Page 87 - Forsvarets forum 3-2016
P. 87

335 skvadrons rolle var og er taktisk   70-års trofast tjeneste i Luftforsvaret.
         transport av personell og materiell.   Det vil være åpen dag 10. september   her&nå
         Denne utfordrende oppgaven har de   for publikum og en flyutstilling. Utover
                                                                              Generalmajor
         hatt siden 15. august 1946. Siden den   kvelden vil det være grilling for tilsatte
         gang har de opprettholdt standarden   ved stasjonen.                 PER-EGIL RYGG
         satt av sine forgjengere. I år feires                                Generalinspektør for Luftforsvaret



                                                   PANSERBRIF: Løytnant
                                                  Arild Moen fra Force Pro-   Femtegenerasjonfly krever nytenking
                                                  tection gir deltakerne en
                                                  panserbrief før kolonnen    og femtegenerasjonskompetanse.
                                                    forlater Camp Bifrost.
                                                      FOTO: VIDAR WILLUMSEN
                                                                              Femtegenerasjons
                                                                              Luftforsvar


                                                                              Selv om teknologisk generasjonsinndeling er vanligst
                                                                              for kampfly, ønsker jeg å signalisere en ambisjon hvor F-35 blir
                                                                              starten på en målsetting om et femtegenerasjons luftforsvar.
                                                                              Innføringen av 52 nye F-35 kampfly skaper behov for endring
                                                                              av Norges forsvarskonsept. Begrepet «femtegenerasjon» indi-
                                                                              kerer et radikalt sprang i ytelse i forhold til fjerdegenerasjons-
                                                                              fly som F-16, noe som blant annet skyldes en ny grunndesign
                                                                              med lav radarrefleksjon og avansert systemintegrasjon. F-35 er
                                                                              noe langt mer enn bare en erstatning for F-16. F-35 åpner for en
                                                                              annen tilnærming til hva som kan gjøres, og hvordan det kan
                                                                              gjøres. Operasjoner som verken er mulige eller realiserbare
                                                                              med F-16, blir med F-35 mulig. Konsepter må skrives om. Fem-
                                                                              tegenerasjonsfly krever nytenkning og femtegenerasjonskom-
                                                                              petanse i alle Forsvarets operative kommandoledd.

                                                                              «F-35 ER NOE      For Luftforsvaret vil F-35 i første
                                                                                                omgang bli driveren for å få på plass
                                                                              LANGT MER ENN     evne til femtegenerasjons luftkon-
                                                                                                troll. I praksis betyr det at flystasjo-
                                                                              BARE EN ERSTAT-   ner, kontroll og varsling, luftvern og
                                                                                                luftoperasjonssenteret må integreres
                                                                              NING FOR F-16»    til et moderne luftkontrollsystem.
                                                                                                Med nye helikoptre og bemannede
                                                                                                eller ubemannede overvåkingsfly
                                                                              med mer mener jeg at tiden er inne for å snakke om et femte-
                                                                              generasjons luftforsvar.

                                                                              Vårt fokus til nå har vært å bli klare til å motta F-35 på Ørland
                                                                              neste år. Det vil vi være, men i 2019 skal vi ha initiell operativ
                                                                              evne (IOC) med F-35. Derfor må vi allerede nå fokusere på
                                                                              hvordan flyet skal anvendes i operasjoner, alene og sammen
                                                                              med land- og sjøstyrker i et fellesoperativt perspektiv. Selv
                                                                              om F-35 kan løse mange oppdrag nærmest autonomt, vil flyet
                                                                              inngå i et system av systemer på ulike teknologiske moden-
                                                                              hetsnivåer. Øvrige systemer må løftes for ikke å bli flaskehal-
                                                                              ser som hindrer optimal utnyttelse av F-35.

                                                                              En helhetlig tilnærming er påkrevd. Det holder ikke med bare
                                                                              ny teknologi. Vi må utvikle våre konsepter, vår organisasjon
                                                                              og vår kompetanse parallelt. Manglende vilje og evne til utvik-
                                                                              ling og endring vil i verste fall bety at investeringer i moderne
                                                                              teknologi ikke gir nødvendig avkastning i form av operativ
                                                                              evne. Jeg vil de nærmeste årene også benytte FFIs ekspertise
                                                                              innenfor modellering, simulering og operasjonsanalyse til å
                                                                              bidra inn mot et femtegenerasjons luftforsvar. Jeg vil videre
                                                                              jobbe aktivt med NAOC og FOH for å bidra til at rasjonale for
                                                                              anskaffelsen av F-35 reflekteres i den operasjonelle anvendel-
                                                                              sen, blant annet som et middel mot åpenbare nektelsesstrate-
                                                                              gier som Anti-access/Area Denial (A2AD) og Bastion Defence,
                                                                              blant annet uttrykt av NATO på årets luftmaktseminar og
                                                                              gjennom Ekspertutvalgets rapport av 2015.


                                                                                                                     JUNI 2016  87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92