Page 68 - Forsvarets forum 3-2017
P. 68
meninger
ØVELSE: Soldater fra
Kampeskadronen på Rena
under øvelse Ulvelabb.
FOTO: HENRIK RØYNE
Norge forsvares
av vernepliktige,
hvorfor utdanner
vi dem ikke til
å lykkes?
En urovekkende realitet som har innvirk- er sikkert flere grunner til at det er dette vi har Alt dette er egenskaper det er vanskelig
ning på vår operative evne, er hvordan mange valgt å fokusere på, vår påstand er at vi gjør det å målstyre, og det er egenskaper det også er
vernepliktige går gjennom førstegangstjenesten fordi det er enklest å målstyre slik at soldatens vanskelig å trene frem hos soldatene. At det er
uten å tenke over hva hensikten med tjenesten nivå kan kontrolleres. Men hva med de solda- vanskelig å trene slike egenskaper, understreker
faktisk er. For hvordan kan vi forvente at sol- tegenskapene vi ikke måler? Krig er krevende, hvor viktig det er at også dette fokuseres på
dater som aldri har reflektert over egen rolle og for å vinne må soldatene ha en rekke egen- gjennom Hærens utdanningsprogram. Tidligere
i en eventuell krig, skal kunne fungere når vi skaper utover kunnskaper og ferdigheter. For ble slike egenskaper definert som holdninger.
trenger det mest? Å forvente at dagens unge å vinne kreves selvstendighet i alle ledd, slik at Utdanningsdirektiv 3-2 fra 1984 trekker frem
møter forberedt til tjeneste, at de har reflektert overraskende og oppdukkende situasjoner kan holdningsmål som et av de viktigste fokusom-
over hva Forsvarets og de vernepliktiges rolle løses av soldatene på stedet også når sjefen ikke rådene for utdanning av gode soldater. I dag er
egentlig er, er å stole på tilfeldigheter. Forsvaret er tilgjengelig. Det kreves et sterkt samhold, dette ansvaret lagt på hver enkelt leder, noe som
og Hæren må i større grad akseptere at krig er som får soldater til å sloss for hverandre og stole i grunn betyr at det er opp til tilfeldigheter hva
et fjernt konsept for de fleste og tilpasse sesjon på hverandres avgjørelser. Det krever et hode slags mentalitet eller holdninger vi fokuserer
og soldatutdanningen opp mot dette. Sikker- som håndterer utfordringer og som holder oss på hos våre vernepliktige mannskaper ettersom
hetspolitisk uro i verden og budsjettdebatten gående når ting blir uutholdelig. Det krever en fokuset avhenger av hver enkelt leders person-
resulterer ofte i argumentet om at det må foku- mentalitet om at hvis noe skjer, så er det oss det lighet, lederstil og tidligere erfaring.
seres på økt operativ evne. Gjennom Hærens står på. De fleste kompanisjefer fokuserer på det
utdanning av vernepliktige mannskaper er det
nettopp dette vi jobber for, økt operativ evne.
Det er vår plikt som befal å forberede våre ver- Skribent
nepliktige mannskaper på krig. Krig er grunnen
for at vi i det heletatt har et forsvar.
Utfordringen med hvordan vi har valgt å Atle Nilsen og
sette utdanningen av soldater i system, er at vi Syver Eskestrand
ikke forbereder våre mannskaper på det men- Løytnanter
tale knyttet til det skarpe oppdraget. Vi fokuse- Hans Majestet
Kongens Garde
rer utelukkende på ferdigheter og kunnskaper
når vi i Hæren skal nivellere utdanningen. Det
68 JUNI 2017