Page 97 - Forsvarets forum 5-2018
P. 97
her&nå
Avdelingsdirektør
STIAN NORLØFF
Sjef Cyberforsvaret IKT-tjenester
Vi må forbedre vår evne til å
realisere nye IKT-tjenester raskere.
migrering av et høyt antall frittstående sikkerhetsmessige og økonomiske «hel-
systemer og plattformer til én, forvaltet sen» til hele Forsvarets IKT-virksomhet
ugradert plattform. på sikt, sier Kampenes. Lang-kort-kort
Og et samarbeid med Forsvarsmateri-
ell IKT har bevisst søkt å maksimere den Den nye arbeidspulten. For noen vil For dem som ferdes i IKT-kretser eller som sitter med
langsiktige gjenbrukseffekten av infra- det første møtet med elementer fra For- investeringsansvar for tunge IKT-prosjekter, er scenen anta-
strukturinvesteringer, teknisk utstyr og svaret Ugradert komme under Trident kelig ganske gjenkjennbar:
praktiske installasjonskostnader som Juncture 18. Andre er allerede etablerte Lekre PowerPoint-brifer fylt med bilder som skal sette
følger med forberedelsene til TRJE18 – brukere. På sikt vil dette kunne bli den sinnet i en rolig, resolutt tilstand av fremtidstro: skyer, åpne
blant annet med tanke på å kunne tilby mest vanlige daglige arbeidsplattformen naturlandskap, kanskje en flyvende bil eller to. Alt ordner
sentralt forvaltet internettilgang. for Forsvarets ansatte, spår Kampenes. seg bare det er penger nok.
– Tiden vil vise, og vi er avhengige av
Forsiktig start. – Jeg har sterk tro på at tjenestene er attraktive for at utbre- Og så begrepene, da: Virtualisering, konsoli-
løsningene som så langt er tatt fram, delsen skal bli stor – noe som er sunt for dering, standardisering, tjenesteintegrering og
men vi har bevisst ikke gått veldig hardt oss som organisasjon. Mye avhenger av realitetsorienteringsintegratorkonseptarkitektur.
ut og vil være nøye med å ikke forhaste vår evne til å tilpasse oss og integrere OK, den siste var oppdiktet (foreløpig).
oss framover heller. Det er flere mulige mot øvrige, viktige initiativer. Men med Men inntrykket er der fortsatt: Det noen kaller fagtermi-
veivalg i tiden framover for Forsvarets Forsvaret Ugradert har Cyberforsvaret nologi, kaller andre bullshit-bingo. Men så hender det altså
videre bruk av Ugradert som domene, og FMA, i ett koordinert løft, adressert likevel at det skjuler seg overraskende nevenyttige ting bak
spesielt på applikasjonssiden. Men vi tre av de største udekkede IKT-beho- tilsynelatende luftige begreper, og i
har etablert et godt utgangspunkt, sier vene som har bygd seg opp i Forsvaret «FORSVARET den seneste tiden har IKT-virksom-
Kampenes. over tid: Tiden var rett og slett over- heten i Forsvaret hatt fokus på et
«Markedsføringen» internt i Forsva- moden for én forvaltet, sikker ugradert UGRADERT ER SÅ slikt et – Bimodal realisering.
ret har da også hittil vært avdempet plattform i Forsvaret, et ugradert tjenes- I praksis betyr det saken du
i påvente av tester som så langt har tenet, og sentralt forvaltet internettil- LANGT ET VELLYK- kan lese til venstre her: at enhver
kunnet bekrefte det alle håpet på: at gang i garnisonene, sier Kampenes. moderne IKT-aktør trenger å ha
nyvinningene som er tatt fram av FMA KET EKSEMPEL evnen til å omsette idé til handling,
og Cyberforsvaret innen både nettverk, Operativt mulighetsrom. Effekten av å eller kanskje heller teknologi til
plattform og applikasjoner, spiller godt løfte Forsvarets evne til å levere forval- PÅ DEN KORTE tjeneste, på to måter: én lang – og én
sammen, er teknologisk oppdaterte, tede tjenester på Ugradert kan vanskelig SLØYFA» kort.
klare for ytterligere funksjonalitet i overvurderes – heller ikke operativt,
framtiden, sikkerhetsgodkjente og mener generalen. Noen ganger er «Den Lange Sløyfa»
driftsstabile - og ikke minst skalerbare – Det er lett å glemme hvor mange nødvendig: Oppgraderinger og utvidelser i SAP, for eksem-
over tid. «mission critical» operative tjenes- pel, eller store og komplekse investeringer som involverer
– Dette er det raskeste og mest effek- ter som faktisk bruker ugradert som helt ny teknologi eller trenger samspill med byggetekniske
tive grepet vi kunne ta i retning av å domene, og hvor viktig dette er for blant miljøer. Det dannes en prosjektorganisasjon, og ulike etater
gjøre IKT-brukeropplevelsen bedre, annet utenlandsoperasjoner. Tidligere skyter inn ressurser og kunnskap. Det går sakte, men det
enklere og ikke minst mer mobil for er løsningene tatt fram én og én etter blir riktig. Og feil er dyrt.
ansatte i Forsvaret. Det har vært et sterkt behov, mens etableringen nå vil kunne Men så dukker det opp situasjoner der man tenker: «Tren-
behov for å forenkle det IKT-messige gå raskere og enklere, sier han. ger vi egentlig et eget prosjekt til dette, da? Med mine folk
samvirket både internt og med resten pluss dine folk kan vi løse dette sammen.»
av Totalforsvaret. Ikke minst utløser
Forsvaret Ugradert en rekke positive Konseptutvikler Forsvaret Ugradert er så langt et vellykket eksempel på
effekter for både den teknologiske, LEIF HAMNES Den Korte Sløyfa: et sammenfall av heldige omstendigheter
skapte et mulighetsrom for å skape merverdi – dersom man
er klar til å gripe sjansen. Og det er da man trenger å ha eta-
Forsvaret Ugradert blert solide metoder for hvordan det faglige samspillet skal
flyte, hvordan tempoet ikke skal ødelegge for kvaliteten,
n Gir sikker tilgang til internett, trådløst eller kablet. hvordan man fordeler arbeidsbyrden og dokumenterer det
n Brukernavn gir tilgang til et tjenestenett der Cyberforsvaret drifter applikasjo- hele etterpå. En lang metode der det passer, en kort metode
nene sentralt (som ved høyere sikkerhetsdomener). der dét passer – altså bimodalitet.
n I første omgang tilbys sentral lagring, kalendertjenester, kontaktliste og øvrige
kontorstøttetjenester, som e-post, Office-pakken, Adobe, lynmeldinger og samhand- Min avdeling CIKT er akkurat nå midt i en faglig reise der
lingstjenester – samt avdelings/lokasjonsspesifikke som kan flyttes over på sentral det luftige begrepet «bimodal» allerede har fått, og forhå-
plattform. pentlig vil fortsette å ha, konkrete konsekvenser for hvor-
n Mulighet for fjernkontor ved hjelp av VPN og bruk av eget utstyr (mobil, nett- dan vi driver virksomheten. Vi skal bli enda mye bedre, og
brett, PC). våre partnere tenker i samme baner som oss.
n Døgnkontinuerlig brukerstøtte fra Servicedesk. Vi gleder oss til fortsettelsen.
n Testet for, mulig fremtidig flåtestyring av mobiltelefoner.
OKTOBER 2018 97