Page 44 - Forsvarets forum 6-2016
P. 44

utland  »  Mali






     »  – Skroget er så tynt at et skudd vil gå rett   Dødelig. MINUSMA regnes som en av de blo-
        gjennom. Derfor fester vi skuddsikre plater på   digste av FNs operasjoner. Stadig blir soldater
        innsiden av flydøra. Det er en ekstra beskyttelse   skadet og drept. Men det meste skjer langt unna
        når vi sitter og observerer ut av vinduet ved   Bamako hvor de norske styrkene oppholder seg.
        lavtflyging. Vi ser etter kjøretøy og aktivitet   Med et areal som er dobbelt som så stort som
        på bakken som kan utgjøre en trussel, forteller   Frankrikes, blir det store avstander for det nor-
        lastemester Martin.                    ske Hercules-mannskapet.
          Ute på flystripa i Bamako står et norsk   – Den nordligste byen vi flyr til, er Tessalit.
        C130J-fly merket med FN-emblemet i hvitt og   Skal man kjøre en kolonne dit, må man regne
        blått. I skyggen av den enorme vingen sitter en   med å bruke to til fire uker på dårlige veier med
        vaktsoldat. Selv om det er tidlig på morgenen,   trusler om angrep og veibomber. Vi tilbakeleg-
        viser termometeret allerede over 30 grader.   ger turen på to og en halv time med Hercules,
        Martin går rundt med en lommelykt og sjekker   forklarer Funderud.
        det tekniske utstyret. Han har vært med på 40
        flyvninger fra Bamako.                 Rotasjon. I slutten av november avsluttet For-
          – Det som gjorde sterkest inntrykk, var å   svaret sitt oppdrag i Mali. Det betyr ikke at FN
        evakuere to FN-soldater som hadde vært utsatt   mister den viktige lastefly-kapasiteten. Norge
        for en veibombe. De måtte flys til hovedstaden   har tatt initiativ til en rotasjonsordning hvor
        for behandling. Den ene ble lastet inn på båre,   Portugal, Danmark, Sverige og Belgia sender
        mens den andre var i sjokk. På alle oppdrag har   transportfly til MINUSMA etter tur. Akkurat nå
        vi med en vaktstyrke som skal beskytte flyet   er det portugiserne som har oppdraget.
        og mannskapet. Det er en ekstra trygghet som   – Denne ordningen er vi som nordmenn litt
        gjør av vi kan konsentrere oss om å utføre våre   stolte av, sier Funderud.
        arbeidsoppgaver, sier han.               – Med tanke på at Forsvaret har fire Her-
                                               cules-fly, legger dette oppdraget beslag på en
        Camp Bifrost. På den andre siden av flystripa   stor del av ressursene. Vi klarer ti måneder om
        vaier et solbleket norsk flagg ved siden av det   gangen, men ikke så mye mer. Og det er mange
        blå fra FN. Her har det norske Forsvaret etablert   land som er i samme situasjon. Rotasjonsord-
        Camp Bifrost. I norrøn mytologi var «Bifrost»   ningen betyr at Forsvaret kan stille opp uten «å
        navnet på broen som bandt sammen gudenes   knekke ryggen», mens FN er garantert lastefly
        og menneskenes verden. Med utgangspunkt i   ut 2018.
        leiren med samme navn fungerer det norske   – Tror du Norge kan komme tilbake som del av
        Hercules-flyet som bindeleddet mellom Bamako   denne rotasjonsordningen?
        og det urolige Nord-Mali.                – Det er en politisk beslutning, men jeg ser
          – Siden januar har vi fraktet over 14 500   det som en reell mulighet, sier Funderud.
        passasjerer og 630 tonn med last fordelt på 184
        oppdrag, forteller Ørjan Funderud som er sjef   Terrorangrep. Vi tar en tur bort fra den nor-
        for «Norwegian Tactical Airlift Detachment»   ske leiren. Utenfor de skuddsikre vinduene
        (NORTAD).                              på FN-bilene går dagliglivet sin vante gang i
          – Hvor viktig er denne kapasiteten for FN-styr-  Bamako. Det er et yrende folkeliv og et trafikk-
        kene i Mali?                           aos som kunne gitt en norsk pendler magesår.
          – FN disponerer mange fly, men ingen er i   Scootere passerer oss på alle kanter. Nesten
        nærheten av å være like fleksible og anvende-  ingen bruker hjelm.
        lige som Hercules-maskinen. Vi kan løse hele   – Å bli involvert i trafikkulykker er en av de
        spekteret av lufttransport operasjoner både dag   største farene i Mali, forteller sjåføren idet de
        og natt og foretar blant annet fallskjermdropp   hvite SUV-ene svinger inn porten på en leir som
                                                                     » » »
        av forsyninger, forteller Funderud.    tilhører politiet.





















        CAMP BIFROST: Leiren huser rundt 70 norske soldater.
     44  DESEMBER 2016
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49