Page 44 - Forsvarets forum 3-2018
P. 44

aktuelt




                                                                                                  STENGES: Sørgående løp av
                                                                                                  Nordbytunnelen i Akershus
                                                                                              stenges i over to måneder – midt
                                                                                                  under Nato-øvelsen Trident
                                                                                                     Juncture. FOTO: ROBERT EIK




















          Tunnelproppen










        Nordbytunnelen i Akershus blir en propp

        for trafikken før, under og etter Nato-øvelsen.


        Det sørgående løpet av tunnelen vil være   Utfordringer. Han har også reist til Natos hoved-  Nato-soldater som skal ta seg av logistikken av
        stengt fra 3. september til 12. november, altså   kvarter i Napoli for å forklare de militære sjefer   kjøretøy etablerer seg på havna i Fredrikstad fra
        under den mest kritiske tiden trafikkmessig for   om norske trafikkforhold og de begrensninger vi   august, og fra slutten av måneden og videre inn
        Nato-øvelsen, både før og etter selve øvelsen. I   har på veinettet i Norge og for å gi dem en slags   i september og de kommende par månedene vil
        september og november skal det meste av mili-  situasjonsforståelse for trafikkbildet.  trafikken ta seg opp. Det vil skape utfordringer
        tært materiell fraktes nettopp her, på E6 til og   – Forstår Natos ledelse dette?  flere steder.
        fra øvelsesområdet.                      – Vi opplever i noen grad at de har en urealis-  – Det blir en del kolonner langs veiene. Tidvis
                                               tisk forventing av hva de kan få lov til på norsk   kan det bli stor belastning på veinettet, noen
        Planlagt oppgradering. Sammen med øvrig   jord, ikke bare på veinettet, men også hvor de kan   dager kan det føre til redusert framkommelighet
        trafikk i en av landets mest trafikkerte områder   kjøre utenfor veinettet. Møtet med Natos ledelse i   og forsinkelser. Det vil merkes, sier Danielsen.
        vil militære kolonner med utstyr, stridsvogner   Napoli var tidligere i år, sier Jacobsen.  Noe materiell vil bli transportert med jern-
        og annen stortrafikk fra Nato-landene være   – Hva er din største frykt?     bane, men langt mindre enn først antatt.
        med på å gjøre allerede trafikale utfordringer på   – At det skal skje ulykker. Trafikksikkerhet og   – NSB, Bane NOR og Forsvaret planlegger å
        det sentrale Østlandet større. Det nordgående   trafikkavvikling ligger uansett som første priori-  bruke ledig tid i togtrafikken til frakt av utstyr,
        tunnelløpet vil ha motgående trafikk og da kan   tet for Statens vegvesen.   så befolkningen påvirkes minst mulig, sier
        ikke brede militære kjøretøy ledes gjennom   – Er det veier Forsvaret er nektet å kjøre transport   Danielsen.
        tunnelen. De må kjøre rundt.           på grunn av last eller bredde?          I Napoli sitter Natos øvingsledelse for Trident
          – Hvordan kan man stenge et            – Ikke det jeg er kjent med. De strekningene   Juncture, i Allied Joint Force Command. De er
        så viktig tunnelløp midt under         som det vil være mest trafikkerte, er de veiene   selvsagt opptatt av de mange kolonnene som sol-
        den største Nato-øvelsen noen-         med høyest bruksklasse i Norge, så det skal ikke   dater og personell skal kjøre i på veiene i Norge.
        sinne i Norge?                         være noe problem med dem. Utfordringene   – Det blir utfordrende å frakte materiellet på
          – Det er flere år siden det          begynner når man skal se på kampsonene. Hvor   veiene fra Fredrikstad og nord-
        ble klart at tunnelen skulle           kan man beltekjøre og hvor kan man ikke kjøre   over, siden Norge ikke har så
        under en total oppgradering            med belter. På toppen av dette kommer miljø-  mange motorveier. Vi vil i størst
        for mange hundre millioner             vernhensyn som regulerer bruken av kjøretøy-  mulig grad unngå at øvelsen
        kroner. I forhold til entreprenører er det ikke   ene, så det er nok ikke så enkelt.  får negative konsekvenser for
        bare å flytte den jobben. Så vi må løse det ut fra                           vertslandet, sier oberstløytnant
        det faktum, sier Stian Jacobsen (bildet). Han er   Fredrikstad. – Det er mye materiell som kom-  Sorin Sularu (bildet) i Natos
        seksjonsleder i Statens vegvesen Region øst og   mer til Norge, og over halvparten til Borg Havn   hovedkvarter til Forsvarets
        har det siste året deltatt på det som har vært av   i Fredrikstad før det skal videre nordover på E6,   forum.
        befaringer og møter med Forsvarets operative   opplyser prosjektkoordinator for kommunika-
        hovedkvarter, Militærpolitiet og andre for å   sjon under Nato-øvelsen, Torbjørn Danielsen til
        koordinere trafikkavviklingen under øvelsen.   Forsvarets forum.             PAAL RAVNAAS pr@fofo.no
     44  JUNI 2018
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49