Page 77 - Forsvarets forum 2-2019
P. 77
Han påpeker at økt trafikk i Nordområdene vår nabo Russland. Det er blant annet dette vi de andre kystvaktene er viktig. Det er en egen
også gjør noe med beredskapsutfordringene på søker å utvikle gjennom samarbeidet i Arctic observasjonsgruppe i samarbeidet som analyse-
flere områder. Coast Guard Forum. rer observasjoner under øvelsen og omgjør dette
– Det har skjedd store skipsulykker før, og til relevant prosedyreverk for å utvikle samar-
det vil helt sikkert skje igjen. Vi ser at det er cru- Samarbeidsforum. Siden 2015 har et multi- beidet i riktig retning.
iseskip med mange tusen passasjerer og mann- lateralt kystvakt-samarbeid innenfor søk- og Fra Norge stilte kystvaktfartøyet KV Nord-
skaper de arktiske områdene. Det vil ikke være redning vokst frem mellom de arktiske kapp, et NH90-helikopter, samt representanter
mulig å dimensjonere for et scenario med en nasjonene. Samarbeidet i Arctic Coast Guard fra kystvaktens ledelse og Hovedredningssen-
fullkatastrofe lengst nord. Derfor er det viktig Forum innbefatter kystvaktene og rednings- tralen i Nord-Norge. Totalt seks fartøy, fire heli-
at besluttende myndigheter er bevisst hvilken tjenestene i Norge, Russland, USA, Canada, koptre og to fly deltok i øvelsen i Bottenvika.
beredskap man ønsker å ha, og at denne er res- Island, Finland, Sverige og Danmark. I hoved- – Dette samarbeidet er svært viktig for Kyst-
surs satt, sier Haugen. sak tar forumet for seg søk- og redningssam- vakten og beredskapen i Nordområdene. Med
I fjor hadde det største cruiseskipet som gikk arbeid, men er nå under utvikling til også å godt samarbeid på tvers av landegrensene blir
til kai i Longyearbyen på Svalbard, nesten 6000 innbefatte oljevern. vi sammen bedre rustet til å sørge for sjøfarende
personer om bord. Skulle det skje større ulykker I begynnelsen av april gjennomførte forumet sikkerhet og beredskap i egne og tilstøtende
på et fartøy av denne størrelsen langt mot nord, sin andre felles øvelse hvor seks av åtte part- havområder, sier Kystvaktsjefen.
er kystvaktsjefen klar på at vi ikke vil være i nernasjoner deltok med enten luftenheter
stand til å evakuere samtlige. eller fartøy. Alle nasjonene var likevel repre-
– Skulle et slikt fartøy gå ned, vil det være en sentert i øvingsledelsen i forbindelse med
katastrofe. For å finne de beste løsningene for øvelsen.
beredskap i Arktis er vi avhengig av samarbeid – Vi har forskjellige måter å gjøre ting Presse- og informasjonskonstabel
med de øvrige arktiske nasjonene, eksempelvis på, så samøvelser og integrasjon med MARIUS VÅGENES VILLANGER
APRIL 2019 77