Page 6 - Forsvarets forum 6-2018
P. 6
aktuelt » KNM Helge Ingstad
Kokkelærling Pål André Gustavson (21) håper han selv kan få
komme om bord og se skadene på fregatten Helge Ingstad.
» Han var centimeter unna å bli truffet av til side som en makrellboks. Gjennom hullet skroget går flere meter over ham.
ankeret på tankskipet Sola TS. strømmer det masse lys. Jeg skjønner ikke hva – Det hadde akkurat vært vaktskifte. Mange
– Det er viktig for meg å komme meg om jeg ser på og tenker at det kanskje er et cruise- var på vei til og fra stasjonene sine. Derfor var
bord igjen. Jeg vil se skadene på lugaren og gå skip. Jeg skjønner ingenting ettersom jeg antar flere av køyene tomme. Hvis ikke kunne dette
i gangene. Det er mulig jeg kommer til å få en at fregatten har gått på grunn. gått mye verre. Hvis ankeret på Sola TS hadde
reaksjon ved å være tilbake der det skjedde. Men På bare noen sekunder fosser vannet inn. vært 10-15 centimeter lenger inn, er det ikke
jeg tror det er viktig, både for meg og resten av Snart er det iskalde vannet i brysthøyde og det sikkert at jeg hadde klart meg. Jeg kunne blitt
mannskapet. Det er mange som har bedt om å stiger stadig. revet opp, klemt fast eller kastet på sjøen, fortel-
få se skadene på nært hold, forteller Pål André – Det luktet intenst av saltvann, helikop- ler han.
Gustavson. ter-drivstoff og brente ledninger. De gløder i
mørket og smeller mens de sender ut små lyn. Hoppet. I tillegg til å være kokkelærling er han
Vannet fosset inn. Det har gått en knapp måned Jeg var veldig bevisst på at jeg kunne få støt utdannet røykdykker. Det gjør at han kjenner
siden forliset i Hjeltefjorden. Den 8. november både når jeg var i kontakt med vann og metall. skipet ut og inn. Det hjelper når han skal bevege
ligger visekonstabel Gustavson i «bikken» på seg rundt i det mørke skroget. Problemet er at alt
dekk tre. Det er like under vannlinjen. Brått blir Flere køyer tomme. Kollisjonen har revet en 45 som var trygt og kjent, nå er en kaotisk masse av
nattefreden brutt av en skjærende lyd av noe meter lang flenge i skroget. Gustavson befinner forvridd metall, vann og ledninger.
som skraper mot metall. seg helt i enden. Han ser over til nabolugaren Nødutgangen var blokkert. Eneste veien til
– Lyden er intens idet skipssiden blir brettet hvor flere kaver i vannet. Han anslår at hullet i trygghet er opp, gjennom offiserslugaren på dek-
TILBAKE: – Det er viktig for meg å komme meg om bord igjen i Helge Ingstad. Jeg vil se skadene på lugaren og gå i gangene, sier Gustavson.
6 DESEMBER 2018