Page 84 - Forsvarets forum 6-2017
P. 84
LUFTFORSVARET
TEKNIKARREVOLUSJONEN
Sjølv om F-35 seier ifrå når delar må bytast ut og korleis oppdraget
gjekk, får teknikarane meir å gjera.
– Ein teknikar som skrudde på motoren til – Stealth er eit kjenneteikn på femtegenera- før dei gjer det. Tradisjonelt sett har vi gjort
F-16 må no læra seg å jobba med systema på sjons kampfly. Eigenskapen kjem først og fremst mykje vedlikehald etter så og så mange dagar,
sjølve flyet. Ein teknikar som jobba med fagfeltet frå designet, men overflatematerialet speler også eller eit visst tal timar i lufta. For eksempel har
vi kalla «våpen» har no fått utvida porteføljen til ei viktig rolle, og må bli tatt vare på for å opprett- vi berekningar og erfaring med at ei spesiell type
å omfatta heile avionikkfeltet. Dei aller fleste tek- halde desse eigenskapane. Dette er noe vi har lite pumpe sluttar å fungera tilfredsstillande etter
nikarane vi har konvertert så langt har hatt lang erfaring med, og er eit heilt nytt fag våre teknika- 2200 timars bruk, da bytar vi ho ut etter 2000
erfaring frå F-16 og vore ekspertar på sitt område, rar må lære seg, seier Eigeland. timar, for tryggleikens skuld. På F-35 er det svært
så det opplevast for mange litt uvant å vera lite slikt vedlikehald, seier majoren.
«nybegynnar» igjen, fortel major Bjørn Tommy Under overflata. Kanskje den viktigaste tek- Grunnen er eit heilt nytt system som overva-
Eigeland, sjef for dei norske F-35-teknikarane. nologien som kjem med F-35 er likevel under ker prestasjonen til alt det tekniske på flyet. Det
Nokre teknikarar må òg lære seg eit fag ingen overflata. avanserte diagnosesystemet vil legge merke til at
nordmenn har jobba med før. – Flyet fortel deg kva delar som snart vil feila, trykket pumpa leverer sakte, men sikkert kryp
84 DESEMBER 2017