Page 44 - Forsvarets forum 3-2018
P. 44
aktuelt
STENGES: Sørgående løp av
Nordbytunnelen i Akershus
stenges i over to måneder – midt
under Nato-øvelsen Trident
Juncture. FOTO: ROBERT EIK
Tunnelproppen
Nordbytunnelen i Akershus blir en propp
for trafikken før, under og etter Nato-øvelsen.
Det sørgående løpet av tunnelen vil være Utfordringer. Han har også reist til Natos hoved- Nato-soldater som skal ta seg av logistikken av
stengt fra 3. september til 12. november, altså kvarter i Napoli for å forklare de militære sjefer kjøretøy etablerer seg på havna i Fredrikstad fra
under den mest kritiske tiden trafikkmessig for om norske trafikkforhold og de begrensninger vi august, og fra slutten av måneden og videre inn
Nato-øvelsen, både før og etter selve øvelsen. I har på veinettet i Norge og for å gi dem en slags i september og de kommende par månedene vil
september og november skal det meste av mili- situasjonsforståelse for trafikkbildet. trafikken ta seg opp. Det vil skape utfordringer
tært materiell fraktes nettopp her, på E6 til og – Forstår Natos ledelse dette? flere steder.
fra øvelsesområdet. – Vi opplever i noen grad at de har en urealis- – Det blir en del kolonner langs veiene. Tidvis
tisk forventing av hva de kan få lov til på norsk kan det bli stor belastning på veinettet, noen
Planlagt oppgradering. Sammen med øvrig jord, ikke bare på veinettet, men også hvor de kan dager kan det føre til redusert framkommelighet
trafikk i en av landets mest trafikkerte områder kjøre utenfor veinettet. Møtet med Natos ledelse i og forsinkelser. Det vil merkes, sier Danielsen.
vil militære kolonner med utstyr, stridsvogner Napoli var tidligere i år, sier Jacobsen. Noe materiell vil bli transportert med jern-
og annen stortrafikk fra Nato-landene være – Hva er din største frykt? bane, men langt mindre enn først antatt.
med på å gjøre allerede trafikale utfordringer på – At det skal skje ulykker. Trafikksikkerhet og – NSB, Bane NOR og Forsvaret planlegger å
det sentrale Østlandet større. Det nordgående trafikkavvikling ligger uansett som første priori- bruke ledig tid i togtrafikken til frakt av utstyr,
tunnelløpet vil ha motgående trafikk og da kan tet for Statens vegvesen. så befolkningen påvirkes minst mulig, sier
ikke brede militære kjøretøy ledes gjennom – Er det veier Forsvaret er nektet å kjøre transport Danielsen.
tunnelen. De må kjøre rundt. på grunn av last eller bredde? I Napoli sitter Natos øvingsledelse for Trident
– Hvordan kan man stenge et – Ikke det jeg er kjent med. De strekningene Juncture, i Allied Joint Force Command. De er
så viktig tunnelløp midt under som det vil være mest trafikkerte, er de veiene selvsagt opptatt av de mange kolonnene som sol-
den største Nato-øvelsen noen- med høyest bruksklasse i Norge, så det skal ikke dater og personell skal kjøre i på veiene i Norge.
sinne i Norge? være noe problem med dem. Utfordringene – Det blir utfordrende å frakte materiellet på
– Det er flere år siden det begynner når man skal se på kampsonene. Hvor veiene fra Fredrikstad og nord-
ble klart at tunnelen skulle kan man beltekjøre og hvor kan man ikke kjøre over, siden Norge ikke har så
under en total oppgradering med belter. På toppen av dette kommer miljø- mange motorveier. Vi vil i størst
for mange hundre millioner vernhensyn som regulerer bruken av kjøretøy- mulig grad unngå at øvelsen
kroner. I forhold til entreprenører er det ikke ene, så det er nok ikke så enkelt. får negative konsekvenser for
bare å flytte den jobben. Så vi må løse det ut fra vertslandet, sier oberstløytnant
det faktum, sier Stian Jacobsen (bildet). Han er Fredrikstad. – Det er mye materiell som kom- Sorin Sularu (bildet) i Natos
seksjonsleder i Statens vegvesen Region øst og mer til Norge, og over halvparten til Borg Havn hovedkvarter til Forsvarets
har det siste året deltatt på det som har vært av i Fredrikstad før det skal videre nordover på E6, forum.
befaringer og møter med Forsvarets operative opplyser prosjektkoordinator for kommunika-
hovedkvarter, Militærpolitiet og andre for å sjon under Nato-øvelsen, Torbjørn Danielsen til
koordinere trafikkavviklingen under øvelsen. Forsvarets forum. PAAL RAVNAAS pr@fofo.no
44 JUNI 2018