Page 62 - Forsvarets forum 3-2017
P. 62

Konflikten i sør                                           utlandsbiletet


        Hvordan har IS-lojale grupper fått
        fotfeste på Filippinene?

        Mindano har et landareal omtrent som Sør-Korea og en
        befolkning på 21 millioner. Den vedvarende konflikten på øya
        har kostet omlag 120 000 menneskeliv. Presidenten i Filippi-
        nene, Rodrigo Duterte, har satt regionen under militær unntaks-
        tilstand, men med fortsatt sivilt styre og sivile domstoler.
          Den IS-lojale Maute-gruppen skal ha operert i området
        Marawi og kan ha bestått av 263 personer. Blant disse skal
        det ha vært en del tenåringer, et trekk som også er kjent fra
        Abu Sayyaf. Og det var søk etter en leder i Abu Sayyaf, Isnilon
        Hapilon, som utløste sammenstøtene. Gruppene er små, tungt
        bevæpnet og med et lokalt operasjonsmodus som for en stor
        del handler om innkreving av beskyttelsespenger. Det dreier
        seg om trefninger snarere enn vedvarende engasjementer.
        Men som eksemplet med et sammenstøt på Bohol nord for
        Mindanao i april i år viser: Det kan være en bevegelse ut fra
        lokalområdene i retning av steder med utenlandsk turisme.
        Presidentdekretet viser til en slik mulig bevegelse ut av
        trefningsområdet.

        Men hva er sjansene for at vi på nytt skal få en utvidet krigs-
        tilstand på Mindanao? De to store muslimske grupperingene
        MILF og MNLF forhandler med regjeringen om en ny lov om
        regional autonomi. Kan fraksjoner av MILF, for eksempel, true
        denne fredsprosessen?
          Fra Maute-gruppen skal det ha kommet ord om at tålmodig-
        heten har rent ut. Nøkkelord i fredsforhandlingene er årstall:
        1976, 1996, 2008, 2014.
          For avtalen undertegnet i 2014 handlet det rett og slett man-
        gel på politisk vilje i Kongressen. Det som nå er forestående, er
        en fredsavtale under en forfatning som skal gjøre Filippinene til
        en forbundsstat med parlamentarisk styre. Det kan ta tid.

        Spanske erobrere på 1500-tallet oppdaget veldyrkete risåkre
        på Mindanao og forsynte seg av avlingene. En slik erobring av
        Mindano – et område med rike naturressurser – er en historisk
        realitet, fra spansk styre, til amerikansk styre, til filippinsk
        styre. Kristne innvandrere fra andre områder av Filippinene
        er nå i flertall i mesteparten av Mindanao. Militante kristne
        grupper grupper er en faktor i denne kolonialiseringen. Men
        i byen Marawi ved Lanao-innsjøen, der den jihadistiske Mau-
        te-gruppen opererer, er den kristne befolkningsandelen på bare
        én prosent. Folkegruppen i området heter Maranao. Dette var
        imidlertid den siste folkegruppen som lot seg omvende til islam
        på Mindano, mot slutten av 1800-tallet.
          Det er et historisk paradoks i dette: I Asia har islam, akkurat
        som buddhisme, vært preget av toleranse i forholdet til opp-
        rinnelige kulturer. Buddhistisk-hinduistiske kulturtrekk som
        eksisterte forut for islam, blir faktisk bevart av islam. Islam har
        sharia. De tradisjonelle samfunnene har adat. Gamle rettsnor-
        mer utøves den dag i dag i Indonesia, Malaysia og det sørlige
        Filippinene. Kulturarv som sammenfatning for etnisk identitet
        er neppe tenkelig under et kristent katolsk regime eller et radi-
        kalisert islamsk regime. Det at det fortsatt i dag eksisterer fol-
        kegrupper på Mindanao, sammenfattende etniske snarere enn
                              religiøse identiteter, er faktisk det
                              som demmer opp mot en sterkere
                              jihadistisk innflytelse.

                                   utsyn

                               Professor
                               ARNE RØKKUM
                               Universitetet i Oslo

     62  JUNI 2017
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67