Page 103 - Forsvarets forum 1-2016
P. 103

(forvaltning), Knut Wingstad (bakkeope-  offiserer og spesialister.   her&nå
          rativt), Christian Aage Olsen (logistikk)   – Det gjelder å få med seg folket og
          og Inge Andersen (flyoperativt).  sørge for at de får et rett inntrykk av   Generalmajor
           Liv Strædet er den første kvinnelige   hva som er fordelene med ordningen,   PER-EGIL RYGG
          sersjantmajor i Forsvaret. Hun vil jobbe   sier hun.
                                                                              Generalinspektør for Luftforsvaret
          for at det ikke skal være et skille mellom   FOTO: MARTIN MELLQUIST


                                           ANBUD: Både brann-, rednings- og
                                            plasstjenester settes ut på anbud i
                                                    Bodø. FOTO: TROND HØYVIK  Fly- og bakketryggingen er en stolt
                                                                              del av Luftforsvarets kultur i dag.

                                                                              Trygging, vår kultur



                                                                              Jeg hadde nylig gleden av å åpne årets fly- og bakketryg-
                                                                              gingsseminar. Det var gledelig å se at flere avdelinger hadde
                                                                              representanter for ledelsen til stede, i tillegg til personellet
                                                                              som til daglig jobber med fly- og bakketrygging spesielt.
                                                                              Tryggingsarbeidet er ikke bare et ansvar hos dem som har
                                                                              det i stillingsbeskrivelsen, det er et felles ansvar. Tryggings-
                                                                              arbeidet i Luftforsvaret representerer på mange måter det
                                                                              beste av vår kultur. Det skal vi ta vare på.

                                                                              Mange faktorer påvirker oss på veien mot fremtidens luft-
                                                                              forsvar. Kombinasjonen av stram økonomi og endret sikker-
                                                                              hetspolitisk situasjon gjør det nødvendig å bli mer rendyrket
                                                                                                mot operativ evne, operasjoner
                                                                              «DET ER INGEN     og beredskap. Vi må optimalisere
                                                                                                oss mot det vi faktisk er til for:
                                                                              ANDRE ENN OSS     operasjoner.
                                                                                                  En vesentlig del av modernise-
                                                                              SELV SOM ER BEST   ringen innebærer at vi innfaser nytt
                                                                                                materiell. Samtidig er det svært
                                                                              EGNET TIL Å SETTE   krevende å oppnå den påkrevde
                                                                              DEN RETNINGEN     operative evne med gamle systemer.
                                                                                                Aktivitetsnivået vil forbli høyt.
                                                                              VI SKAL HA.»      Store endringer pågår i Luftforsva-
                                                                                                ret. Alt dette vil prege oss i 2016. I
                                                                                                tillegg skal forsvarssjefens fagmi-
                                                                              litære råd behandles politisk når en ny langtidsplan skal
                                                                              danne grunnlaget for den neste fire-årsperioden.
                                                                                Det er ikke til å legge skjul på at mye kan oppfattes å være
                                                                              i spill. I sum handler dette om fremtidens luftforsvar, men i
                                                                              midten står vi selv, og det er ingen andre enn oss selv som er
                                                                              best egnet til å sette den retningen vi skal ha.
          hovedflystasjon.                frem til denne datoen. Samtidig er det
            Luftforsvaret har sammen med   få som er sikre på hva de skal gjøre   På vår vei mot fremtiden er det på sin plass å se litt i bakspei-
          Forsvarsbygg, Forsvarets logistikkor-  etter 1. august, sier Solheim.  let også. Tidligere sjef for flyvåpenet og senere leder for
          ganisasjon, Cyberforsvaret og andre   Usikkerhet. I et år der 331 skvadron   Flyhavarikommisjonen, generalløytnant Wilhelm Mohr sa
          forberedt overgangen i lang tid. Opp-  fyller 75 år blir om lag 70 personer i   (fritt oversatt):
          draget kom formelt fra Forsvarsdepar-  Bodø direkte berørt. BRP-kompetansen
          tementet og Samferdselsdepartementet   i Luftforsvaret er anerkjent i det sivile   «Uansett hva fremtiden bringer, vil kvalitet skape en sikker vei.
          høsten 2014, men planene har vært   og vil således være en fordel å ha med   Kvalitet er også et mål i seg selv, en nøkkel til motivasjon og jobbtil-
          kjent lenger enn det.           seg. For BRP-ansatte i Bodø finnes det   fredshet, som dermed bidrar til sikkerhet.»
                                          muligheter til å søke på videre jobb hos
          Ny modell. Avinor har denne gangen   de som får kontraktene.        Denne betraktningen står seg godt. Jeg mener at høy kvalitet
          valgt å prøve ut en driftsmodell der   – Alle fast ansatte i Forsvaret er sik-  på det vi gjør i våre primærfunksjoner er en vesentlig faktor i
          både brann-, rednings- og plasstjenester   ret fortsatt jobb, men kanskje et annet   å være robust mot endringer. Fokus på kvalitet og dyktighet
          (BRP) settes ut på anbud. Dette er   sted i landet. Samtidig er det viktig   i oppdrag og operasjoner er gode holdepunkter når omgivel-
          vanlig mange steder i utlandet, men   å huske at det fortsatt skal være stor   ser og rammebetingelser endrer seg. Tryggingskulturen vår,
          modellen er ny for Avinor. Nå er de i   militær aktivitet på flyplassen i Bodø i   som vi har opparbeidet gjennom flere tiår, er prakteksem-
          innspurten for å inngå kontrakter med   mange år, selv om selve flyplassdriften   pelet på gode holdninger, etikk og ledelse i Luftforsvaret. Vi
          tilbydere, og de melder om tilbud fra   blir sivil, understreker Solheim, som   har på ingen måte råd til å la være. Vi skal holde oss innenfor
          godt kvalifiserte firmaer. Hele appara-  fra 1. august også vil ha en ny jobb.  regelverk og rammer og ut fra disse produsere best mulig
          tet skal være oppe og gå fra 1. august.                             luftmakt med minst mulig risiko. Jeg vil benytte anlednin-
             – Dette har gitt oss utfordringer. Vi                            gen til å takke flytryggingsinspektøren for å ha lagt til rette
          er ansvarlige for å opprettholde sivil   Seniorrådgiver i Forsvaret   for et meget godt seminar. Det er sammen vi setter kursen for
          trafikk på Norges sjette største flyplass   TERJE BARTHOLSEN        Luftforsvaret inn i fremtiden. Denne ferden skal være trygg.

                                                                                                                  FEBRUAR 2016  103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108