Page 81 - Forsvarets forum 3-2016
P. 81
BRRR...: Ikke mye å glede seg til
om du skal testes i 20–25 timer i
denne farkosten i arktis.
FOTO: ANDERS CHRISTENSEN
Det er dette KV Svalbard har testet så langt kognitivt før de ble overlatt til seg selv i en red- Kan bli aktuelt. Opphold i en redningsfarkost
nord som 79,5 grader. Bakgrunnen er nye krav ningsflåte og en livbåt i Woodfjorden nordvest over et så lang tidsrom er utfordrende, ikke
fra FN. på Spitsbergen. minst når vannet du sitter på, holder minusgra-
der, og en tynn duk er det eneste mellom deg og
Polarkoden. Den siste uken i april ble KV 20 til 25 timer. Selv om værforholdene var gode snøstormen utenfor.
Svalbard brukt som plattform under testing av og temperaturen lå rundt minus 10 i luften og -1 I løpet av noen hektiske dager ble det også
redningsutstyr på 79,5 grader nord. Prosjektet, i sjøen, ble det noen lange timer. Deltakerne var kjørt tester av livbåten i is, og det ble arrangert
SAREX 2016, hadde som hovedmål å kartlegge kledd i ulike redningsmidler fra flytevest til full redningsøvelse med evakuering av totalt 40
hvordan dagens konvensjonelle overlevelses- overlevelsesdrakt. skipbrudne fra livbåt. Et scenario som Kystvak-
utstyr ville egne seg i polare strøk – målt opp Etter hvert som deltakerne ble ubehagelig ten har vært involvert i tidligere, og sett i lys av
mot de varslede krav i Polarkoden om fem kalde, ble de returnert til KV Svalbard for den økende cruisetrafikken i nordområdene, vil
døgns overlevelse. Polarkoden er kjøreregler undersøkelse av kjernetemperatur og effekten kunne bli aktuelt også i fremtiden.
for internasjonal sjøtrafikk i polare strøk, nedkjølingen hadde på deres kognitive evner.
vedtatt av FNs maritime organisasjon – IMO, i Ikke uventet var det personellet i foret overle-
november 2014 velsedrakt som holdt ut lengst med opphold i Kvartermester
Totalt 40 personer ble testet både fysisk og henholdsvis flåte og livbåt på 20 og 25 timer. ANDERS CHRISTENSEN
JUNI 2016 81