Page 56 - Forsvarets forum 6-2016
P. 56
mediegruppen
– FNs troverdighet på spill
I juli skjedde det igjen: et nytt blodig
utbrudd av væpnede kamper i Sør-Sudan.
Denne gangen var det hovedstaden Juba skingsrapporten slår fast at både forberedelsene
som fikk unngjelde da FNs hovedleir og mer i forkant i tillegg til ledelse og koordinering
enn 27 000 internt fordrevne sivile nærmest under angrepene sviktet grovt, FN styrkene
ble fanget midt i skuddlinjen. Både angrepshe- rømte fra sine posisjoner og rykket ikke ut for å
likopter, artilleri og stridsvogner var i bruk da beskytte verken internasjonal eller lokale sivile.
regjeringshæren (SPLA) til president Salva Kiir Når det svikter på så fundamentale områder, er
og sikkerhetsstyrkene (SPLA-IO) til tidligere det viktig og bra at FN både iverksetter en uav-
visepresident Riek Machar braket sammen. En hengig gransking og offentligjør rapporten, og
rapport fra en uavhengig granskingskommisjon ikke minst lar det få konsekvenser for ledelsen.
fastslo nylig at FN sviktet sitt ansvar i å beskytte Her har nemlig FN mange ganger sviktet tidli-
sivilbefolkningen og den militære styrkesjefen gere og ikke maktet å gjøre ansvar gjeldende.
fra Kenya fikk som følge av dette sparken av
FNs generalsekretær Ban Ki-Moon. Om det var riktig at den det var den kenyanske
styrkesjefen som fikk sparken, kan derimot
Kravene og forventningene til FN er skyhøye. diskuteres. Generalen hadde bare vært i ope-
Når styresmaktene i Sør-Sudan svikter sin mest rasjonsområdet noen knappe uker da denne
fundamentale oppgave, nemlig å beskytte sin hendelsen inntraff og kunne umulig personlig
egen befolkning, forventer naturligvis både ha rettet opp i alle de systemiske feilene som
sivilbefolkningen og resten av verdenssam- ble avslørt av rapporten. Likefullt, det er de
funnet at FN tar ansvaret. Men hvordan kan uniformerte FN-styrkene som har det operative
FN beskytte alle sivile i et land som er nesten ansvar for å beskytte sivile, og det er da forståe-
dobbelt så stort som Norge både i størrelse og lig at denne posisjonen stilles til ansvar, selv om
innbyggere? Og hva gjør FN når dette landet muligens flere burde fått rettmessig kritikk.
har ledere som mer opptatt av å berike seg selv
og vinne maktkampen mot sine politiske og Det er derimot ikke nok å peke på dysfunk-
etniske motstandere enn å beskytte sine egne sjonell ledelse i UNMISS, her er det klart flere
innbyggere? aktører som må bære ansvaret for problemene.
Selv i fredlige og demokratiske rettsstater For det første må styresmaktene i Sør-Sudan
med velfungerende sikkerhetsstyrker og demo- bære mye skyld da det var regjeringsstyrkene
kratiske spilleregler krever det store ressurser som utførte ugjerningene og i tillegg gang på
å beskytte absolutt alle sivile. Bare i en by som gang nekter FN bevegelsesfrihet og ikke respek- terer det ansvaret de har i de juridiske avtalene
New York som med sine over åtte millioner (SOFA) med FN.
innbyggere er sammenlignbart med folketallet For det andre må medlemsland som bidrar til
i Sør-Sudan, finnes det hele 35 000 uniformerte FN-styrken UNMISS bære sin del av ansvaret.
politifolk på knappe 700 kvadratkilometer, uten Uten at de viser politisk vilje til å gripe aktivt
at man klarer å beskytte sivile fullt og helt fra inn vil ikke FN-soldatene vise evne til å gjøre å
alvorlig kriminalitet. I Sør-Sudan må FN-styr- faktisk gjøre det. Her må flere land tilstrebe å
ken UNMISS med knappe 14 000 uniformerte følge Kigali-prinsippene, som blant annet kre-
styrker dekke et land som med sin 619 000 Skribent ver at soldatene må være både trent og utrustet
kvadratkilomter er på størrelse med Frankrike. for å beskytte sivile, og ikke minst være villige
Major
Attpåtil står myndighetene bak mange av de HÅVARD JOHANSEN til å følge engasjementsreglene fullt ut.
groveste overgrepene. Forsvarets høgskole FN-styrkene må altså tørre å stille makt bak
kravene og ikke fortsette å tillate at FNs legiti-
Selv om man ikke kan forvente beskyttelse av mitet og troverdighet blir dratt i tvil.
alle sivile over alt og til en hver tid, er det er
rimelig at det stilles krav til at FN i det minste Til syvende og sist må også FNs sikkerhetsråd
beskytter sivile i umiddelbar nærhet. Gran- fra et overordnet nivå gjøre mer for å vise at
56 DESEMBER 2016