Page 77 - Forsvarets forum 2-2019
P. 77

Han påpeker at økt trafikk i Nordområdene   vår nabo Russland. Det er blant annet dette vi   de andre kystvaktene er viktig. Det er en egen
          også gjør noe med beredskapsutfordringene på   søker å utvikle gjennom samarbeidet i Arctic   observasjonsgruppe i samarbeidet som analyse-
          flere områder.                        Coast Guard Forum.                     rer observasjoner under øvelsen og omgjør dette
            – Det har skjedd store skipsulykker før, og                                til relevant prosedyreverk for å utvikle samar-
          det vil helt sikkert skje igjen. Vi ser at det er cru-  Samarbeidsforum. Siden 2015 har et multi-  beidet i riktig retning.
          iseskip med mange tusen passasjerer og mann-  lateralt kystvakt-samarbeid innenfor søk- og   Fra Norge stilte kystvaktfartøyet KV Nord-
          skaper de arktiske områdene. Det vil ikke være   redning vokst frem mellom de arktiske   kapp, et NH90-helikopter,  samt representanter
          mulig å dimensjonere for et scenario med en   nasjonene. Samarbeidet i Arctic Coast Guard   fra kystvaktens ledelse og Hovedredningssen-
          fullkatastrofe lengst nord. Derfor er det viktig   Forum innbefatter kystvaktene og rednings-  tralen i Nord-Norge. Totalt seks fartøy, fire heli-
          at besluttende myndigheter er bevisst hvilken   tjenestene i Norge, Russland, USA, Canada,   koptre og to fly deltok i øvelsen i Bottenvika.
          beredskap man ønsker å ha, og at denne er res-  Island, Finland, Sverige og Danmark. I hoved-  – Dette samarbeidet er svært viktig for Kyst-
          surs satt, sier Haugen.               sak tar forumet for seg søk- og redningssam-  vakten og beredskapen i Nordområdene. Med
            I fjor hadde det største cruiseskipet som gikk   arbeid, men er nå under utvikling til også å   godt samarbeid på tvers av landegrensene blir
          til kai i Longyearbyen på Svalbard, nesten 6000   innbefatte oljevern.       vi sammen bedre rustet til å sørge for sjøfarende
          personer om bord. Skulle det skje større ulykker   I begynnelsen av april gjennomførte forumet   sikkerhet og beredskap i egne og tilstøtende
          på et fartøy av denne størrelsen langt mot nord,   sin andre felles øvelse hvor seks av åtte part-  havområder, sier Kystvaktsjefen.
          er kystvaktsjefen klar på at vi ikke vil være i   nernasjoner deltok med enten luftenheter
          stand til å evakuere samtlige.        eller fartøy. Alle nasjonene var likevel repre-
            – Skulle et slikt fartøy gå ned, vil det være en   sentert i øvingsledelsen i forbindelse med
          katastrofe. For å finne de beste løsningene for   øvelsen.
          beredskap i Arktis er vi avhengig av samarbeid   – Vi har forskjellige måter å gjøre ting   Presse- og informasjonskonstabel
          med de øvrige arktiske nasjonene, eksempelvis   på, så samøvelser og integrasjon med   MARIUS VÅGENES VILLANGER

































































                                                                                                                     APRIL 2019    77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82