Page 103 - Forsvarets forum 1-2016
P. 103
(forvaltning), Knut Wingstad (bakkeope- offiserer og spesialister. her&nå
rativt), Christian Aage Olsen (logistikk) – Det gjelder å få med seg folket og
og Inge Andersen (flyoperativt). sørge for at de får et rett inntrykk av Generalmajor
Liv Strædet er den første kvinnelige hva som er fordelene med ordningen, PER-EGIL RYGG
sersjantmajor i Forsvaret. Hun vil jobbe sier hun.
Generalinspektør for Luftforsvaret
for at det ikke skal være et skille mellom FOTO: MARTIN MELLQUIST
ANBUD: Både brann-, rednings- og
plasstjenester settes ut på anbud i
Bodø. FOTO: TROND HØYVIK Fly- og bakketryggingen er en stolt
del av Luftforsvarets kultur i dag.
Trygging, vår kultur
Jeg hadde nylig gleden av å åpne årets fly- og bakketryg-
gingsseminar. Det var gledelig å se at flere avdelinger hadde
representanter for ledelsen til stede, i tillegg til personellet
som til daglig jobber med fly- og bakketrygging spesielt.
Tryggingsarbeidet er ikke bare et ansvar hos dem som har
det i stillingsbeskrivelsen, det er et felles ansvar. Tryggings-
arbeidet i Luftforsvaret representerer på mange måter det
beste av vår kultur. Det skal vi ta vare på.
Mange faktorer påvirker oss på veien mot fremtidens luft-
forsvar. Kombinasjonen av stram økonomi og endret sikker-
hetspolitisk situasjon gjør det nødvendig å bli mer rendyrket
mot operativ evne, operasjoner
«DET ER INGEN og beredskap. Vi må optimalisere
oss mot det vi faktisk er til for:
ANDRE ENN OSS operasjoner.
En vesentlig del av modernise-
SELV SOM ER BEST ringen innebærer at vi innfaser nytt
materiell. Samtidig er det svært
EGNET TIL Å SETTE krevende å oppnå den påkrevde
DEN RETNINGEN operative evne med gamle systemer.
Aktivitetsnivået vil forbli høyt.
VI SKAL HA.» Store endringer pågår i Luftforsva-
ret. Alt dette vil prege oss i 2016. I
tillegg skal forsvarssjefens fagmi-
litære råd behandles politisk når en ny langtidsplan skal
danne grunnlaget for den neste fire-årsperioden.
Det er ikke til å legge skjul på at mye kan oppfattes å være
i spill. I sum handler dette om fremtidens luftforsvar, men i
midten står vi selv, og det er ingen andre enn oss selv som er
best egnet til å sette den retningen vi skal ha.
hovedflystasjon. frem til denne datoen. Samtidig er det
Luftforsvaret har sammen med få som er sikre på hva de skal gjøre På vår vei mot fremtiden er det på sin plass å se litt i bakspei-
Forsvarsbygg, Forsvarets logistikkor- etter 1. august, sier Solheim. let også. Tidligere sjef for flyvåpenet og senere leder for
ganisasjon, Cyberforsvaret og andre Usikkerhet. I et år der 331 skvadron Flyhavarikommisjonen, generalløytnant Wilhelm Mohr sa
forberedt overgangen i lang tid. Opp- fyller 75 år blir om lag 70 personer i (fritt oversatt):
draget kom formelt fra Forsvarsdepar- Bodø direkte berørt. BRP-kompetansen
tementet og Samferdselsdepartementet i Luftforsvaret er anerkjent i det sivile «Uansett hva fremtiden bringer, vil kvalitet skape en sikker vei.
høsten 2014, men planene har vært og vil således være en fordel å ha med Kvalitet er også et mål i seg selv, en nøkkel til motivasjon og jobbtil-
kjent lenger enn det. seg. For BRP-ansatte i Bodø finnes det fredshet, som dermed bidrar til sikkerhet.»
muligheter til å søke på videre jobb hos
Ny modell. Avinor har denne gangen de som får kontraktene. Denne betraktningen står seg godt. Jeg mener at høy kvalitet
valgt å prøve ut en driftsmodell der – Alle fast ansatte i Forsvaret er sik- på det vi gjør i våre primærfunksjoner er en vesentlig faktor i
både brann-, rednings- og plasstjenester ret fortsatt jobb, men kanskje et annet å være robust mot endringer. Fokus på kvalitet og dyktighet
(BRP) settes ut på anbud. Dette er sted i landet. Samtidig er det viktig i oppdrag og operasjoner er gode holdepunkter når omgivel-
vanlig mange steder i utlandet, men å huske at det fortsatt skal være stor ser og rammebetingelser endrer seg. Tryggingskulturen vår,
modellen er ny for Avinor. Nå er de i militær aktivitet på flyplassen i Bodø i som vi har opparbeidet gjennom flere tiår, er prakteksem-
innspurten for å inngå kontrakter med mange år, selv om selve flyplassdriften pelet på gode holdninger, etikk og ledelse i Luftforsvaret. Vi
tilbydere, og de melder om tilbud fra blir sivil, understreker Solheim, som har på ingen måte råd til å la være. Vi skal holde oss innenfor
godt kvalifiserte firmaer. Hele appara- fra 1. august også vil ha en ny jobb. regelverk og rammer og ut fra disse produsere best mulig
tet skal være oppe og gå fra 1. august. luftmakt med minst mulig risiko. Jeg vil benytte anlednin-
– Dette har gitt oss utfordringer. Vi gen til å takke flytryggingsinspektøren for å ha lagt til rette
er ansvarlige for å opprettholde sivil Seniorrådgiver i Forsvaret for et meget godt seminar. Det er sammen vi setter kursen for
trafikk på Norges sjette største flyplass TERJE BARTHOLSEN Luftforsvaret inn i fremtiden. Denne ferden skal være trygg.
FEBRUAR 2016 103