Page 47 - Forsvarets forum 6-2016
P. 47

BAMAKO: Trafikk-                                                            FOTO: SVEIN ARSTAD
                                                ulykker er en av de
                                                største farene for
                                                norske soldater i Mali.



















                                                MINUSMA
                                                 (Mission multidimensionnelle intégrée
                                                 des Nations Unies pour la stabilisation
                                                 au Mali)                                   «Erfaringen med å delta
                                                                                          i en FN-operasjon i Afrika
                                                    MINUSMA består av rundt 11 500 solda-
                                                 ter. Etablert i 2013 etter at opprørere tok   har blitt spredt utover hele
                                                 kontroll i Nord-Mali.
                                                    Det norske bidraget Norwegian Tactical       Luftforsvaret»
                                                 Airlift Detachment (NORTAD) stiller med
                                                 rundt 70 personer som omfatter flybeset-         ØRJAN FUNDERUD,
                                                 ning, teknikere, vaktstyrker, logistikere,       Sjef for NORTAD
                                                 tolker og administrasjonspersonell.
                                                    NORTAD frakter alt fra personell, vann,
                                                 mat og medisiner til syke og sårede.
                                                 Norge har fløyet 14.000 passasjerer og
                                                 576 tonn last siden januar.
                                                    NORTAD ble avsluttet i november.





          lærerikt for en generasjon som har mest erfaring   Tilbake. For ham ble det bare noen uker i Mali
          med NATO. Personell fra Andøya, Bodø, Rygge,   før oppdraget ble avsluttet. Det er noe han har
          Ørland og Gardermoen har deltatt. Dermed er   vært med på tidligere. I 2012 var Steiro detasje-
          erfaringen med å delta i en FN-operasjon i Afrika   mentsjef i Afghanistan og med på å trekke de
          spredd utover hele luftforsvaret. Det er positivt.  norske styrkene ut av Meymaneh.
            – Hva har gjort sterkest inntrykk?    – Alle må sørge for å ha operativt fokus sam-
            – Å få bekreftet at det vi trener på hver dag i   tidig som man skal klargjøre for avreise. Det er
          Norge, også fungerer ute på operasjon. For meg   en balansegang, forteller han.
          personlig har det gjort inntrykk å se fattigdom-  Foran oss blander lyden av flymotorer seg
          men i Mali. Her leker barna ved å løpe etter et   med lukten av brent søppel. Hercules-maskinen
          gammelt sykkelhjul og slå på det med pinne.   akselerer nedover rullebanen og stiger sakte
          Det er stor kontrast til hjemme hvor ungene har   mot himmelen. Steiro tror ikke det blir siste
          dyre Iphoner og jakter Pokemon. Det gjør at man   gangen et norsk transportfly flyr oppdrag i
          reflekterer litt over situasjonen, sier Funderud.  Afrika.
                                                  – Vi har hatt fått god erfaring med å operere i
          Avskjed. I et vakttårn i utkanten av leiren står   Mali og stilte også et fly under Ebola-utbruddet
          påtroppende sjef for NORTAD. På andre siden av   i Sierra Leone for noen år siden. Det er mulig jeg
          rullebanen har Hercules-flyet fått i gang den ene   kommer tilbake som detasjementsjef om noen
          motoren. På grunn av et problem med hjulene   år, sier  Steiro.
          skal flyet en tur til Norge for reparasjon.
            – Dette er bare andre gangen at flyet har stått
          på bakken grunnet tekniske problemer.
            Når flyet brukes mye, er det generelt lite trøb-  I Mali
          bel. Teknikerne har gjort en imponerende jobb,   SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
          sier Hans Martin Steiro.              OLAV STANDAL TANGEN (foto)

                                                                                                                 DESEMBER 2016   47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52