Page 83 - Forsvarets forum 6-2017
P. 83
Forsvarsminister på besøk. Norges nye for-
svarsminister Frank Bakke Jensen besøkte i slutten
av oktober Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern. I her&nå
Bergen fikk han et innblikk i Sjøforsvarets kapasiteter
både til lands og til vanns. Dagen ble brukt til omvi- Kontreadmiral
sing på fregatten KNM Roald Amundsen, i tillegg til at NILS ANDREAS STENSØNES
marinejegerkommandoen fikk vist noen av sine kapa-
Sjef Sjøforsvaret
siteter, som bording og sanitet. FOTO: JAKOB ØSTHEIM
VEDLIKEHOLD: KNM
Uthaug har fått sitt vedli-
kehold og er klar for opp- Sjøforsvaret er i operasjoner eller
drag. FOTO: SJØFORSVARET
forberedelse til operasjoner.
Mobilt vedlikehold
En del av forberedelse er å få det vi har til å virke. For å
få økt operativ tilgjengelighet på våre fartøy utvider vi vår til-
nærming til maritim logistikk gjennom et nytt konsept som går
videre enn Combat Service and Support i det maritime domenet.
Logistisk understøttelse av Sjøforsvarets virksomhet fra diplo-
mati, til myndighetsutøvelse og krigføring er en omfattende
oppgave. Et godt samarbeid med Forsvarets logistikkorganisa-
sjon og Forsvarsmateriell vil være en forutsetning for Sjøforsva-
rets operative leveranser. I tillegg vil det trolig være behov for
økt interaksjon med sivile ressurser både på verksted-, agent-,
leverandør- og shippingsiden.
Langtidsplanen erkjenner at vi har et betydelig vedlike-
holdsetterslep. I planen ligger midler til å
«NORGE ER vedlikeholde strukturen. Det vil øke tilgjen-
geligheten på fartøyene, og det vil redusere
EN MARITIM klartidene.
STORMAKT» Sjøforsvarets enheter har stor mobilitet og
fleksibilitet. Logistikken, som skal kunne
ivareta understøttelse av Sjøforsvaret, må være like fleksibel.
Marinen har gjennomført tungt vedlikehold på en korvett i
Ramsund, som del av øvelse Powerfull Maintenance II. Fokus på
øvelsen var rettet mot den operative logistikken og evnen til å
utføre vedlikehold der hvor fartøyene er, og dermed øke graden
av tilstedeværelse i operasjoner. Derfor vurderer vi en tilnær-
ming hvor større deler av vedlikeholdet gjøres av egen besetning
eller nær operasjonsområdet. Dette gir både økt operativ tilgjen-
gelighet, og en høyere kompetanse ombord som bedrer evnen til
fremskutt vedlikehold i en krisesituasjon.
Fartøyene skal fortsatt kunne motta vedlikeholdsstøtte som i
dag, med både militær og sivil kompetanse og infrastruktur som
er lokalisert langs hele kysten. Vi vurderer nå hvilke vedlike-
holdsoppgaver som kan gjennomføres utenfor Forsvarets baser.
Gjennom strategiske avtaler med flere sivile leverandører vil det
være mulighet for tilgang til baser og infrastruktur for vedlike-
hold langs hele norskekysten.
Norge er en maritim stormakt der tilgangen til sivil logistikk
både på land og på fartøy vil være stor, også i konflikt og krig.
For å unngå begrensninger knyttet til mannskapets nasjonalitet
å oppdage og skal kunne være utstyrt som er gjennomført vil gjøre overgan- og eiers føringer, vil vi i størst mulig grad satse på forhåndsgod-
med nyvinninger innen batteritekno- gen mer effektiv og gjør ULA-klassen kjente aktører.
logi og navigasjonssystemer. Som en til en av Forsvarets viktigste knytt-
del av samarbeidsavtalen med Tysk- never frem til en ny ubåtklasse innfa- Vår evne til «å bruke det vi har» kan understøttes med fokus på
land skal Norske leverandører stå for ses fra 2025 til 2028. effektiv logistikk i samarbeid mellom FMA, FLO og det sivile
deler av kampsystemet til ubåtene, næringsliv. Dette er viktig for å være forutsigbare i myndighets-
blant annet et sonarsystem utviklet utøvelse og for å bidra til avskrekking og til ivaretakelse av nor-
av Kongsberg Gruppen . Det blir også ske interesser, rettigheter og ansvar i det maritime domenet.
samarbeid frem mot overtakelsen av
de nye båtene, ved at det utveksles
seilende personell mellom landene for
å skaffe erfaringer fra den nye klassen. Presse- og informasjonsassistent
Dahle forteller at oppdateringene HARRIET LUND HAUGE
DESEMBER 2017 83