Page 81 - Forsvarets forum 3-2016
P. 81

BRRR...: Ikke mye å glede seg til
                                                                                                   om du skal testes i 20–25 timer i
                                                                                                         denne farkosten i arktis.
                                                                                                          FOTO: ANDERS CHRISTENSEN












          Det er dette KV Svalbard har testet så langt   kognitivt før de ble overlatt til seg selv i en red-  Kan bli aktuelt. Opphold i en redningsfarkost
          nord som 79,5 grader. Bakgrunnen er nye krav   ningsflåte og en livbåt i Woodfjorden nordvest   over et så lang tidsrom er utfordrende, ikke
          fra FN.                               på Spitsbergen.                        minst når vannet du sitter på, holder minusgra-
                                                                                       der, og en tynn duk er det eneste mellom deg og
          Polarkoden. Den siste uken i april ble KV   20 til 25 timer. Selv om værforholdene var gode   snøstormen utenfor.
          Svalbard brukt som plattform under testing av   og temperaturen lå rundt minus 10 i luften og -1   I løpet av noen hektiske dager ble det også
          redningsutstyr på 79,5 grader nord. Prosjektet,   i sjøen, ble det noen lange timer. Deltakerne var   kjørt tester av livbåten i is, og det ble arrangert
          SAREX 2016, hadde som hovedmål å kartlegge   kledd i ulike redningsmidler fra flytevest til full   redningsøvelse med evakuering av totalt 40
          hvordan dagens konvensjonelle overlevelses-  overlevelsesdrakt.              skipbrudne fra livbåt. Et scenario som Kystvak-
          utstyr ville egne seg i polare strøk – målt opp   Etter hvert som deltakerne ble ubehagelig   ten har vært involvert i tidligere, og sett i lys av
          mot de varslede krav i Polarkoden om fem   kalde, ble de returnert til KV Svalbard for   den økende cruisetrafikken i nordområdene, vil
          døgns overlevelse. Polarkoden er kjøreregler   undersøkelse av kjernetemperatur og effekten   kunne bli aktuelt også i  fremtiden.
          for internasjonal sjøtrafikk i polare strøk,   nedkjølingen hadde på deres kognitive evner.
          vedtatt av FNs maritime organisasjon – IMO, i   Ikke uventet var det personellet i foret overle-
          november 2014                         velsedrakt som holdt ut lengst med opphold i   Kvartermester
            Totalt 40 personer ble testet både fysisk og   henholdsvis flåte og livbåt på 20 og 25 timer.   ANDERS CHRISTENSEN
























































                                                                                                                     JUNI 2016   81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86