Page 91 - Forsvarets forum 1-2017
P. 91

Sjef Heimevernet. 1. januar 2017 endret Tor Rune Raabye
          tittel fra generalinspektøren for Heimevernet (GIHV) til sjef       her&nå
          Heimevernet (SJ HV). Ansvar og myndighet i virksomheten
          samles hos sjef Heimevernet, som skal ha ansvar for opera-          Oberst
          tiv ledelse av styrkene på taktisk nivå.                            STEIN ERIK LAUGLO
           – Som sjef Heimevernet har jeg et helhetlig ansvar for             Forsvarets liaison til
          styrkeproduksjon og operativ virksomhet i fred, krise og            Direktoratet for samfunns-
          krig, sier generalmajor Raabye. FOTO: HEIMEVERNET                   sikkerhet og beredskap




                                                                              Totalforsvaret omfatter de sivile og
                                                                              militære ressurser i samfunnet som
                                                                              må virke sammen.




                                                                              Sivilt-militært samarbeid


                                                                              Dette for at Norge skal kunne planlegge for, iverksette
                                                                              tiltak mot og håndtere uønskede hendelser i hele spektret
                                                                              fra fred til væpnet konflikt.
                                                                                Totalforsvaret har sin opprinnelse i etterkrigstiden da
                                                                              det ble utviklet som en bærebjelke i et robust samfunn, der
                                                                              trusselen var krig. Etter den kalde krigen ble internasjonale
                                                                              operasjoner prioritert, og søkelyset ble flyttet vekk fra total-
                                                                              forsvaret. I denne perioden har sivil-militært samarbeid i
                                                                              stor grad vært dreid inn mot Forsvarets støtte til det sivile
                                                                              samfunn.

                                                                              De siste 10–15 år har den internasjonale situasjonen blitt
                                                                              stadig mer usikker, med kampen mot terror, flyktninge-
                                                                              strømmer, den russiske invasjonen på Krim samt Syria-kon-
                                                                                               flikten og russisk involvering i
                                                                              «HEIMEVERNET     denne. Dette har avstedkommet
                                                                                               fornyet fokus på nasjonalt forsvar
                                                                              VIL I MANGE      innad i Nato. Alliansen har pekt på
                                                                                               robuste samfunn som en forutset-
                                                                              TILFELLER VÆRE   ning for mottak av forsterkninger.
                                                                                               Regjeringen besluttet i 2016 å iverk-
                                                                              DE FØRSTE I      sette et tverrsektorielt arbeid for vide-
                                                                              FORSVARET SOM    reutvikling av totalforsvaret og økt
                                                                                               robusthet i samfunnets infrastruktur
                                                                              AKTIVERES»       og samfunnsfunksjoner. For at For-
                                                                                               svaret skal kunne gjennomføre sine
                                                                                               primære oppgaver, er det viktig at
                                                                              sivil infrastruktur og sivile samfunnsfunksjoner er robuste.
                              NYTT FORUM: Deltakere samlet til det første møtet i   Godt samarbeid og samvirke med en lang rekke aktører på
                              Totalforsvarsforum Innlandet.
                                                                              sivil side er avgjørende for understøttelse av egne og allierte
                              FOTO: ANE OLIVIE OPPHEIM
                                                                              operasjoner.
                                                                              Fremtidens totalforsvar må tilpasses de nye utfordringer
                                                                              og trusler, og det sivil-militære samarbeidet må kunne
                                                                              fungere i krisesituasjoner. Selv om noen gamle ordninger i
                                                                              eksisterende lover og forskrifter vedrørende for eksempel
                                                                              beredskapslagre og rekvirering fortsatt er relevante, må det
                                                                              erkjennes at mye er annerledes. Krisene vil som oftest opp-
            – Det er en del av den moderne trus-  at dette oppfattes av den norske befolk-  stå på kommunenivå, og Heimevernet vil i mange tilfeller
          selen. Den vil som ønsket effekt operere   ningen som en krise eller krigssituasjon,   være de første i Forsvaret som aktiveres. Nøkkelen til et
          i gråsonen mellom fred, krise og krig   mener sjefen for HV-05 – og legger til:  velfungerende totalforsvar ligger derfor i samvirket mellom
          og utfordre oss der – mellom etater og   – Det er dessverre trusler nok til alle   lokale og regionale ledd, fylkesmenn, fylkeskommuner og
          sektorer, mellom konstitusjonelt ansvar   samfunnssektorer og beredskapsaktører   kommuner på sivil side og heimevernsdistriktene på mili-
          – og ikke minst utfordre vår evne til å   – offentlige som private – trusler som   tær side. Når sivil og militær sektor virker sammen i alle
          samvirke, koordinere og dele informa-  samlet sett kanskje kan bli for store for   typer øvelser lokalt, regionalt og sentralt, får vi bedre aktør-
          sjon og situasjonsforståelse.    Norge å kunne håndtere, men for små   kjennskap og derigjennom grunnlag for å revidere lover og
            – I en hybrid setting vil motstanderen   for Nato å ville engasjere seg i.  forskrifter og oppdatere både sivilt og militært og planverk.
          etter et sett av midler påvirke, under-                               Og vi er i gang: I planleggingen av Trident Javelin 2017
          grave og destabilisere vårt velfunge-                               og Trident Juncture 2018 har totalforsvar og sivil-militært
          rende, men sårbare samfunn for å oppnå   Presse- og informasjonsoffiser  samarbeid en sentral plass.
          sine politiske mål, uten nødvendigvis   OLA K. CHRISTENSEN
                                                                                                                   FEBRUAR 2017     91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96