Page 93 - Forsvarets forum 2-2017
P. 93
her&nå
Prosjektoffiser
STEINAR HANNESTAD
Oberst
TEST: Under Joint Viking testet For-
svaret bruk av sivil helikopterstøtte I forbindelse med Forsvarsstudien
til blant annet transport av pasienter.
ble det gjennomført en omfattende
FOTO: LARS HALLINGSTORP
helikopterstudie.
Sivil helikopterstøtte
Helikopterstudien konkluderte med at Forsvaret tren-
ger et større antall helikopter for å støtte Forsvarets behov.
Dette behovet kommer i tillegg til de helikoptrene som er
under anskaffelse: NH90 til Marinen og Kystvakta, AW-101
til redningstjenesten som erstatning for den aldrende Sea-
king, og Bell 412 helikoptrene som nå primært skal støtte
spesialstyrkene.
I etterkant av helikopterstudien
ble det startet et prosjektarbeid
«I LØPET AV med hensikt å anskaffe nye heli-
2017 SKAL kopter til spesialstyrkene. Dette
prosjektarbeidet ble dessverre
FLO INNGÅ terminert da det ikke finnes til-
gjengelige investeringsmidler for å
BEREDSKAPS- prioritere en helikopteranskaffelse
i inneværende langtidsperiode.
KONTRAKTER»
Regjeringen legger i Stortingspro-
posisjon 151 opp til en styrking
av totalforsvaret og retter et fornyet fokus på sivilmilitært
samarbeid for å øke beredskapen. I iverksettingsbrevet til
forsvarssektoren gir Forsvarsdepartementet føringer for
hvordan Forsvaret skal styrke beredskapen og hvordan det
sivilmilitære samarbeidet skal gjennomføres.
FLO har derfor startet et arbeid hvor vi undersøker om og
hvordan det er mulig å utnytte de sivile helikopterressur-
sene som finnes tilgjengelig i Norge. Dette er i prinsippet
ikke nytt, da det på 80- og 90-tallet var flere helikoptermo-
biliseringsskvadroner tilgjengelig for Forsvaret.
Testen under Joint Viking var vellykket, og den avdekket
flere viktige områder som må utredes nærmere i tiden som
kommer. Dette gjelder blant annet forhold rundt kom-
mando og kontroll, kommunikasjon, roller for sivile heli-
koptre, sivilmilitært regelverk og folkerettslige vurderinger.
Et sivilt helikopter av typen Sikorsky S-92 ble leid inn i for-
Trenger en slik ressurs. Major Bjørn merfest samt baser for drift av søk og bindelse med testen. Dette er et helikopter med stor kapa-
Håvard Wold, overlege i sanitetsbatal- regningshelikoptre på Ekofisk og Stat- sitet. Det kan frakte inntil 19 passasjerer, laste inntil 3,5
jonen i Hærens Brigade nord, var blant fjord. Fra 1. mai i år vil Bristow også ha tonn innvendig eller som underhengende last eller frakte
de som deltok under testingen. etablert base i Florø. 12 pasienter på båre. Dette er kapasiteter som Forsvaret har
– Evakueringsressurser er en svært – Vi ser på dette som en spennende stort operativt behov for.
viktig del for å kunne yte behandling mulighet. Vårt erfarne personell og Vår ambisjon er at FLO i løpet av 2017 skal inngå bered-
av pasienter. Jeg ser svært positivt på materiell vil kunne være til stor nytte skapskontrakter med ett eller flere helikopterselskap for å
alle nye muligheter til å få en slik res- for Forsvaret, sier Heidi Wulff Heimark, sikre denne kapasiteten for Forsvaret og styrke den opera-
surs, sier Wold. administrerende direktør i Bristow tive evnen.
For 25 år siden eksisterte et lignende Norway.
samarbeid mellom Forsvaret og den
sivile luftfarten. I dag har ikke Forsva-
ret denne kapasiteten.
Mange baser. Bristow Norway AS har Informasjonsrådgiver
baser ved Stavanger, Bergen og Ham- LARS HALLINGSTORP
APRIL 2017 93