Page 82 - Forsvarets forum 1-2018
P. 82
Overført til Marinen. Etter fire års tjeneste i Kystvakten er kystvaktskipet
KV Magnus Lagabøte overført til Marinen. Det nye navnet er dermed KNM
Magnus Lagabøte (A537). Fartøyet vil inngå som en del av logistikkapparatet
i Sjøforsvaret og skal etter hvert bli ny plattform for operasjon av Marinens
autonome undervannsfartøy.
– Lagabøte vil være til støtte for alle avdelinger og gir Marinen en fleksibel
plattform for fremtidige minekapasiteter, sier flaggkommandør Ole Morten
Sandquist, sjef for Marinen. FOTO: JAKOB ØSTHEIM
SJØFORSVARET
VÆPNET VINSJ-VAKT: Mens mannskapet
bruker rå muskelkraft og vinsj for å få
varene inn til den meteorologiske
stasjonen, passes de på av en isbjørnvakt.
FOTO: KV SVALBARD
Kreativ leveranse
I mangel av helikopter må Kystvakten være oppfinnsomme når varer skal leveres
på Norges utposter.
Omringet av is på alle kanter gjør mann- Vinsj. – Siden vi ikke har helikopter tilgjengelig – Forsyninger av gods til utestasjonene er
skapet på Hopen meteorologiske institutt om bord, må vi finne nye løsninger på å få utført oppdrag Kystvaktens personell setter pris på. Å
seg klare til å motta gods. Denne dagen nord oppdragene, sier skipssjef og orlogskaptein Geir bistå andre etater eller personer er en fellesnev-
i Barentshavet er det forberedt varemottak Martin Leinebø. ner i Kystvaktens vide oppgaveportefølje. Når
med 600 meter tau, en traktor og en liten lett- Kreativiteten til KV Svalbards mannskap har en i tillegg får utfordringer som i dette tilfelle
båt. Samtidig høres duren av kystvaktskipet skapt en tauferge klar for transportoppdrag. Ved med mye is rundt Hopen, da er det enda mer
Svalbard noen hundre meter fra den islagte hjelp av kommunikasjon mellom personell på givende. Det er dette som gjør kystvakthverda-
stranda. Kort tid senere er lettbåten på tur over isen, på land og om bord i KV Svalbard, kunne gen spennende. Da er det av vesentlig betydning
isen med tauet festet i land og i kystvaktskipet. man nå gjennomføre oppdraget på en sikker å ha et motivert og erfarent mannskap, slik vi
Mannskap hjelper til med å dytte så båten glir måte. Både melk, grønnsaker og andre varer ble har på KV Svalbard, forteller skipssjef Geir Mar-
raskere av gårde. vinsjet inn til stasjonen på denne måten. tin Leinebø. Orlogskapteinen var svært fornøyd
82 FEBRUAR 2018