Page 59 - Forsvarets forum 5-2018
P. 59

annonser


                                                                             SOM EN FIENDE

                                                                             MOT NORGE


                                                                              DEN SOVJETISKE OPPMARSJEN MOT NORSK GRENSE I JUNI 1968
                                                              FOTO: LEAH MILLIS/SCANPIX

                                                                      ØYVIND STRANNA LARSEN
          jeg derimot mer opptatt av dette benyttes aktivt av enkelte frem-
          mede stater for å påvirke holdninger og handlinger i den norske
          befolkning.

          For det første. Etter å ha vært i kontakt med de fleste større
          medier i Norge de siste årene kan jeg si dette: Nasjonale tradisjo-  SOM EN FIENDE MOT NORGE
          nelle media opptrer etter redaktørplakaten og kjemper en stadig
          kamp for å være etterrettelige samtidig som de selvfølgelig vil
          dele sensasjonsnyheter. De er til å stole på, selv om de også unn-
          taksvis kan ta feil. Til forskjell fra enkelte andre, så forsøker de
          etter beste evne å formidle fakta, balansert, og de innrømmer feil
          der de har blitt begått. Tusen takk for det!
            Brorparten av russisk media og enkelte nye nyhetssider nasjo-
          nalt har ikke den samme intensjon. De sprer et budskap. Måten
          det ofte skjer på, er at man planter en artikkel på en nyhetsside           ØYVIND STRANNA LARSEN
          eller fiktivt forskningsinstitutt, for så å gjengi den i de større
          mediene. Dette gir både større troverdighet ved at de viser til at
          andre har skrevet den, og de kan skylde på at det ikke var deres   50 år siden den mest dramatiske
          sak dersom de får kritikk for å lyve. Deretter er målet å få gjen-
          gitt den så mange ganger som mulig på internett. Til det benyttes   hendelse mot norsk grense etter krigen.
          blant annet såkalte trollfabrikker. Trollfabrikker er statsansatte   Eneste bok om den sovjetiske oppmarsjen.
          som benytter falske profiler på Facebook og Twitter, der de deler,
          kommenterer og gir «likes» til hverandre slik at utvalgte historier   Hos bokhandlerne   Fraktfritt fra haugenbok.no og tlf. 700 74 500
          kommer oppover på «ratingen» og dermed blir spredt til et større
          publikum.

          I Makedonia ble det nylig avholdt en folkeavstemming om lan-
          det skulle hete Nord-Makedonia. Dette kunne løse uenigheter
          med Hellas som har vært et hinder for Makedonias videre inte-
          grasjon med EU og Nato. En rekke nye nyhetssider, Facebook- og
          Twitter-profiler ble opprettet i månedene før folkeavstemmingen,
          og de promoterte en boikott av avstemmingen i tillegg til at de
          publiserte oppdiktede historier. Natos generalsekretær og USAs
          forsvarssjef pekte begge på Russland. Russland benekter at de
          har hatt noen rolle. Det er en av utfordringene med internettba-
          serte nyheter, det er vanskelig å komme med entydige bevis på
          hvem som står bak.

          Så hva kan man gjøre? Det positive med denne bølgen av desinfor-
          masjon og «fake news» er forhåpentligvis at flere og flere blir kri-
          tiske til kildene. Sjekk hvem som har publisert det! Ta gjerne også
          et søk på kilder som er gjengitt, og navn som blir oppgitt. I en kjent
          sak blir generalmajor Odin Johannessen tillagt at han skal ha sagt
          at islam må ødelegges. Talen det henvises til ligger i sin helhet ute
          på Oslo Militær Samfunds nettsider. Han er ikke engang i nærheten
          av temaet. Den «fake news»-saken deles fortsatt på en rekke høy-
          reradikale internasjonale websider. Mange saker begynner også
          (bevisst?) som satire publisert som nyhetssak. Bot for bruk av flagg
          på 17 mai eller muslimsk far som nekter barnehage å servere lus-
          sekatter er begge  nasjonale eksempler på dette. På Facebook blir
          det fort delt som sannheter. Bruk fornuft. Les teksten. Sjekk kilde.
            I operasjonsrommet på fregatt sa vi ofte «tenk - trykk – tal» før
          vi skulle si noe på samband. I dag bør det kanskje si noe slikt som
          «tenk - test – trykk» før man deler noe på internett. Les og tenk
          igjennom det som står. Test det opp mot hvem som formidler
          det, og kilder som er gjengitt. Deretter kan du trykke «like» eller
          «del».
            Mye på internett er uskyldig, men noe er faktisk del av bevis-
          ste kampanjer.


                                                                                                                  OKTOBER 2018   59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64