Page 90 - Forsvarets Forum nr. 1 / 2022
P. 90
90 FORSVARETS FORUM
«Ved å frakte irakere og kurdere til den polske grensen forvandlet ikke Lukasjenko bare migrantene til politiske våpen. Han bevæpnet også en rekke andre komponenter i moderne, mellomstatlige relasjoner: kommunikasjon, krim og juss.»
men også lukrativ assistanse så lenge de fortsetter å holde migran- tene ute.
KRIG MED ANDRE MIDLER
Selvsagt har slike avtaler også gitt de samme autoritære regimene evnen til å true med ukontrollert migrasjon som utpressingsmiddel. Etter å ha blitt oversvømt med flyktninger fra den syriske borger- krigen i 2015 har EU sagt seg villig til å betale tyrkiske myndigheter seks milliarder euro (omtrent 6,8 milliarder dollar) for å huse flykt- ninger på eget territorium og ikke la dem ta seg videre inn i Europa. Underveis i prosessen blottla Brussel sine bekymringer, som den tyrkiske presidenten, Recep Tayyip Erdogan, ikke hadde noen betenkeligheter med å utnytte. Da EU begynte å kritisere utførelsen av tyrkiske operasjoner i Nord-Sy- ria, truet han med å «åpne portene og sende 3,6 millioner flyktninger i deres retning» hvis de ikke slut- tet å kalle Syria-offensiven hans for «en invasjon». EU føyde seg lydig og tonet både ned ordbruken og planene om eksportforbudet på våpen til Ankara: «invasjo- nen» ble omsatt til en «unilateral militæroperasjon». Likeledes, da indonesiske myndigheter fyrte
seg opp over australsk press om å benåde to av borgerne deres som fikk dødsstraff for narkosmugling i 2015, truet de med å stanse sam- arbeidet i forhindringen av migra- sjon over Timorsjøen og å slippe løs en «menneskelig tsunami». Det overordnede budskapet var til syvende og sist at migrantene kunne benyttes som et hvilket som helst annet forhandlingskort.
I en tid med sammenkoblede økonomier har væpnede konflik- ter blitt for dyre, både politisk og økonomisk, for de fleste land. I deres sted har en rekke verk- tøy som raskt kan omdannes til våpen oppstått, fra sanksjoner og cyberangrep til forstyrrelser av energimarkeder. Blant disse nye taktikkene har trusselen om å slippe løs migranter blitt spesielt attraktiv.
DESINFORMASJONENS MAKT
Ved å frakte irakere og kurdere til den polske grensen forvandlet ikke Lukasjenko bare migrantene til politiske våpen. Han bevæpnet også en rekke andre komponenter i moderne, mellomstatlige rela- sjoner: kommunikasjon, krim og juss. I motsetning til tidligere da migranter var mer tilbøyelige til å dra til naboland eller til å følge
veletablerte migrasjonsruter, spres rykter om nye ruter og potensielle destinasjoner ekstremt hurtig i æraen med sosiale medier og internett, og menneskesmuglere sprer desinformasjon aktivt for å jekke opp inntjeningen. Det som var bemerkelsesverdig med tilfel- let Hviterussland, var at det ikke fantes en naturlig forekommende migrantstrøm, men en som ble skapt av myndighetene selv ved bruk av informasjonsnettverk.
Samtidig lente Hviterussland seg på rollen kriminelle gjenger spilte i tilretteleggingen for gren- sekryssende migrasjon. Selv om reisebyråer og andre kommersi- elle byråer spilte en nøkkelrolle i Minsks innsats i rekrutteringen av vordende migranter, var de i hvert fall i noen tilfeller skallselskaper for veletablerte menneskesmug- ler-ringer. Da Minsk begynte å gjøre det kjent gjennom digi- tale kanaler at det var villig til å utstede kortvarige gruppeturist- viså på selv det tynneste grunn- lag og busse folk fra flyplassen til Litauen eller den polske grensen, var det disse lokale tilretteleg- gerne – i enkelte tilfeller informert av etterretningsagenter fra KGB, Hviterusslands beryktede sikker- hetstjeneste – som spredte ryktet