Page 44 - Forsvarets forum 6-2016
P. 44
utland » Mali
» – Skroget er så tynt at et skudd vil gå rett Dødelig. MINUSMA regnes som en av de blo-
gjennom. Derfor fester vi skuddsikre plater på digste av FNs operasjoner. Stadig blir soldater
innsiden av flydøra. Det er en ekstra beskyttelse skadet og drept. Men det meste skjer langt unna
når vi sitter og observerer ut av vinduet ved Bamako hvor de norske styrkene oppholder seg.
lavtflyging. Vi ser etter kjøretøy og aktivitet Med et areal som er dobbelt som så stort som
på bakken som kan utgjøre en trussel, forteller Frankrikes, blir det store avstander for det nor-
lastemester Martin. ske Hercules-mannskapet.
Ute på flystripa i Bamako står et norsk – Den nordligste byen vi flyr til, er Tessalit.
C130J-fly merket med FN-emblemet i hvitt og Skal man kjøre en kolonne dit, må man regne
blått. I skyggen av den enorme vingen sitter en med å bruke to til fire uker på dårlige veier med
vaktsoldat. Selv om det er tidlig på morgenen, trusler om angrep og veibomber. Vi tilbakeleg-
viser termometeret allerede over 30 grader. ger turen på to og en halv time med Hercules,
Martin går rundt med en lommelykt og sjekker forklarer Funderud.
det tekniske utstyret. Han har vært med på 40
flyvninger fra Bamako. Rotasjon. I slutten av november avsluttet For-
– Det som gjorde sterkest inntrykk, var å svaret sitt oppdrag i Mali. Det betyr ikke at FN
evakuere to FN-soldater som hadde vært utsatt mister den viktige lastefly-kapasiteten. Norge
for en veibombe. De måtte flys til hovedstaden har tatt initiativ til en rotasjonsordning hvor
for behandling. Den ene ble lastet inn på båre, Portugal, Danmark, Sverige og Belgia sender
mens den andre var i sjokk. På alle oppdrag har transportfly til MINUSMA etter tur. Akkurat nå
vi med en vaktstyrke som skal beskytte flyet er det portugiserne som har oppdraget.
og mannskapet. Det er en ekstra trygghet som – Denne ordningen er vi som nordmenn litt
gjør av vi kan konsentrere oss om å utføre våre stolte av, sier Funderud.
arbeidsoppgaver, sier han. – Med tanke på at Forsvaret har fire Her-
cules-fly, legger dette oppdraget beslag på en
Camp Bifrost. På den andre siden av flystripa stor del av ressursene. Vi klarer ti måneder om
vaier et solbleket norsk flagg ved siden av det gangen, men ikke så mye mer. Og det er mange
blå fra FN. Her har det norske Forsvaret etablert land som er i samme situasjon. Rotasjonsord-
Camp Bifrost. I norrøn mytologi var «Bifrost» ningen betyr at Forsvaret kan stille opp uten «å
navnet på broen som bandt sammen gudenes knekke ryggen», mens FN er garantert lastefly
og menneskenes verden. Med utgangspunkt i ut 2018.
leiren med samme navn fungerer det norske – Tror du Norge kan komme tilbake som del av
Hercules-flyet som bindeleddet mellom Bamako denne rotasjonsordningen?
og det urolige Nord-Mali. – Det er en politisk beslutning, men jeg ser
– Siden januar har vi fraktet over 14 500 det som en reell mulighet, sier Funderud.
passasjerer og 630 tonn med last fordelt på 184
oppdrag, forteller Ørjan Funderud som er sjef Terrorangrep. Vi tar en tur bort fra den nor-
for «Norwegian Tactical Airlift Detachment» ske leiren. Utenfor de skuddsikre vinduene
(NORTAD). på FN-bilene går dagliglivet sin vante gang i
– Hvor viktig er denne kapasiteten for FN-styr- Bamako. Det er et yrende folkeliv og et trafikk-
kene i Mali? aos som kunne gitt en norsk pendler magesår.
– FN disponerer mange fly, men ingen er i Scootere passerer oss på alle kanter. Nesten
nærheten av å være like fleksible og anvende- ingen bruker hjelm.
lige som Hercules-maskinen. Vi kan løse hele – Å bli involvert i trafikkulykker er en av de
spekteret av lufttransport operasjoner både dag største farene i Mali, forteller sjåføren idet de
og natt og foretar blant annet fallskjermdropp hvite SUV-ene svinger inn porten på en leir som
» » »
av forsyninger, forteller Funderud. tilhører politiet.
CAMP BIFROST: Leiren huser rundt 70 norske soldater.
44 DESEMBER 2016