Page 81 - Forsvarets forum 2-2019
P. 81
VELKOMMEN: Til Bodø fikk
338 skvadron en hyggelig
velkomst. FOTO: TROND HØYVIK
Velkomst for Tiger’n
en tigerskvadron skal videreføres. 336 skvadron, basen for Natos hurtige beredskap, såkalt Quick levetiden. De fleste er fortsatt i meget god stand.
som var oppsatt på Rygge flystasjon, ble avviklet Reaction Alert (QRA) med F-35. Fram til det Det er ikke en selvfølge, tatt i betraktning at
i 2000 og fløy F-5 Freedom Fighter siden 1966. står klart i slutten av 2021 skal Bodø fortsette nesten alle skrog har passert 6000 flytimer. Vårt
Skvadronen var inntil 1. april en del av Nato QRA-beredskapen med F-16. svært dyktige flytekniske personell, med meget
Tigers. Det vil fortsatt være en viktig del av høy teknisk kompetanse kombinert med en
historien til Luftforsvaret, og tigerstripene vil Spesiell rolle. «Åtter’n» har hatt en helt spesiell helt særegen dedikasjon og ærekjærhet til den
fortsette å pryde F-16 en tid fremover. rolle gjennom Luftforsvarets historie. jobben dere gjør, har gjort dette mulig, sa sjef for
Under Operation Allied Force i Kosovo i Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland,
Fra 338 til 331 skvadron. 331 skvadron, oppsatt 1999, den første operasjonen der norske jagerfly i sin avslutningstale til 338 skvadronen.
på Bodø, vil ha det siste ansvaret med jagerfly- deltok etter den 2. verdenskrig, var 338 skva-
ene. Skvadronen har nå tatt imot de siste F-16 dron i førersetet for det norske bidraget.
fra 338 skvadron. Å samle den siste aktiviteten F-16 epoken er imidlertid ennå ikke over.
med F-16 i Bodø skal gi større fleksibilitet i F-16 er fortsatt et moderne og kapabelt kampfly.
bruk av personell og materiell til daglig trening Flere av våre allierte planlegger å bruke det i
og beredskap. Evenes skal etter planen ta over mange år framover. Presse- og informasjonssoldat
som framskutt base for luftforsvaret og være – Våre norske F-16 nærmer seg slutten av KRISTIAN TORSKE
APRIL 2019 81