Page 92 - Forsvarets forum 3-2016
P. 92
Gamle slitere blir som fabrikknye. For første gang siden
1995 har motorteststasjonen ved Bjerkvik tekniske verksted (BTV)
oppgradert. Borte er gamle og ustabile systemer med disketter og
8 tommer CRT-skjermer og en nedetid på ca. 30 prosent. Inn har det
kommet ny elektronikk med enklere brukergrensesnitt, bedre data-
LOGISTIKK fangst og mer nøyaktige målinger. Resultatet er mer eksakte justerte
Kort om...
Siw Markussen (52)
Materielloffiser, kaptein
RLL Nord, teknisk lager
fly, Bardufoss
– Hva gjør du på jobb?
– Mottak, registrering, utleve-
ring av flydeler til NH90 og Bell
– Jeg er utdannet som materiell- Sivil suksess
og avhending LYNX. Jeg har hatt
førstegangsmottak på materiell
som kom fra 2010 fram til 2015 til
NH90. Jeg er også ansvarlig for
tollager.
– Hvilken bakgrunn har du?
befal i Forsvaret og har jobbet i
Forsvaret fra 1983 til 1992, deretter
var jeg i SAS fra 1992 til 2003. Jeg
har jobbet med barnevern og i rus- Styrkeoppbygging og utholdenhet løses mer og mer ved
og psykiatritjenesten før jeg kom
tilbake til Forsvaret og forsynings- støtte av sivile aktører.
tjeneste i FLO i 2008.
– Hvordan havnet du i FLO? Bestillingen fra Forsvarets operative utnytter samfunnets totale ressurser. Forsvaret
– Jeg søkte meg tilbake til For- hovedkvarter (FOH) er klar og tydelig: kan til daglig ha en logistikkorganisasjon som
svaret og forsyningstjenesten – På plass i riktig mengde og kvalitet på dekker de kritiske behov og spiller på sivile
fordi tjenesten er interessant og rett sted til riktig tid. Muliggjøre aktører for å dekke toppene. På den måten
utfordrende. best mulig klartid og reaksjons- sparer vi samfunnet for store grunnkostnader,
evne og gi de taktiske komman- påpeker han.
– Hva gjør jobben din doene nødvendig utholdenhet, – Hvilke utfordringer ligger i et slikt samarbeid?
meningsfull? poengterer generalløytnant – Forsvaret må være helt sikker på at de
– Når man daglig kan se og høre Rune Jakobsen (bildet), sjef FOH. sivile aktører må ha en soliditet som garante-
resultatet av den jobben man gjør. rer tidsriktig levering i henhold til Forsvarets
Helikopter som tar av og lander, I praksis. Senest under vinterens øvelse Cold behov, uavhengig av den sikkerhetspolitiske
og som utfører sine oppdrag. Vi Response fikk han se hvor effektiv de nye situasjon. Sikkerhetsklarering for berørt per-
har krevende brukere og varierte logistikkløsningene kan være. sonell, skjerming av gradert informasjon så vel
oppgaver. – Til å være første gang det nye konseptet som sikker kommunikasjon er noen åpenbare
ble testet i så stor skala, synes jeg det fungerte utfordringer, sier generalløytnanten.
– Hvordan vil du beskrive FLO meget godt. Leveranseviljen og evnen var
som arbeidsgiver? stor og med god kvalitet. Så har vi selvfølge- Bedre enn hjemme. Samarbeidet mellom
– FLO er en krevende og utfor- lig gjort en rekke erfaringer som vil bidra til Forsvaret og det norskeide rederiet Wilh. Wil-
drende arbeidsgiver der du daglig mer kosteffektive løsninger i fremtiden, sier helmsen er et eksempel. Under Cold Response
får brukt kunnskapene dine og Jakobsen. 2016 ble ca. 16.000 soldater fra 12 land, inklu-
stadig får nye utfordringer og opp- – Hvilke positive egenskaper har et samarbeid dert Norge, forlagt på fem lokasjoner i Midt-
gaver. Det er ikke kjedelige dager. med sivile aktører? Norge, der Wilhelmsens underleverandør
– De positive sidene er at vi i større grad NorSea Group leverte alt innen forpleining.
92 JUNI 2016