaringer på
                                                                      dette, men internett og et personlig tilpasset medielandskap er nok
                                                                      hovedgrunnen. Da jeg vokste opp, var jeg så heldig at jeg hadde hele
                                                                      tre kanaler å velge imellom. Boende nær nok svenskegrensen, kunne
                                                                      jeg foruten NRK boltre meg i både SVT1 og 2. Riktig nok var det langt
                                                                      flere lokalaviser den gang, men nyheter og samfunnsinformasjon ble
                                                                      fortalt. I dag sitter tenåringer med sine egne YouTube-kanaler med
                                                                      tusenvis av følgere. Man har gått fra å bli fortalt nyhetene til å selv
                                                                      måtte velge mellom utallige kilder.

                                                                      Hvorfor er nyheter mer sensasjonelle i dag? For å tjene penger må
                                                                      man ha et publikum. I denne kampen om publikum så er det største
                                                                      symbolet på dette antall «likes» eller antall delinger på internett.
                                                                      Hvert klikk og hver seer gir inntekter i form av reklame. Det er ikke
                                                                      noe nytt at det som er mest sensasjonspreget er det som går viralt -
                                                                      det vil si det som blir sett og delt mest. Ved valget i USA 2016 ble de
                                                                      topp 20 «fake news»-historiene om valget mer sett og delt enn de 20
                                                                      mest delte nyhetssakene om valget fra de tradisjonelle mediene.
                                                                        Så hva har dette med Forsvaret å gjøre? «Fake news» er et for-
                                                                      hold alle politiske partier må ha et aktivt forhold til, om de ønsker å
                                                                      komme over sperregrensen, for de vil bli truffet av det. Som soldat er


















                                                                                     Skribent



                                                                                                       Orlogskaptein
                                                                                                       THOMAS SLENSVIK
                                                                                                       Forsvarets høgskole




     58  OKTOBER 2018
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63