Page 85 - Forsvarets forum 3-2017
P. 85

PÅ TUR: Det er piloter på
                                                                                                         overvåkingsfly, Hercules
                                                                                                       og Jet Falcon som har flest
                                                                                                                     flytimer.
                                                                                                               FOTO: VETLE HALLÅS






























































          har en veldig operativ jobb når vi har ansvaret   – En av de tingene jeg liker best, er at man får   skaper av å gjennomføre oppdraget ditt. Alle
          for å passe på norskekysten og havområdene.  opplevd så mye av verden. Vi har blant annet   luftbidragene til Luftforsvaret er viktige i en fel-
                                                vært på Sydpolen, Svalbard og Jan Mayen, sier   lesoperativ ramme og har som hensikt å skape
          Unike opplevelser. Det er ikke kun ved å fly P-3   løytnanten, som selv har nesten 400 timer på   ønsket effekt på en rask og effektiv måte. Til
          Orion at man får mange timer «på vingene». Fly-  Hercules, og snart 600 flytimer totalt.  dette trenger vi dyktige og fleksible mennesker,
          gerne på C-130J Hercules og DA-20 Jet Falcon er                              mener han.
          også med på å dra opp snittet på antall flytimer i   Nytt materiell. Ifølge sjef for Luftoperativt   – Faktum er at også flermotor deltar i mange
          Luftforsvaret. Personellet på flyene utfører daglig   inspektorat (LOI), brigader Rolf Folland, har det   spennende oppdrag både hjemme og ute. Vi har
          oppdrag både alene og i samarbeid med andre   vært en tendens at svært få setter flermotor som   et svært kapabelt transportfly, og vi anskaffer
          skvadroner. Pilot på 335 skvadron, løytnant Jørgen   førstevalg på sitt «Dream-sheet» de siste årene.  snart nytt maritimt patruljefly. Det er derfor
          Sannes, trives godt bak spakene på Herculesen.   – Jeg tenker at dette delvis er en konsekvens   viktig og riktig å øke fokus på de spennende
            – Noe av det som gjør Hercules unikt, er de   av høyere søkelys fra mediene på helikopter og   karrieremulighetene som finnes innen fler-
          mange varierte oppdragene. Vi utfører blant   kampfly de siste ti årene gjennom deltakelse i   motor-miljøet i Luftforsvaret, og jeg oppfordrer
          annet forskjellige transportoppdrag, samt mer   profilerte nasjonale- og internasjonale operasjo-  absolutt flyelevene til å utforske disse mulighe-
          taktiske oppdrag som lavtflyging for å droppe   ner. I tillegg har anskaffelser av nytt materiell   tene, avslutter sjef LOI.
          fallskjermjegere eller utstyr, sier Sannes.  naturligvis skapt et økt søkelys, kanskje spesielt
            335 skvadron på Gardermoen flystasjon får   F-35-prosjektet, sier Folland.
          ofte i oppdrag å bistå norske soldater og allierte   Det er ikke antall flytimer eller hva du flyr,   Presse- og informasjonssoldat
          utenlands med transport.              som er det viktigste, men hvilken effekt du   LARS HUSA
                                                                                                                     JUNI 2017     85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90