Page 88 - Forsvarets forum 6-2019
P. 88
Først ute med
miljøstrategi
FLO er første driftsenhet
i Forsvaret med en egen
miljøstrategi.
Gjennom å gjøre gode miljøtil-
tak innen blant annet anskaffelser,
kjemikalier, drivstoff, klima og ope-
rasjoner skal FLO bidra til forbedret
miljøprestasjon. Strategien bygger på
føringer fra Forsvarsdepartementet,
som stiller krav til forsvarssektorens
miljøarbeid. Forsvarets miljøvernpo-
licy sier at miljøvern skal inngå som
en naturlig del av all planlegging,
utførelse og etterarbeid av aktiviteter.
Oppdrag. Tidligere hadde FLOs
avdelinger egne miljøplaner lokalt.
Disse er nå samlet i én felles plan. I
sjef FLOs Virksomhetsplan 2019–2022
gis FLOs budsjett- og resultatansvar-
lige sjefer i oppdrag å planlegge og
gjennomføre tiltak i miljøplanen i
henhold til gitte frister.
FLO har en ambisjon om at vår mil-
jøprestasjon skal bli bedre og bedre. Dette betyr
For å klare det jobber vi konkret og
målrettet. I miljøstrategien oversettes
derfor ambisjonene til spesifikke,
målbare, ambisiøse, aksepterte, rele-
vante og tidfestede mål innen vesent- SAS-avtalen
lige miljøaspekter.
Forbrukermakt. Mange av oppgavene
og utfordringene innen ytre miljø og
HMS i FLO er likevel de samme som
tidligere. Derfor samarbeider FLOs Brukes den riktig, vil den nye SAS-avtalen
miljøledere og HMS-rådgivere tett og
samles tre ganger i året til fagforum. frigjøre midler til Forsvarets operative evne.
Det største potensialet for positiv
miljøpåvirkning er innen innkjøp- og
anskaffelsesområdet. Miljø skal der-
for inkluderes i kategoristrategier, SAS ble i høst tildelt rammeavtale for per- Preben D. Gundersen fra FLO SA for selve kon-
anskaffelsesstrategier og konkurran- sontransport med fly innenlands i Norge. kurransen. Avtalen skal bidra til kosteffektiv
segrunnlag. Forsvaret kan slik bruke Sjef FLO Petter Jansen og salgsdirektør Mar- logistikk med konkurransedyktige billettpriser
sin forbrukermakt til å gjøre våre kus Ek i SAS signerte avtalen ved en seremoni og effektive bestillings- og betalingsløsninger.
leverandører grønnere. på Akershus festning 29. oktober. Den er omfat- SAS leverte det beste tilbudet og var best på
I praksis betyr dette blant annet at tende og økonomisk gunstig for Forsvaret. samtlige evalueringskriterier.
stadig flere av produktene som finnes Verdien på avtalen er cirka 1,1 milliarder kroner – Det var to gode tilbud i en åpen anbuds-
i innkjøpsportalen for forbruksmate- over avtaleperioden på fire år. konkurranse, sa Gundersen i sin redegjørelse.
riell, blir miljømerket. Men strategien Han poengterte videre at resultatet av pro-
favner bredt og på for eksempel verk- «Best practice». Torbjørn Wist, finansdirektør sessen blant annet er at Forsvaret har fått
stedene vil det bli økt fokus på riktig i SAS og selskapets landssjef i Norge, sa at FLO bedre priser på viktige destinasjoner og bedre
bruk av sluk og oljeutskillere og på Strategiske anskaffelser (SA) har gjennomført kvalitet på statistikk. Bedre statistikk gjør det
risikovurdering av kjemikalier. en profesjonell anbudsprosess. Han beskrev lettere å iverksette faktabaserte, målrettede
prosessen som forbilledlig og «best practice» tiltak.
Seniorrådgiver og «til etterlevelse» for både privat og offentlig
GRETHE FREMO-BJØRN sektor. 1000 enkeltreiser daglig. Avtalen dekker For-
Miljøleder
Wist sa at SAS skal vise seg tilliten verdig og svarets behov for persontransport med rutefly
levere med avtalt kvalitet. i Norge. 22 000 til 25 000 reisende kommer til å
Under signeringsseremonien redegjorde benytte den. Antall enkeltreiser er cirka 400 000
FORSVARETS LOGISTIKKORGANISASJON
88 DESEMBER 2019