Page 83 - Forsvarets forum 6-2019
P. 83
10. november 1944 ble
Luftforsvaret opprettet som
selvstendig forsvarsgren.
Fremtiden bygges
på vår historie
I år har vi minnes alle dem som ofret alt for vår
frihet. Samtidig har vi feiret vårt 75-årsjubileum og
latt oss inspirere mot framtiden.
Det har vært et innholdsrikt år med små og store
arrangementer i inn- og utland. Vi satte punktum for
jubileumsåret med en storslagen jubileumsfest inn
mot selve bursdagen 10. november. Dere kan likevel
fortsatt se en av de største historiske utstillingene på
Oslo Lufthavn noensinne – fra Spitfire til F-35. I sam-
arbeid med Avinor vises videoer og bilder av gamle og
nyere tider under en fullskala Spitfire hengende i taket
over en modell av Forsvarets
«DERE KAN LIKEVEL nye kampfly F-35.
FORTSATT SE EN AV DE 6. november erklærte vi Forsva-
rets nye kampfly F-35 initielt
STØRSTE HISTORISKE operative med evne til å deploy-
UTSTILLINGENE PÅ ere og understøtte operasjoner
med høy luftmilitær beredskap
OSLO LUFTHAVN (HLB). Dette er et resultat av
flere år med hardt arbeid fra
NOENSINNE – FRA mange i Luftforsvaret og andre
avdelinger i forsvarssektoren.
SPITFIRE TIL F-35.» Den samme dagen sto Luft-
forsvaret med transportfly i
Mali-operasjonen. Parallelt bidro vi i to større opera-
sjoner i vårt nærområde. Den ene var F-16-eskorte fra
Bodø, med støtte til amerikanske strategiske bombefly,
på trening i nordområdene. Den andre var alliert
ubåtjakt i Atlanterhavet. Samtidig var det, som alltid,
høy aktivitet med utdanning, styrkeproduksjon og
beredskap i alle Luftforsvarets avdelinger. Dette viser
den nye normalen med dynamiske operasjoner som
krever raskere respons og en robust evne i fredstid.
I jubileumsåret 2019 har vi gjennomført historiske
markeringer, men vi har også gjennom øvelser, bered-
skap og operasjoner vist at Luftforsvaret ble født,
oppvokst og fortsetter inn i fremtiden med fokus på
F-35-A: Oberstløytnant Martin multinasjonale fellesoperasjoner hjemme og ute.
«Tintin» Tesli om bord et F-35A- På vei til å bli et femtegenerasjons luftforsvar med
fly. Tesli var sjef for det norske ny teknologi er det fortsatt menneskene som bærer
Derfor mener han at det også var naturlig detasjementet på Luke fra 2015 Luftforsvaret. Vi evner å produsere og levere luftmakt
at de skulle døpe et av flyene på Luke nettopp til 2019. i dag, som i 1944, takket være dedikerte og svært dyk-
North Weald. Alle kampflyene har fått navnene FOTO: MORTEN GRANHAUG tige kvinner og menn. Men vi har blitt for få. Vi må bli
sine med en eller annen tilknytning til perso- flere for å evne å levere på forventet ambisjonsnivå
ner, fly eller steder fra andre verdenskrig. over tid. Jeg er derfor glad for at grunntonen i For-
Tesli påpeker også at avdelingen på Luke hele svarssjefens militærfaglige råd er en vesentlig styrking
vegen gjorde alt parallelt med det nordmennene innen personell og kompetanse.
og treningsleiren i Canada gjorde under krigen.
Den dag i dag, 75 år etter at Luftforsvaret ble Mission first – people and
opprettet som egen forsvarsgren ved kongelig safety always!
resolusjon, utdannes fremdeles norske flygere
og teknikere i Nord-Amerika.
her&nå
Generalmajor
TONJE SKINNARLAND
ESKIL BORGE SAKSVIK
Sjef Luftforsvaret
DESEMBER 2019 83