Page 25 - Forsvarets forum 2-2016
P. 25
VOGNKOMMANDØR: Christian Holm er følgebefal for de norske vernepliktige og underviser på «Panzer-
schule 22» i Thun.
KJØRESIMULATOR: I Sveits har man kuttet ut skolevogner i opplæringen av vognførere til Leopard-2.
– Vi gikk rett fra simulator til stridsvogn, forteller Kristian Kleppang.
– Det sveitsiske forsvaret har et veldig Simulator. – I Sveits er simulator en integrert når 63 tonn stopper på bare noen meter. Da var
strukturert utdanningsprogram med fokus del av soldatutdanningen. Det brukes i mye det ganske mye adrenalin i kroppen, smiler
på simulatortrening. De får skutt veldig mye i større grad enn i Norge. Vi trener alt fra enkelt- Kleppang.
simulatoranlegget. Dette gjør at man får enda mannsferdigheter til troppsnivå i kampsimula-
større utbytte de gangene man øver skarpt. Vi tor, forteller sersjant Christian Holm som er Testing. For selv om mye av treningen fore-
er spesielt interessert i hvordan sveitserne løser følgebefal for de norske vernepliktige. går virtuelt er det ingenting som kan erstatte
balansen mellom skarp- og simulator-trening. Totalt skytes det 42 000 skudd årlig i simula- virkeligheten.
Det er den rette kombinasjonen mellom disse toranlegget. I norsk valuta tilsvarer det 840 mil- – Jeg utdannes til både skytter og lader. Så
som gir de beste resultatene. lioner kroner. Det er ikke bare på ammunisjon høydepunktet blir nok å skyte skarpt med 120
– Hva skjer når soldatene fullfører førstegangstje- man sparer penger. Det blir også mindre slitasje mm, forteller Even Helgeland.
nesten på Rena? på utstyret og reduserte drivstoffkostnader. I vår fullfører han førstegangstjenesten i
– Vi gjennomfører en utdanningskontroll – Det går visstnok fire liter diesel bare man Kampeskadronen. Der skal de gjennom en
for å få status på hvor langt de har kommet. vrir om tenningen på stridsvogna. Nylig trente rekke tester for å sammenligne utbyttet av den
Deretter skal de gjennom en rekke tester hvor vi mørkekjøring i byområder i kjøresimulator. sveitsiske og norske utdanningen.
de sammenlignes med et stridsvognmannskap Da var det flere som «kolliderte» med person- – Det er selvsagt en ekstra motivasjon. Vi
som har tatt hele utdanningen i Norge. Vi håper biler. Det er en hard lærdom dersom det skjer ønsker å gjøre det så godt som mulig.
at flere av dem velger å fortsette i Forsvaret så i virkeligheten, forteller vognfører Kristian
vi kan dra nytte av den unike erfaringen de har Kleppang.
opparbeidet seg i Thun. I Sveits har man kuttet ut bruk av skolevogn SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
– Hva får det sveitsiske forsvaret ut av dette? som del av vognfører-opplæringen. FOTO: ARNE FLAATEN af@fofo.no
– De får norske soldater som kan gi en – Vi gikk rett fra kjøresimulatoren over til
ekstern evaluering av det de driver med. Det er Leopard-2. Noe av det første vi gjorde, var å øve Se video på
en vinn-vinn situasjon, mener Ommundsen. på nødbremsing. Det er en heftig opplevelse V facebook/forsvaretsforum
APRIL 2016 25