Page 93 - Forsvarets forum 2-2018
P. 93
mye penger på. I tillegg vil det holde flere kjøretøy operative.
– Dette er en billig måte å skaffe deler på, samtidig som det er
nødvendig da mange av delene til Scania lastevogner har gått ut her&nå
av produksjon. Skal delene erstattes, må de lages unikt. Det koster
mye penger og har lang leveringstid, forklarer major Stian Nystad TORSTEIN L. ØYGARDEN
Avdelingsdirektør for
ved kjøretøyseksjonen til Forsvarsmateriell landkapasiteter, som er Strategiske anskaffelser
fagmyndighet på området lastevogner. FOTO: FORSVARET
i Forsvarets logistikkorganisasjon
Forsvaret skal bli bedre til å
anskaffe varer og tjenester.
Det krever noe av hver enkelt.
Krever noe av alle
Forsvarsektoren anskaffer varer og tjenester for
over 13 milliarder kroner i året. Det er mye penger. Av disse
går ca. 8,2 milliarder kroner til varer og tjenester hvor vi
i Forsvaret gjennom avtaler og måten vi handler på, kan
spare penger. Vi kan få mer ut av hver krone. Og det vil
vi. Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) tar mål av seg å
spare over 600 millioner kroner på anskaffelser de neste tre
årene.
I Langtidsplanen for Forsvaret 2017–2020 blir Forsvaret
bedt om å effektivisere. Et av områdene er anskaffelser av
varer og tjenester, hvor McKinsey-rapporten påpekte at
Forsvaret har et betydelig potensial for å spare penger.
«FLO TAR MÅL Forsvaret inngår og forvalter cirka
600 rammeavtaler med 12 000
AV SEG Å SPARE enkeltleverandører og gjør over
100 000 innkjøp hvert år. Det krever
OVER 600 MILLI- en profesjonell og kompetent inn-
kjøpsorganisasjon som er organisert
ONER KRONER PÅ på en hensiktsmessig måte.
ANSKAFFELSER Derfor har FLO opprettet Strate-
giske anskaffelser, en avdeling
DE NESTE TRE
Flyttefolket Juncture 2018 og de enorme Forsvaret anskaffer varer og tjenester på, vært under lupen.
som i skrivende stund etablerer
fagmiljøer som hver dag jobber for
ÅRENE»
FORFLYTTER FORSVARET:
å skaffe Forsvaret best og billigst
Kommandersersjant Kari
mulig avtaler. I tillegg har måten
Leinan gleder seg til Trident
forflytningene som venter.
med hvordan andre gjør det. Resultatet er at vi i fremtiden
FOTO: FORSVARET Vi har analysert hver enkelt avtale og sammenlignet oss
kommer til å endre mange avtaler og måter vi gjør anskaf-
felser på. Vi tar mål av oss å ha en god dialog med alle som
berøres av dette. Det er de som skal ha varene og tjenestene
jeg frykter aller mest, er uforutsette Daglig leverer de transportkontroller som er viktigst. Både vi og de må være fornøyde hvis vi skal
hendelser, som været eller problemer i og transportenheter til alle Forsvarets kunne si at vi har lykkes.
infrastrukturen. Får ikke en båt lagt til, operasjoner, både nasjonalt og interna-
eller en sporveksel ryker, vil det skape sjonalt. I tillegg til å støtte Nato i større Samtidig er vi avhengig av at ansatte i Forsvaret er åpne for
en kjede av forsinkelser, sier Leinan. og mindre skarpe oppdrag over hele å gjøre ting annerledes. I vår verden er ikke nødvendigvis
verden. Sammenlignet med materiellet det som er mest bekvemt for den enkelte, det som er best og
Over hele verden. På Fiborgtangen Leinan har rundt seg på havna denne mest effektivt for Forsvaret som helhet.
Havn i Nord-Trøndelag en sur søndag sure marshelgen, blir TRJE18 enorm.
i mars står Telemark bataljons mate- – Dette er ikke i nærheten av hva vi Forsvaret kan spare mye penger på anskaffelser av varer
riell. Det er på vei hjem til Rena leir har i vente. Vi snakker ti ganger så mye og tjenester. Vi i FLO skal gjøre vår jobb med å inngå bedre
etter å ha deltatt på Hærens årlige bare her i trøndelagdistriktet, forteller avtaler og følge de opp på en god og profesjonell måte. Vi
vinterøvelse Joint Reindeer i Indre Leinan, som gleder seg til å se den nye skal også ha en god dialog med Forsvaret så vi inngår avta-
Troms. Over 200 enheter med alt fra bataljonen i full styrke når Nato ruller ler som dekker det behovet som Forsvaret har. Og vi ber om
stridsvogner til containere har kommet inn til høsten. hjelp fra alle ansatte som jobber i Forsvaret. Det er vi avhen-
sjøveien nordfra og skal nå gjøres klart gig av for å lykkes.
for videre transport via landevei og
jernbane. Hele forflytningen til og fra
øvelsen tar ekspertene på Transport-
kontrollseksjonen ved FTS seg av. De er Informasjonsrådgiver
nå en del av den nye RSOM-bataljonen. LARS HALLINGSTORP
APRIL 2018 93