Page 49 - Forsvarets forum 6-2017
P. 49
SIVILE: Dave Stewart (t.h.) er en av 24 sivile observatører. De både flyr og kjører patrulje i de mest urolige områdene i Nordøst-Sinai.
«Bank i bordet: vi har ikke vært angrepet»
JEFF LISCHKE, sjef for observatørene
med en AK-47. De rygget og prøvde å komme er på bakken. Og det betyr mye for lokalbe- – Det er en god blanding av å gjøre noe
seg unna. WS-krigere hoppet inn i en pick-up og folkningen. I mitt hode er det den viktigste som jeg selv vil, men som også betyr noe for
kjørte etter. Heldigvis kom observatørene til et sikkerheten vi har: lokal støtte. verdensfreden.
egyptisk kontrollpunkt før WS tok dem igjen. – Hvordan tar lokalbefolkningen i mot dere? I 2002 var han på Sinai som offiser. Så dro
En annen gang ble MFO skutt mot. Da var de – De aller fleste er positive. Vi har blitt kas- han tilbake til USA, ga seg i militæret og jobbet
sammen med en egyptisk liaisonoffiser. I 2016 tet stein på, men det var bare noen unggutter. som ungdomsskolelærer. Han ble børsmegler,
kjørte en kolonne med fijianske soldater på en men fant ut at det ga mer mening å jobbe for
mine. Flere ble skadd. Og en større bombe lan- Observatørene har fem ruter. De dekker hele fred på Sinai. Nå har han vært her i syv år. Ste-
det like ved leiren, rett ved siden av et drivstof- Sinai, men en av rutene regnes som spesielt wart planlegger å bli lenge.
fanlegg. I mai 2016 var det så intenst og farlig farlig. Den er i Nordøst-Sinai. Dave Stewart er – Jeg har akkurat plantet noen palmetrær
i nordøst at MFO ikke turte å sende patruljer. observatør på denne ruta. Fire observatører og utenfor containeren jeg bor i. Jeg drar ikke før
Resten av året var ingen på bakken der. All over- en egyptisk liaisonoffiser skal identifisere 192 trærne er store.
våking fant sted fra lufta. militære installasjoner fra helikopter. De flyr
– Det er farlig å være i Nord-Sinai, men ikke lavt og raskt. De har få sekunder på hver instal- I april 2017 angrep WS en lokal beduinstamme.
på grunn av oppdraget til MFO, sier han. lasjon. Først flyr de en gang. Så fyller de drivstoff Det skjedde like sør for MFO-leiren i Nord-Sinai.
– Minen som soldatene kjørte på, var ikke og flyr en gang til. På to turer er målet å se alle Kampene pågikk i to uker, egyptiske styrker
ment for oss. Bank i bordet: Vi har vært i kam- installasjonene. Det er ikke lov å ta bilder eller kom til. I denne perioden var leiren isolert.
per, men vi har ikke vært angrepet. Men ingen tegne. Alt må observeres. Dagen etter pleier de MFO fikk fraktet folk inn og ut, men ikke for-
vet når det kan skje. Derfor tar vi forholds- å dra på patrulje. Da flyr de først ruta de skal syninger. Ledelsen la kriseplaner. Hvor mange
regler. Vi kjører for eksempel aldri samme kjøre. Det skyldes sikkerhet. De colombianske var de nødt til å være for å løse oppdraget? Hvor
rute to ganger etter hverandre. eskortesoldatene kjører til en post. Der møter de lenge ville forsyningene vare hvis de var færre
– De aller fleste militære installasjonene observatørene som kommer med helikopter. Så personer?
kan vi observere fra lufta. Hvorfor skal vi da drar de sammen derfra. – Leiren i nord ble en øy –
bevege oss på bakken når vi kan gjøre jobben – Det er et tøft og vanskelig oppdrag, men jeg med kampposisjoner rundt, » » »
med helikopter? Jeg mener det er viktig at vi elsker det, sier Stewart. sier Tron Munz.
DESEMBER 2017 49