Page 58 - Forsvarets forum 5-2018
P. 58
mediegruppen
Kampen om mediene
Bruk fornuft! Les teksten! Sjekk kilde!
«Fake news», falske nyheter altså, ble et etablert begrep under
den amerikanske valgkampen i 2016, samtidig med at begrep som
alternative sannheter, desinformasjons og post-sannhet har blitt
vanlige. Forsvarets høgskoles mediegruppe benytter nyheter som sin
hovedkilde, og hvordan forholder vi oss egentlig til alt dette?
Hvorfor oppstår dette? Det finnes mange teorier og forklaringer på
dette, men internett og et personlig tilpasset medielandskap er nok
hovedgrunnen. Da jeg vokste opp, var jeg så heldig at jeg hadde hele
tre kanaler å velge imellom. Boende nær nok svenskegrensen, kunne
jeg foruten NRK boltre meg i både SVT1 og 2. Riktig nok var det langt
flere lokalaviser den gang, men nyheter og samfunnsinformasjon ble
fortalt. I dag sitter tenåringer med sine egne YouTube-kanaler med
tusenvis av følgere. Man har gått fra å bli fortalt nyhetene til å selv
måtte velge mellom utallige kilder.
Hvorfor er nyheter mer sensasjonelle i dag? For å tjene penger må
man ha et publikum. I denne kampen om publikum så er det største
symbolet på dette antall «likes» eller antall delinger på internett.
Hvert klikk og hver seer gir inntekter i form av reklame. Det er ikke
noe nytt at det som er mest sensasjonspreget er det som går viralt -
det vil si det som blir sett og delt mest. Ved valget i USA 2016 ble de
topp 20 «fake news»-historiene om valget mer sett og delt enn de 20
mest delte nyhetssakene om valget fra de tradisjonelle mediene.
Så hva har dette med Forsvaret å gjøre? «Fake news» er et for-
hold alle politiske partier må ha et aktivt forhold til, om de ønsker å
komme over sperregrensen, for de vil bli truffet av det. Som soldat er
Skribent
Orlogskaptein
THOMAS SLENSVIK
Forsvarets høgskole
58 OKTOBER 2018