Page 97 - Forsvarets forum 3-2016
P. 97
her&nå
Brigader
IVAR KNOTTEN
Sjef CTO, Cyberforsvaret
CIS TGs vei inn i CYFOR CTO-familien
ser ut til å bli et lykkelig ekteskap.
Vinn, vinn, vinn
Det har lenge vært en operativ elefant i rommet. Hører
hurtig reaksjonsstyrkeavdelingen til Cyberforsvaret, CIS TG,
best hjemme i Tjenester og operasjoner (CTO), eller Kompe-
tanse- og transformasjonsavdelingen (CKT)?
Når erfaringene kom inn fra fjorårets øvelse Joint Viking
i Finnmark ble det tungen på vektskålen for Sjef Cyberfor-
svaret.CIS TG, som lenge har hatt sitt hovedfokus på styr-
keproduksjon og internasjonale operasjoner, har en viktig
rolle i nasjonale operasjoner og har derfor en mer naturlig
knytning til CTO.
Generalmajorens føring til egenorganisasjon var glassklar og
kulminerte i en beslutning senere samme år om å innlemme
CIS TG og, på lengre sikt, Taktisk datalinkskvadron(TDL) i
CTO. I tiden som har fulgt, har CYFOR Taktisk Ledelse økt sin
funksjonsevne og modenhet som
«I DETTE BRYL- CYFORs operative ansikt mot FOH,
og modnet har også rasjonalet bak
LUPET TRENGER CIS TGs tilhørighet under min og
INGEN Å STILLE CTOs ledelse.
I dette bryllupet trenger nemlig
MED MEDGIFT I ingen å stille på festen med medgift i
baklomma: CKT hilser forandringen
BAKLOMMA» velkommen fordi den frigjør kraft til
å rendyrke en styrket skolesenter- og
CYBERKRIGERE: Stadig flere våpenskolefunksjon både CYFOR
ønsker å ta utdannelse på
Jørstadmoen for å bli Forsvares og andre forsvarsgrener er avhengige av i et stadig mer sam-
fremtidige cyberkrigere. bands- og IKT-avhengig forsvar. Sjef CYFOR kan glede seg over
kompetansemessige synergier og å ha styrket sin egen orga-
FOTO: FOTO: DANIEL NORDBY
nisasjons evne til både å løse oppdrag og opptre samlet utad i
operativ sammenheng.
etablere, drifte og forsvare Forsvarets – Også innen de militære fagene leg- Fra mitt ståsted som CTO-sjef har forventningene til å få CIS
datasystemer, er dette en helt vesentlig ger vi vekt på å benytte meget erfarne TG med på laget bare steget i takt med den noe økte kontak-
del av utdanningen. spesialister, opplyser Aas. Sistnevnte ten vi har hatt det siste året, spesielt i forbindelse med Cold
– Vi har de senere år lagt vekt på å gruppe blir nå de første til å fylle Response 16. Under vinterøvelsen leverte vi godt på mye og
rette mer av undervisningen inn mot OR-korpset i Cyberforsvaret. definitivt godt på Sjef CYFORs bestilling fra året i forveien om
fremtidens cybertrusler. Det er ikke tvil – Vi regner med å ha de første spesi- et enhetlig CYFOR på bakken ved neste øvelse.
om at studentene får en svært fremtids- alistene konvertert innen august. Den CIS TG særegne erfaring og kompetanse har på kort tid
rettet og relevant utdanning hos oss, nye ordningen gir oss bedre muligheter også vist seg som en berikelse for prosessene med å foredle
mener skolesjef Aas. til å beholde og utvikle kompetente og CYFORs egne operative planverk og videre organisasjonsut-
erfarne militære instruktører. Det er vikling. På vår ferd mot å øke CTO-avdelingenes operative
Erfarne lærekrefter. – Vi utdanner en viktig i en avdeling hvor vi utdanner evne og mobilitet vil CIS TG bli en nøkkelressurs utover sin
miks av ingeniør, soldat og leder og unge mennesker som i mange tilfeller egen kapasitet: som instruktører, diskusjonspartnere og som
legger stor vekt på å integrere disse i skal ut og jobbe i avdelinger hvor de inspirasjon. Det gleder meg spesielt at CIS TG-personellet selv
hverandre. Dette greier vi blant annet kanskje er eneste eller en av få spesia- gleder seg til også å høste lærdom fra resten av CTO-familien.
gjennom å benytte dyktige lærekrefter lister på sitt fagområde. De må ha god Det er grunn til å minne om at det ikke er noe mål å gjøre
med lang erfaring, utdyper Aas. Mye av dømmekraft og være i stand til treffe CTOs mobile konsepter til rene speilbilder av CIS TG eller å
forutsetningen for utdannelsen på FIH selvstendige beslutninger. assimilere CIS TG sømløst inn i en CTO-struktur. Forskjellene
er knyttet til en avtale med NTNU på som er der, finnes av én grunn: Kompetansen og ansvarsområ-
Gjøvik. En stor del av de akademiske dene er forskjellige, og kompletterer hverandre.
lærekreftene i de grunnleggende inge- Kommunikasjonsrådgiver
niørfagene hentes derfra. HILDE LINDBOE
JUNI 2016 97