Page 47 - Forsvarets forum 6-2016
P. 47
BAMAKO: Trafikk- FOTO: SVEIN ARSTAD
ulykker er en av de
største farene for
norske soldater i Mali.
MINUSMA
(Mission multidimensionnelle intégrée
des Nations Unies pour la stabilisation
au Mali) «Erfaringen med å delta
i en FN-operasjon i Afrika
MINUSMA består av rundt 11 500 solda-
ter. Etablert i 2013 etter at opprørere tok har blitt spredt utover hele
kontroll i Nord-Mali.
Det norske bidraget Norwegian Tactical Luftforsvaret»
Airlift Detachment (NORTAD) stiller med
rundt 70 personer som omfatter flybeset- ØRJAN FUNDERUD,
ning, teknikere, vaktstyrker, logistikere, Sjef for NORTAD
tolker og administrasjonspersonell.
NORTAD frakter alt fra personell, vann,
mat og medisiner til syke og sårede.
Norge har fløyet 14.000 passasjerer og
576 tonn last siden januar.
NORTAD ble avsluttet i november.
lærerikt for en generasjon som har mest erfaring Tilbake. For ham ble det bare noen uker i Mali
med NATO. Personell fra Andøya, Bodø, Rygge, før oppdraget ble avsluttet. Det er noe han har
Ørland og Gardermoen har deltatt. Dermed er vært med på tidligere. I 2012 var Steiro detasje-
erfaringen med å delta i en FN-operasjon i Afrika mentsjef i Afghanistan og med på å trekke de
spredd utover hele luftforsvaret. Det er positivt. norske styrkene ut av Meymaneh.
– Hva har gjort sterkest inntrykk? – Alle må sørge for å ha operativt fokus sam-
– Å få bekreftet at det vi trener på hver dag i tidig som man skal klargjøre for avreise. Det er
Norge, også fungerer ute på operasjon. For meg en balansegang, forteller han.
personlig har det gjort inntrykk å se fattigdom- Foran oss blander lyden av flymotorer seg
men i Mali. Her leker barna ved å løpe etter et med lukten av brent søppel. Hercules-maskinen
gammelt sykkelhjul og slå på det med pinne. akselerer nedover rullebanen og stiger sakte
Det er stor kontrast til hjemme hvor ungene har mot himmelen. Steiro tror ikke det blir siste
dyre Iphoner og jakter Pokemon. Det gjør at man gangen et norsk transportfly flyr oppdrag i
reflekterer litt over situasjonen, sier Funderud. Afrika.
– Vi har hatt fått god erfaring med å operere i
Avskjed. I et vakttårn i utkanten av leiren står Mali og stilte også et fly under Ebola-utbruddet
påtroppende sjef for NORTAD. På andre siden av i Sierra Leone for noen år siden. Det er mulig jeg
rullebanen har Hercules-flyet fått i gang den ene kommer tilbake som detasjementsjef om noen
motoren. På grunn av et problem med hjulene år, sier Steiro.
skal flyet en tur til Norge for reparasjon.
– Dette er bare andre gangen at flyet har stått
på bakken grunnet tekniske problemer.
Når flyet brukes mye, er det generelt lite trøb- I Mali
bel. Teknikerne har gjort en imponerende jobb, SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
sier Hans Martin Steiro. OLAV STANDAL TANGEN (foto)
DESEMBER 2016 47