Page 87 - Forsvarets forum 3-2016
P. 87
335 skvadrons rolle var og er taktisk 70-års trofast tjeneste i Luftforsvaret.
transport av personell og materiell. Det vil være åpen dag 10. september her&nå
Denne utfordrende oppgaven har de for publikum og en flyutstilling. Utover
Generalmajor
hatt siden 15. august 1946. Siden den kvelden vil det være grilling for tilsatte
gang har de opprettholdt standarden ved stasjonen. PER-EGIL RYGG
satt av sine forgjengere. I år feires Generalinspektør for Luftforsvaret
PANSERBRIF: Løytnant
Arild Moen fra Force Pro- Femtegenerasjonfly krever nytenking
tection gir deltakerne en
panserbrief før kolonnen og femtegenerasjonskompetanse.
forlater Camp Bifrost.
FOTO: VIDAR WILLUMSEN
Femtegenerasjons
Luftforsvar
Selv om teknologisk generasjonsinndeling er vanligst
for kampfly, ønsker jeg å signalisere en ambisjon hvor F-35 blir
starten på en målsetting om et femtegenerasjons luftforsvar.
Innføringen av 52 nye F-35 kampfly skaper behov for endring
av Norges forsvarskonsept. Begrepet «femtegenerasjon» indi-
kerer et radikalt sprang i ytelse i forhold til fjerdegenerasjons-
fly som F-16, noe som blant annet skyldes en ny grunndesign
med lav radarrefleksjon og avansert systemintegrasjon. F-35 er
noe langt mer enn bare en erstatning for F-16. F-35 åpner for en
annen tilnærming til hva som kan gjøres, og hvordan det kan
gjøres. Operasjoner som verken er mulige eller realiserbare
med F-16, blir med F-35 mulig. Konsepter må skrives om. Fem-
tegenerasjonsfly krever nytenkning og femtegenerasjonskom-
petanse i alle Forsvarets operative kommandoledd.
«F-35 ER NOE For Luftforsvaret vil F-35 i første
omgang bli driveren for å få på plass
LANGT MER ENN evne til femtegenerasjons luftkon-
troll. I praksis betyr det at flystasjo-
BARE EN ERSTAT- ner, kontroll og varsling, luftvern og
luftoperasjonssenteret må integreres
NING FOR F-16» til et moderne luftkontrollsystem.
Med nye helikoptre og bemannede
eller ubemannede overvåkingsfly
med mer mener jeg at tiden er inne for å snakke om et femte-
generasjons luftforsvar.
Vårt fokus til nå har vært å bli klare til å motta F-35 på Ørland
neste år. Det vil vi være, men i 2019 skal vi ha initiell operativ
evne (IOC) med F-35. Derfor må vi allerede nå fokusere på
hvordan flyet skal anvendes i operasjoner, alene og sammen
med land- og sjøstyrker i et fellesoperativt perspektiv. Selv
om F-35 kan løse mange oppdrag nærmest autonomt, vil flyet
inngå i et system av systemer på ulike teknologiske moden-
hetsnivåer. Øvrige systemer må løftes for ikke å bli flaskehal-
ser som hindrer optimal utnyttelse av F-35.
En helhetlig tilnærming er påkrevd. Det holder ikke med bare
ny teknologi. Vi må utvikle våre konsepter, vår organisasjon
og vår kompetanse parallelt. Manglende vilje og evne til utvik-
ling og endring vil i verste fall bety at investeringer i moderne
teknologi ikke gir nødvendig avkastning i form av operativ
evne. Jeg vil de nærmeste årene også benytte FFIs ekspertise
innenfor modellering, simulering og operasjonsanalyse til å
bidra inn mot et femtegenerasjons luftforsvar. Jeg vil videre
jobbe aktivt med NAOC og FOH for å bidra til at rasjonale for
anskaffelsen av F-35 reflekteres i den operasjonelle anvendel-
sen, blant annet som et middel mot åpenbare nektelsesstrate-
gier som Anti-access/Area Denial (A2AD) og Bastion Defence,
blant annet uttrykt av NATO på årets luftmaktseminar og
gjennom Ekspertutvalgets rapport av 2015.
JUNI 2016 87