Page 86 - Forsvarets forum 1-2017
P. 86

333 skvadron 75 år. 8. februar feiret 333 skvadron ved Andøya flystasjon
                        75-års jubileum.
                          I 1942 ble spiren til det som skulle utvikle seg til å bli 333 skvadron opprettet
                        i Skottland. Allerede samme året ankom de fire første flyene av typen Catalina
                        PBY-5. Tidlig 1943 utvidet de med ytterligere seks nye DH 98 Mosquito angreps-
                        fly. 333 skvadron bemanner i dag det maritime patruljeflyet P-3 Orion, som over-
                        våker norskekysten både over og under vann. FOTO: FORSVARET
        LUFTFORSVARET

        Nyttige besøk


        Luftvingene i Sørreisa og
        Bardufoss fikk siste nytt
        om ordning for militært
        tilsatte.
        HR-sjef i Luftforsvaret, oberst Ken
        Gøran Bjørk, kunne fortelle at både
        strukturen og nye karriere- og tjeneste-
        planer er ferdig, og at det nå er grønt lys
        for ansatte å konvertere.  I følge Bjørk
        jobbes det på spreng med å ferdigstille
        lønnspolicyen. Han besøkte avdelingene
        de siste dagene i januar.

        Målrettet utdanning. – Vi skal ikke
        prøve å selge noe som ikke er der. Ord-
        ningen vil opprettholde dagens lønns-
        ordning, og den fremtidige lønnspolicyen
        vil sikte på å lønne mer etter ansvar og
        kompetanse, sa Bjørk.
          HR-sjefen var tydelig på at ordningen
        vil gi mange karriere- og utdanningsmu-
        ligheter for spesialister, spesialistbefal
        og offiserer.
          – Ordningen sparer Luftforsvaret for
        kostnader ved å tilby et mer målretta
        utdanningssystem. I de nye utdannings-
        modulene vil det blant annet være flere
        muligheter for å få påfyll i militær utdan-  Klar for
        ning, sa han i briefen.

        Viktig informasjon. Løytnant Isabell
        Lundberg er skiftsjef ved 131 luftving og
        satt pris på å få svar på mange spørsmål
        om ordningen.                            nytt eventyr
          – I en operativ hverdag, der man ikke
        har tid til å lese seg opp, er det viktig å få
        informasjon fra de som sitter med kom-
        petansen. Jeg er sjef for mange poten-
        sielle «konverterere», og det er kjekt å
        kunne fortelle dem om ordningen, sier
        Lundberg.                              «Anno»-deltaker og 330-pilot Linn Elise Rølvåg gleder
        Kommunikasjonsrådgiver                 seg til å ta i bruk nye helikoptre.
        JENNY GUDMUNDSEN
                                               – AW101 har et nytt, oppdatert system som   blem. Dermed kommer vi oss til flere områder
                                               passer inn i tiden. Jeg gleder meg til å bli kjent   og kan redde flere liv. Jeg er sikker på at AW101
                                               med et helt ukjent helikopter, sier løytnant   kommer til å bli et kjempeløft for nasjonen
                                               Rølvåg, som for tiden er aktuell som  deltaker i   Norge, forteller hun.
                                               realityprogrammet «Anno» på NRK.
                                                                                     Ny teknologi. – Hva er den største overgangen
                                               Et løft for Norge. Redningshelikoptrene AW101   fra Sea King til AW101?
                                               kommer til å være mer stabile og robuste. De   – Definitivt teknologien. Overgangen fra
                                      FOTO: JENNY GUDMUNDSEN
                                               har en bedre allværskapasitet og rekkevidde, og   aldrende og analoge Sea King til nye, digitale
                                               dermed er de mer pålitelig for allslags vær, for-  AW101 er et kvantesprang. Det blir en stor
        HR-INFO: Løytnant Isabell Lundberg fikk   klarer helikopterpilot Rølvåg.      omstilling for oss. Rett og slett en helt annen
        svar på spørsmålene sine fra Luftforsva-  – Med AW101 sin fungerende avisningstek-  måte å tenke på og ny måte å fly på, noe som
        rets sjefssersjant Christian Aage Olsen.   nologi blir forhåpentligvis ising ikke et pro-  stiller helt andre krav til flygerne, sier hun.
     86 FEBRUAR 2017
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91