Page 86 - Forsvarets forum 1-2017
P. 86
333 skvadron 75 år. 8. februar feiret 333 skvadron ved Andøya flystasjon
75-års jubileum.
I 1942 ble spiren til det som skulle utvikle seg til å bli 333 skvadron opprettet
i Skottland. Allerede samme året ankom de fire første flyene av typen Catalina
PBY-5. Tidlig 1943 utvidet de med ytterligere seks nye DH 98 Mosquito angreps-
fly. 333 skvadron bemanner i dag det maritime patruljeflyet P-3 Orion, som over-
våker norskekysten både over og under vann. FOTO: FORSVARET
LUFTFORSVARET
Nyttige besøk
Luftvingene i Sørreisa og
Bardufoss fikk siste nytt
om ordning for militært
tilsatte.
HR-sjef i Luftforsvaret, oberst Ken
Gøran Bjørk, kunne fortelle at både
strukturen og nye karriere- og tjeneste-
planer er ferdig, og at det nå er grønt lys
for ansatte å konvertere. I følge Bjørk
jobbes det på spreng med å ferdigstille
lønnspolicyen. Han besøkte avdelingene
de siste dagene i januar.
Målrettet utdanning. – Vi skal ikke
prøve å selge noe som ikke er der. Ord-
ningen vil opprettholde dagens lønns-
ordning, og den fremtidige lønnspolicyen
vil sikte på å lønne mer etter ansvar og
kompetanse, sa Bjørk.
HR-sjefen var tydelig på at ordningen
vil gi mange karriere- og utdanningsmu-
ligheter for spesialister, spesialistbefal
og offiserer.
– Ordningen sparer Luftforsvaret for
kostnader ved å tilby et mer målretta
utdanningssystem. I de nye utdannings-
modulene vil det blant annet være flere
muligheter for å få påfyll i militær utdan- Klar for
ning, sa han i briefen.
Viktig informasjon. Løytnant Isabell
Lundberg er skiftsjef ved 131 luftving og
satt pris på å få svar på mange spørsmål
om ordningen. nytt eventyr
– I en operativ hverdag, der man ikke
har tid til å lese seg opp, er det viktig å få
informasjon fra de som sitter med kom-
petansen. Jeg er sjef for mange poten-
sielle «konverterere», og det er kjekt å
kunne fortelle dem om ordningen, sier
Lundberg. «Anno»-deltaker og 330-pilot Linn Elise Rølvåg gleder
Kommunikasjonsrådgiver seg til å ta i bruk nye helikoptre.
JENNY GUDMUNDSEN
– AW101 har et nytt, oppdatert system som blem. Dermed kommer vi oss til flere områder
passer inn i tiden. Jeg gleder meg til å bli kjent og kan redde flere liv. Jeg er sikker på at AW101
med et helt ukjent helikopter, sier løytnant kommer til å bli et kjempeløft for nasjonen
Rølvåg, som for tiden er aktuell som deltaker i Norge, forteller hun.
realityprogrammet «Anno» på NRK.
Ny teknologi. – Hva er den største overgangen
Et løft for Norge. Redningshelikoptrene AW101 fra Sea King til AW101?
kommer til å være mer stabile og robuste. De – Definitivt teknologien. Overgangen fra
FOTO: JENNY GUDMUNDSEN
har en bedre allværskapasitet og rekkevidde, og aldrende og analoge Sea King til nye, digitale
dermed er de mer pålitelig for allslags vær, for- AW101 er et kvantesprang. Det blir en stor
HR-INFO: Løytnant Isabell Lundberg fikk klarer helikopterpilot Rølvåg. omstilling for oss. Rett og slett en helt annen
svar på spørsmålene sine fra Luftforsva- – Med AW101 sin fungerende avisningstek- måte å tenke på og ny måte å fly på, noe som
rets sjefssersjant Christian Aage Olsen. nologi blir forhåpentligvis ising ikke et pro- stiller helt andre krav til flygerne, sier hun.
86 FEBRUAR 2017