Page 56 - Forsvarets forum 6-2016
P. 56

mediegruppen















        – FNs troverdighet på spill





        I juli skjedde det igjen: et nytt blodig

        utbrudd av væpnede kamper i Sør-Sudan.




        Denne gangen var det hovedstaden Juba   skingsrapporten slår fast at både forberedelsene
        som fikk unngjelde da FNs hovedleir og mer   i forkant i tillegg til ledelse og koordinering
        enn 27 000 internt fordrevne sivile nærmest   under angrepene sviktet grovt, FN styrkene
        ble fanget midt i skuddlinjen. Både angrepshe-  rømte fra sine posisjoner og rykket ikke ut for å
        likopter, artilleri og stridsvogner var i bruk da   beskytte verken internasjonal eller lokale sivile.
        regjeringshæren (SPLA) til president Salva Kiir   Når det svikter på så fundamentale områder, er
        og sikkerhetsstyrkene (SPLA-IO) til tidligere   det viktig og bra at FN både iverksetter en uav-
        visepresident Riek Machar braket sammen. En   hengig gransking og offentligjør rapporten, og
        rapport fra en uavhengig granskingskommisjon   ikke minst lar det få konsekvenser for ledelsen.
        fastslo nylig at FN sviktet sitt ansvar i å beskytte   Her har nemlig FN mange ganger sviktet tidli-
        sivilbefolkningen og den militære styrkesjefen   gere og ikke maktet å gjøre ansvar gjeldende.
        fra Kenya fikk som følge av dette sparken av
        FNs generalsekretær Ban Ki-Moon.       Om det var riktig at den det var den kenyanske
                                               styrkesjefen som fikk sparken, kan derimot
        Kravene og forventningene til FN er skyhøye.    diskuteres. Generalen hadde bare vært i ope-
        Når styresmaktene i Sør-Sudan svikter sin mest   rasjonsområdet noen knappe uker da denne
        fundamentale oppgave, nemlig å beskytte sin   hendelsen inntraff og kunne umulig personlig
        egen befolkning, forventer naturligvis både   ha rettet opp i alle de systemiske feilene som
        sivilbefolkningen og resten av verdenssam-  ble avslørt av rapporten. Likefullt, det er de
        funnet at FN tar ansvaret. Men hvordan kan   uniformerte FN-styrkene som har det operative
        FN beskytte alle sivile i et land som er nesten   ansvar for å beskytte sivile, og det er da forståe-
        dobbelt så stort som Norge både i størrelse og   lig at denne posisjonen stilles til ansvar, selv om
        innbyggere? Og hva gjør FN når dette landet   muligens flere burde fått rettmessig kritikk.
        har ledere som mer opptatt av å berike seg selv
        og vinne maktkampen mot sine politiske og   Det er derimot ikke nok å peke på dysfunk-
        etniske motstandere enn å beskytte sine egne   sjonell ledelse i UNMISS, her er det klart flere
        innbyggere?                            aktører som må bære ansvaret for problemene.
          Selv i fredlige og demokratiske rettsstater   For det første må styresmaktene i Sør-Sudan
        med velfungerende sikkerhetsstyrker og demo-  bære mye skyld da det var regjeringsstyrkene
        kratiske spilleregler krever det store ressurser   som utførte ugjerningene og i tillegg gang på
        å beskytte absolutt alle sivile. Bare i en by som   gang nekter FN bevegelsesfrihet og ikke respek-  terer det ansvaret de har i de juridiske avtalene
        New York som med sine over åtte millioner                                    (SOFA) med FN.
        innbyggere er sammenlignbart med folketallet                                   For det andre må medlemsland som bidrar til
        i Sør-Sudan, finnes det hele 35 000 uniformerte                              FN-styrken UNMISS bære sin del av ansvaret.
        politifolk på knappe 700 kvadratkilometer, uten                              Uten at de viser politisk vilje til å gripe aktivt
        at man klarer å beskytte sivile fullt og helt fra                            inn vil ikke FN-soldatene vise evne til å gjøre å
        alvorlig kriminalitet. I Sør-Sudan må FN-styr-                               faktisk gjøre det. Her må flere land tilstrebe å
        ken UNMISS med knappe 14 000 uniformerte                                     følge Kigali-prinsippene, som blant annet kre-
        styrker dekke et land som med sin 619 000   Skribent                         ver at soldatene må være både trent og utrustet
        kvadratkilomter er på størrelse med Frankrike.                               for å beskytte sivile, og ikke minst være villige
                                                                Major
        Attpåtil står myndighetene bak mange av de              HÅVARD JOHANSEN      til å følge engasjementsreglene fullt ut.
        groveste overgrepene.                                   Forsvarets høgskole    FN-styrkene må altså tørre å stille makt bak
                                                                                     kravene og ikke fortsette å tillate at FNs legiti-
        Selv om man ikke kan forvente beskyttelse av                                 mitet og troverdighet blir dratt i tvil.
        alle sivile over alt og til en hver tid, er det er
        rimelig at det stilles krav til at FN i det minste                           Til syvende og sist må også FNs sikkerhetsråd
        beskytter sivile i umiddelbar nærhet. Gran-                                  fra et overordnet nivå gjøre mer for å vise at
     56  DESEMBER 2016
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61