Page 84 - Forsvarets forum 3-2017
P. 84
LUFTFORSVARET
Mest på vingene
De fleste ønsker å fly kampfly og helikopter, men det er flermotor-
pilotene som har flest timer i lufta.
Norske piloter utfører daglig en rekke aspirerende pilotene komme med ønsker om hva grunnene som gjorde at jeg valgte Orion frem-
viktige oppdrag. Helikopter-, kampfly- og fler- de vil fly. Denne ønskelisten blir kalt et «Dream for jagerfly, sier Sørensen.
motorpiloter jobber sammen mot et felles mål sheet». Her får man valget mellom flermotorfly, En P-3 Orion-pilot flyr i gjennomsnitt 300
– å sikre norsk suverenitet. helikopter og kampfly. Ifølge statistikken søker timer hvert år, mens en gjennomsnittlig kamp-
Hvert år avholdes det flygeropptak for å et klart flertall seg til kampfly og helikopter. flypilot flyr 180 timer. Han legger til at det
rekruttere nye piloter. De siste årene har det ikke var kun flytimer som spilte inn, men også
vært i snitt 600 søkere, hvorav to tredeler blir Ville fly mer. For fenrik Tobias Kruse Sørensen muligheten til å jobbe sammen med et crew
tatt ut til innledende opptaksprøver. Videre var det interessen for spennende patruljeopp- oppe i luften når de løser oppdrag.
må man gjennom medisinske undersøkelser drag og ønsket om flest mulig timer i luften – Det jeg liker med å fly P-3 Orion, er at man
og fysiske- og psykologiske tester. De siste som bestemte. Han ble derfor pilot på det mari- jobber i team både på bakken og i luften. Man
opptakene har det stått igjen 30 til 40 personer time patruljeflyet P-3 Orion ved 333 skvadron. vet også veldig lite om hva som møter en når
som har blitt sendt videre til Luftforsvarets – Jeg likte tanken på å fly mye. På flermotor man drar ut på oppdrag. Det føles godt å vite
flygeskole. og P-3 Orion kan man fort være oppe i luften i at man gjør en så viktig jobb ved å fly over og
Etter ett år på Luftforsvarets flygeskole får de åtte til ni timer i løpet av et tokt. Det var en av overvåke de maritime områdene. Jeg føler jeg
84 JUNI 2017