Page 7 - Forsvarets forum 6-2018
P. 7
Les mer om KNM Helge Ingstad
forsvaretsforum.no
FOTO: JAKOB ØSTHEIM
ket over. Sammen med de fire andre på lugaren enn man er hjemme. Derfor har man med seg dager etter ulykken. Men det var først om bord
står han på skipssiden som er brettet inn. mange av eiendelene om bord, forteller han. på KNM Roald Amundsen at jeg fikk en god natts
– Jeg kunne kjenne vannet på hælene mine, søvn.
mens skipet fortsatt var i fart. Vi krenget fram og Skiftet mening. Etter ulykken mobiliserte Sjø-
tilbake. Jeg tok sats og tenkte; hvis jeg feiler nå så forsvaret sitt støttelag. Psykologer, prester, leger, Ønsker videre karriere. Han er ikke ferdig med
er, det over. Så hoppet jeg. sykepleiere, økonomer og andre har stått klare til Sjøforsvaret. Etter fullført lærlingtid ønsker han
å ivareta mannskapet. Ved de første gruppesam- å søke jobb på et enda mindre fartøy. Kystkorvett,
Eiendeler. Da mannskapet evakuerte skipet, var talene var det mange som ikke ville sette sine ben minesveiper, kystvakt eller ubåt står på ønske-
lugaren hans helt under vann. Til bunns går ikke om bord i en Fridtjof Nansen klasse-fregatt igjen. listen.
bare en fregatt til en verdi av fire milliarder kro- – De ønsket seg en tjeneste på land eller å – Jeg vil ha en karriere i Forsvaret. Det har ikke
ner. I Hjeltefjorden ligger også personlige minner komme seg helt ut av Forsvaret. Men nesten alle endret seg på grunn av ulykken.
som tilhørte mannskapet om bord. Det er bilder, skiftet mening etter hvert. Mange har blitt mer Men først skal fregatten heves. Den jobben skal
minnepenner eller strikkegenseren fra en kjær bestemt på å fullføre tjenesten. Oppfølgingen har Gustavson og andre fra «Helge Ingstad» være
slektning. Mange har mistet mye. vært utrolig bra. Over all forventing egentlig, sier med på. Blant annet skal de tømme skipet for
– Etter ulykken har jeg forstått hvor vanskelig Gustavson. saltvann. Etter hvert kan de også ta seg inn i
det er å leve uten identifikasjonspapirer. Det er Nå har mannskapet hatt fire seilingsdøgn på skroget.
mye man ikke får gjort uten pass eller kreditt- KNM Roald Amundsen og overnattet 14 netter – Det blir nok følelsesladet for mange, men jeg
kort, sier Gustavson. om bord i fregatt. Det er en viktig del av behand- tror det er et viktig steg for å komme videre.
Selv har han mistet eiendeler til en anslått lingen hvor mannskapet gradvis utsettes for
verdi av over 100 000 kroner. Det er alt fra elek- situasjoner og steder som minner om ulykken – Les forsvarssjefens kommentar, side 16 og
tronikk til turutstyr. i trygge omgivelser. portrettet av sjef for Sjøforsvaret, side 66
– Da ulykken skjedde, var vi i transitt og skulle – I starten var alle vare på inntrykkene om
videre til Skottland. Jeg hadde gledet meg til å gå bord. Særlig dunkelyder eller smell. For min del SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
i fjellene i høylandet. Man er jo mer på fregatten var det annerledes. Jeg hadde vært hjemme noen FOTO: WERNER JUVIK
HER LÅ HAN: Bak denne flenga i KNM Helge Ingstad var Pål André Gustavsons bikke. FOTO: KV BERGEN
DESEMBER 2018 7