Page 25 - Forsvarets forum 2-2016
P. 25

VOGNKOMMANDØR: Christian Holm er følgebefal for de norske vernepliktige og underviser på «Panzer-
                                             schule 22» i Thun.


























                                             KJØRESIMULATOR: I Sveits har man kuttet ut skolevogner i opplæringen av  vognførere til Leopard-2.
                                             – Vi gikk rett fra simulator til stridsvogn, forteller Kristian Kleppang.


            – Det sveitsiske forsvaret har et veldig   Simulator. – I Sveits er simulator en integrert   når 63 tonn stopper på bare noen meter. Da var
          strukturert utdanningsprogram med fokus   del av soldatutdanningen. Det brukes i mye   det ganske mye adrenalin i kroppen, smiler
          på simulatortrening. De får skutt veldig mye i   større grad enn i Norge. Vi trener alt fra enkelt-  Kleppang.
          simulatoranlegget. Dette gjør at man får enda   mannsferdigheter til troppsnivå i kampsimula-
          større utbytte de gangene man øver skarpt. Vi   tor, forteller sersjant Christian Holm som er   Testing. For selv om mye av treningen fore-
          er spesielt interessert i hvordan sveitserne løser   følgebefal for de norske vernepliktige.   går virtuelt er det ingenting som kan erstatte
          balansen mellom skarp- og simulator-trening.   Totalt skytes det 42 000 skudd årlig i simula-  virkeligheten.
          Det er den rette kombinasjonen mellom disse   toranlegget. I norsk valuta tilsvarer det 840 mil-  – Jeg utdannes til både skytter og lader. Så
          som gir de beste resultatene.         lioner kroner. Det er ikke bare på ammunisjon   høydepunktet blir nok å skyte skarpt med 120
              – Hva skjer når soldatene fullfører førstegangstje-  man sparer penger. Det blir også mindre slitasje   mm, forteller Even Helgeland.
          nesten på Rena?                       på utstyret og reduserte drivstoffkostnader.  I vår fullfører han førstegangstjenesten i
            – Vi gjennomfører en utdanningskontroll   – Det går visstnok fire liter diesel bare man   Kampeskadronen. Der skal de gjennom en
          for å få status på hvor langt de har kommet.   vrir om tenningen på stridsvogna. Nylig trente   rekke tester for å sammenligne utbyttet av den
          Deretter skal de gjennom en rekke tester hvor   vi mørkekjøring i byområder i kjøresimulator.   sveitsiske og norske utdanningen.
          de sammenlignes med et stridsvognmannskap   Da var det flere som «kolliderte» med person-   – Det er selvsagt en ekstra motivasjon. Vi
          som har tatt hele utdanningen i Norge. Vi håper   biler. Det er en hard lærdom dersom det skjer   ønsker å gjøre det så godt som mulig.
          at flere av dem velger å fortsette i Forsvaret så   i virkeligheten, forteller vognfører Kristian
          vi kan dra nytte av den unike erfaringen de har   Kleppang.
          opparbeidet seg i Thun.                 I Sveits har man kuttet ut bruk av skolevogn   SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
            – Hva får det sveitsiske forsvaret ut av dette?  som del av vognfører-opplæringen.  FOTO: ARNE FLAATEN af@fofo.no
            – De får norske soldater som kan gi en   – Vi gikk rett fra kjøresimulatoren over til
          ekstern evaluering av det de driver med. Det er   Leopard-2. Noe av det første vi gjorde, var å øve   Se video på
          en vinn-vinn situasjon, mener Ommundsen.  på nødbremsing. Det er en heftig opplevelse   V  facebook/forsvaretsforum

                                                                                                                     APRIL 2016   25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30