Page 89 - Forsvarets forum 6-2019
P. 89
Den samlede militære og sivile
kapasiteten avgjør hvor sterk vår
beredskapsevne er.
Økt beredskapsevne
med sivile partnere
I tråd med de politiske føringene er logistikksystemet
i Forsvaret over noen år utviklet til å omfatte betyde-
lige beredskapselementer fra det sivile samfunnet og
næringslivet.
Bare i 2019 har Forvaret undertegnet langsiktige,
strategiske avtaler innen matvarer, ammunisjon og luft-
vedlikehold. I tillegg er Forsvarets rekvisisjonssystem
modernisert og under utrulling, først i HV, siden i de
andre forsvarsgrenene. Tidligere har Forsvaret inngått
avtaler som sikrer beredskap innen blant annet hav-
netjenester, baser og vertslandsstøtte, stridsrasjoner og
transport. Avtalene vi har med våre beredskapspartnere,
innebærer også at Forsvaret sikres etterforsyning i krise
og krig.
Et grunnleggende element for strategiske beredskapsav-
taler er tilgang til kapasitet i oppbyggingen til krise og
krig, altså før lovgivningen knyttet til rekvisisjon trer i
kraft. Avtalene gir Forsvaret tilgang til kapasitet på en
kostnadseffektiv måte gjennom bruk av markedet slik at
Forsvaret benytter kapasiteten kun
Dette betyr «VARSLINGSTIDENE ved behov. Dette sikrer Forsvaret
en kapasitet som det hadde vært
ER REDUSERT TIL
urealistisk å bygge opp internt.
SAS-avtalen DAGER OG TIMER.» For å forsikre oss om at bered-
skapspartnere er kapable til å
levere i krise og krig, har de fleste avtalene en viss aktivi-
tet som basis også i fredstid. I tillegg trenes alle våre part-
nere systematisk gjennom øvelser. Militær ledelse ligger
til grunn for operasjonene, og det jobbes kontinuerlig
med å utbedre flaskehalser og sårbarheter i verdikjeden.
Grunnet basisaktiviteten og fordi våre partnere er øvet
per år, det vil si mer enn 1000 enkeltrei- Hele sektoren. Avtalen gjelder for for- og trent, er reaksjonstiden kort. For oppbygging til krise
ser daglig. svarssektoren: Forsvaret, Forsvarsma- og krig er dette av vesentlig betydning. Som forsvarssje-
Det er avtalt flyvninger til 16 desti- teriell, Forsvarets forskningsinstitutt fen understreket i sitt fagmilitære råd til ny langtidsplan
nasjoner: hele det norske «stamrute- og Forsvarsbygg. I tillegg skal Nasjonal for forsvarssektoren: Varslingstidene er redusert til dager
nettet», altså de største lufthavnene, sikkerhetsmyndighet og Nato Joint og timer.
og flere mellomstore lufthavner. FLO Warfare Center benytte rammeavtalen.
arbeider med å få på plass avtaler for Oppstart er 1. februar 2020. Våre beredskapspartnere er dessuten ledende på sine
destinasjoner som ikke dekkes av denne FLO SA har nå dialog med Norwegian respektive områder, har solid norsk forankring og
avtalen. og SAS om overgangen. FLO vil gi ut eierskap samt norsk produksjon og lagerkapasitet. Et
For at avtalen skal bli mest mulig nærmere informasjon om dette når det element som derfor kommer i tillegg, er at Forsvaret gjen-
fordelaktig for Forsvaret, er det fremfor er avklart. nom de strategiske avtalene bidrar til å opprettholde og
alt viktig at bestillinger skjer senest 14 Flyrutene som inngår i avtalen, er videreutvikle en internasjonalt konkurransedyktig norsk
dager før avreise. Da oppnår Forsvaret Oslo til Alta, Bardufoss, Bergen, Bodø, forsvarsindustri. Etter Trident Juncture 2018 har det for
de beste prisene. Og slik kan det frigjø- Evenes (Harstad / Narvik), Haugesund, eksempel vært stor interesse blant våre allierte for våre
res midler til Forsvarets «spisse» ende. Kirkenes, Kristiansand, Longyearbyen, løsninger innen vertslandsstøtte, som er en sentral leve-
Espen Gjardar Bakke i FLO SA forkla- Molde, Tromsø, Stavanger, Trond- ranse våre strategiske partnere støtter opp under.
rer at en viktig endring i denne avtalen heim og Ålesund. I tillegg inngår Ber- Samarbeidet med strategiske partnere gir Forsvaret
sammenlignet med den FLO er i ferd gen-Stavanger og Bergen-Trondheim. robuste og kostnadseffektive løsninger. Sammen med
med å avvikle, er at det ikke er endrings- militære kapasiteter styrkes den totale beredskapsevnen.
gebyr for økonomibilletter. Det betyr at
det ikke er grunn til å kjøpe fullprisbil-
letter dersom økonomibilletter er til- her&nå
gjengelig. Dette forsterker betydningen
av å være ute i god tid ved bestilling av Seniorrådgiver Direktør
billetter. HANS MEISINGSET KATHRINE DUUN MOEN
Sjef Eksterne kanaler
DESEMBER 2019 89