Page 82 - Forsvarets forum 1-2018
P. 82

Overført til Marinen. Etter fire års tjeneste i Kystvakten er kystvaktskipet
                        KV Magnus Lagabøte overført til Marinen. Det nye navnet er dermed KNM
                        Magnus Lagabøte (A537). Fartøyet vil inngå som en del av logistikkapparatet
                        i Sjøforsvaret og skal etter hvert bli ny plattform for operasjon av Marinens
                        autonome undervannsfartøy.
                        – Lagabøte vil være til støtte for alle avdelinger og gir Marinen en fleksibel
                        plattform for fremtidige minekapasiteter, sier flaggkommandør Ole Morten
                        Sandquist, sjef for Marinen. FOTO: JAKOB ØSTHEIM
        SJØFORSVARET

        VÆPNET VINSJ-VAKT: Mens mannskapet
        bruker rå muskelkraft og vinsj for å få
        varene inn til den meteorologiske
        stasjonen, passes de på av en isbjørnvakt.
        FOTO: KV SVALBARD









































       Kreativ leveranse











        I mangel av helikopter må Kystvakten være oppfinnsomme når varer skal leveres

        på Norges utposter.

        Omringet av is på alle kanter gjør mann-   Vinsj. – Siden vi ikke har helikopter tilgjengelig   – Forsyninger av gods til utestasjonene er
        skapet på Hopen meteorologiske institutt   om bord, må vi finne nye løsninger på å få utført   oppdrag Kystvaktens personell setter pris på. Å
        seg klare til å motta gods. Denne dagen nord   oppdragene, sier skipssjef og orlogskaptein Geir   bistå andre etater eller personer er en fellesnev-
        i Barentshavet er det forberedt varemottak   Martin Leinebø.                 ner i Kystvaktens vide oppgaveportefølje. Når
        med 600 meter tau, en traktor og en liten lett-  Kreativiteten til KV Svalbards mannskap har   en i tillegg får utfordringer som i dette tilfelle
        båt. Samtidig høres duren av kystvaktskipet   skapt en tauferge klar for transportoppdrag. Ved   med mye is rundt Hopen, da er det enda mer
        Svalbard noen hundre meter fra den islagte   hjelp av kommunikasjon mellom personell på   givende.  Det er dette som gjør kystvakthverda-
        stranda. Kort tid senere er lettbåten på tur over   isen, på land og om bord i KV Svalbard, kunne   gen spennende. Da er det av vesentlig betydning
        isen med tauet festet i land og i kystvaktskipet.   man nå gjennomføre oppdraget på en sikker   å ha et motivert og erfarent mannskap, slik vi
        Mannskap hjelper til med å dytte så båten glir   måte. Både melk, grønnsaker og andre varer ble   har på KV Svalbard, forteller skipssjef Geir Mar-
        raskere av gårde.                      vinsjet inn til stasjonen på denne måten.  tin Leinebø. Orlogskapteinen var svært fornøyd
     82 FEBRUAR 2018
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87